Kan ikke starte X på display 1
Fra : Paminu

Dato : 12-09-05 06:54

Jeg kunne godt tænke mit at starte X på display 1. Når jeg kommer ind i
Linux trykker jeg derfor ctrl-alt-F2, logger ind og skriver:

startx -- :1

så bliver skærmen helt sort, men efter et par sekunder kommer den tilbage
til promten og der står bare:

Warning: font renderer for ".pcf" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".pcf.Z" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".pcf.gz" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".snf" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".snf.Z" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".snf.gz" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".bdf" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".bdf.Z" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".bdf.gz" already registered at priority 0
Warning: font renderer for ".pmf" already registered at priority 0

Først fik jeg en anden fejl:

could not init font path element unix/: 7100, removing from list

Men så prøvede jeg at udkommentere den linie i /etc/X11/xorg.conf der
hedder:

# FontPath "unix/:7100"

Burde det ikke være muligt at starte X på display 1?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-09-05 11:33

Paminu wrote:

> Jeg kunne godt tænke mit at starte X på display 1. Når jeg kommer ind i
> Linux trykker jeg derfor ctrl-alt-F2, logger ind og skriver:
>
> startx -- :1

Den kommando ser god nok ud.

> [...]
> hedder:
>
> # FontPath "unix/:7100"
>
> Burde det ikke være muligt at starte X på display 1?

Det lyder som om du måske ikke har nogen fontserver kørende.
Jeg har oplevet, at en fyldt rod partition kunne forhindre
xfs i at starte op. Prøv at skrive: service xfs status

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-09-05 12:51

On Mon, 12 Sep 2005 07:54:19 +0200, Paminu wrote:

> [...]
> Warning: font renderer for ".bdf.gz" already registered at priority 0
> Warning: font renderer for ".pmf" already registered at priority 0

Dette har ingen betydning. Det er blot en oplysning om, at disse fonte er
registreret i fontserveren, og den nye instans af X derfor vil genbruge
disse.

> could not init font path element unix/: 7100, removing from list
>

> Men så prøvede jeg at udkommentere den linie i /etc/X11/xorg.conf der
> hedder:
>
> # FontPath "unix/:7100"

Har du tilsvarende stående i xorg.conf:

Section "Files"
FontPath "unix/:7100" # local font server
# if the local font server has problems, we can fall back on these
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/misc"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/Type1"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/CID"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
FontPath "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/CID"
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen