nyt træ i gammelt
Fra : Per H

Dato : 11-09-05 19:29

Kan man plante et kirsebær træ der hvor der stod et æbletræ, eller
skal man plante ved siden af?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-09-05 20:18

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev
> Kan man plante et kirsebær træ der hvor der stod et æbletræ

Uden tvivl. Men hvis det ikke kan tåle det, går det ud

Det gør det nu ikke, så plant du bare.....Det man skal holde sig fra, er at
lade træer af samme slægt afløse hinanden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 11-09-05 20:28

On Sun, 11 Sep 2005 21:17:52 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>Det gør det nu ikke, så plant du bare.....Det man skal holde sig fra, er at
>lade træer af samme slægt afløse hinanden.

ok det var det jeg havede hørt om..

er et stella kirsebær træ ikke de store søde bær?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-09-05 20:35

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> ok det var det jeg havede hørt om..
>
> er et stella kirsebær træ ikke de store søde bær?

Jeg kender ikke så mange detaljer om sorter, dem må du læse dig til f.eks.
ved at Google. Men hvis du tænker på noget sødt, så er vi vel ovre i
Sødkirsebærrene. Stella er et Surkirsebær.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-09-05 21:13

On Sun, 11 Sep 2005 21:34:47 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg kender ikke så mange detaljer om sorter, dem må du læse dig til f.eks.
>ved at Google. Men hvis du tænker på noget sødt, så er vi vel ovre i
>Sødkirsebærrene. Stella er et Surkirsebær.

Nej, Stella er en sødkirsebær med rimeligt store, søde bær. I mange år
den mest brugte selvbestøvende kirsebær.

Nu findes der også Sunburst, som har endnu større bær. Eller Lapins, som
vist nok bliver endnu mere sortrød.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-09-05 21:19

> Nej, Stella er en sødkirsebær med rimeligt store, søde bær. I mange år
> den mest brugte selvbestøvende kirsebær.

Jeg brugte (hurtigt)
http://www.dueplant.dk/plantebase/dan-bot/frugt/frugtjr.html

Der er den ikke kaldt Sødkirsebær. Men du har ret, ovenstående har ikke
ret.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-05 23:23

Preben Riis Sørensen wrote:

> Det man skal holde sig fra,
> er at lade træer af samme slægt afløse hinanden.

Mener du dermed, at et kirsebærtræ ikke kan afløse et mirabelletræ? - begge
er stenfugter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-09-05 23:57

> Mener du dermed, at et kirsebærtræ ikke kan afløse et mirabelletræ? -
begge
> er stenfugter.

Mon ikke det er et grænsetilfælde? Men de er i slægt, så jeg ved det ikke.
Det er jo heller ikke sådan at det altid vil slå fejl, derfor kan det være
godt nok at vide hvad der generelt anses for at være god gartnerskik.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen