Symbolsk link og thinlink?
Fra : Martin Heller

Dato : 10-09-05 13:54

Hvis jeg står i mit hjemmekatalog og skriver

[martin@localhost martin]$ which tlclient
/usr/bin/tlclient
[martin@localhost martin]$ ls -l /usr/bin/tlclient
lrwxrwxrwx 1 root root 26 apr 3 22:11 /usr/bin/tlclient ->
/opt/thinlinc/bin/tlclient*

Kan jeg se at /usr/bin/tlclient er et symbolsk link til
/opt/thinlinc/bin/tlclient. Men hvis jeg prøver at starte tlclient ved
blot at skrive tlclient får jeg følgende fejl:

[martin@localhost martin]$ tlclient
/usr/bin/tlclient: line 7: /usr/bin/../libexec/tlclient.bin: No such
file or directory
/usr/bin/tlclient: line 7: exec: /usr/bin/../libexec/tlclient.bin:
cannot execute: No such file or directory

Men følgende virker fint:
[martin@localhost martin]$ cd /opt/thinlinc/bin/
[martin@localhost bin]$ ./tlclient

Hvorfor virker linket i /usr/bin ikke og er det muligt at få det til at
virke?

Fra : Dennis Hedegaard

Dato : 10-09-05 16:15

Fra : Martin Heller

Dato : 10-09-05 17:41

Dennis Hedegaard wrote:
> $ rm /usr/bin tlclient
> $ ln -s /opt/thinlinc/bin/tlclient /usr/bin

Det ændrede ikke noget. Jeg går ud fra at det er sådan jeg har lavet det
da jeg installerede thinlink. Det plejer at virke. Det er kun thinlink,
der giver problemer.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-09-05 18:27

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Heller:

> Det ændrede ikke noget. Jeg går ud fra at det er sådan jeg har lavet det
> da jeg installerede thinlink. Det plejer at virke. Det er kun thinlink,
> der giver problemer.

Det lyder som en "bug" i programmet. Prøv at droppe at bruge symlinks og
lave et lille bash-script der fyrer de kommandoer af som du manuelt har
testet at virker.

#!/bin/bash

cd /opt/thinlinc/bin
../tlclient

Gem som "tlclient" i /usr/bin og lav en chmod a+x på den.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-09-05 19:57

Jesper Krogh wrote:

> Det lyder som en "bug" i programmet.

Helt klart. Enten bruger tlclient argv[0] på en måde,
der ikke er helt optimal, eller også er den afhængig
af hvilket directory der er aktivt, når den bliver
startet.

> Prøv at droppe at bruge symlinks og
> lave et lille bash-script der fyrer de kommandoer af som du manuelt har
> [...]

Jeg ville nok ændre den sidste linie til:
exec ./tlclient "$@"
Så evt. parametre og returværdi fungerer som forventet.

> Gem som "tlclient" i /usr/bin og lav en chmod a+x på den.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Martin Heller

Dato : 10-09-05 21:54

Jesper Krogh wrote:

> [...]
>
> cd /opt/thinlinc/bin
> ./tlclient
>
> Gem som "tlclient" i /usr/bin og lav en chmod a+x på den.

Dette script med Kasper Dupont's tilføjelse fungerer helt efter
hensigten. Tak for det.