software der kan begrænse børns adgang til~
Fra : Jan

Dato : 07-06-01 09:33

Hej

Jeg arbejder i en Ungdomsklub, hvor vi har nogle pc´ere der kører en ADSL
forbindelse.
Jeg har overvejet at lægge en f.eks Nortor Firewall på, den kan jeg jo få
gratis hos Tele Danmark, men findes der, meget gerne et gratis, program der
kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

Mvh

Jan

Fra : Karsten

Dato : 07-06-01 10:21

In article <9fne8i$kmk$1@news.inet.tele.dk>, "Jan" <jan@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
> få gratis hos Tele Danmark, men findes der, meget gerne et gratis,
> program der kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

Der findes ingen 100% vandtætte løsninger. Der er en del kommercielle,
men (og det er et temmeligt stort men) de blokere altså også sider *de*
ikke kan lide - Fx. blev www.theregister.co.uk blokeret af Cyber Patrol.
(begrundelsen var at de linkede til en side, der viste hvordan C.P. kunne
overvindes - måske er det rimeligt, men er det ikke hvad samtlige
søgemaskiner gør?)

Den bedste løsning er faktisk forbavsende enkelt. Placere skærmene så de
vender ud mod områder med mange mennesker. Folk bliver ligesom mere
renlige, når der er andre med på en kigger

--
/Karsten
Please encrypt! Get my key here http://www.karsten.poulsen.as/

Fra : Alex Holst

Dato : 07-06-01 10:30

Jan <jan@surfmail.dk> wrote:
> [...]
> gratis hos Tele Danmark, men findes der, meget gerne et gratis, program der
> kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

Teknologi kan ikke bruges til at loese et socialt "problem" -- der er for
mange faktorer. Saet regler op for korrekt og ukorrekt brug af jeres PCere,
og haandhaev dem.

Fra : ZAP

Dato : 07-06-01 10:58

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

ZoneAlarm Pro, giver dig mulighed for at spære udvalgte hosts, IP adresser,
IP-range's eller subnets. Ved ikke om ZoneAlarm gratis udgaven gør det
samme, men prisen for Pro er absolut overkommelig.

Venligst ZAP

Fra : Jacob Atzen

Dato : 07-06-01 11:17

"Jan" <jan@surfmail.dk> writes:

> Jeg har overvejet at lægge en f.eks Nortor Firewall på, den kan jeg jo få
> gratis hos Tele Danmark, men findes der, meget gerne et gratis, program der
> kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

Norton firewall vil SVJV ikke blokere for nogen adgang til specifikke
adresser. Det er ikke en firewalls funktion.

Hvis du har navnene på de adresser, som du ikke vil lade brugererne se så
kan du evt. bare tilføje dem i hosts filen med en 127.0.0.1 foran. Dette
vil gøre, at browseren bare melder, at den ikke kan finde siden, når man
prøver at taste den ind. Men det kræver, at du kan navngive samtlige sider,
som ikke anses for "lødige".

Noget helt andet er, som også sagt af andre, at det måske ikke er nogen
særlig god måde, at regulere de unges adgang til nettet. Censur i den form
er IMHO noget der hører Amerika til. En diskussion med de unge om, hvad
man mener er rigtigt og forkert ville nok være mere givende. Jeg tvivler
på i har resourcerne til at sikre jeres pc'ere mod "uegnede" sider vha.
teknologi, ungdommen idag er f..... kreativ når det kommer til at omgå
de sikringer man prøver at lægge på system

Med venlig hilsen
- Jacob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-01 11:28

Jan wrote:

> [...]
> gratis hos Tele Danmark, men findes der, meget gerne et gratis, program der
> kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

Webwasher kan spærre for hjemmesider ud fra bogstavssammensætninger i
adressen, for eksempel spærrer *(stjerne)sex* for alle adresser, hvor
ordet sex indgår. Så vidt jeg husker, kan man også oprette undtagelser,
så en adresse som *sexogsamfund* slipper igennem. Du har desuden
mulighed for at omdirigere forsøg på at komme ind på "forbudte" sites
til et andet site, for eksempel disney.com, eller til en hjemmelavet
side med et "Fy dy, det må du ikke".

Webwasher er gratis til privat brug. Jeg ved ikke, om det også er gratis
til en ungdomsklub, men check selv på: http://www.webwasher.com.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Schiller

Dato : 07-06-01 14:52

> [...]
der
> kan spærre for adgangen til udvalgte adresser mv... ????

Hej Jan

Jeg har i tidernes morgen leget lidt med NIS2000 Family edition.
Den virkede forbavsende godt (synnes jeg) på porn sites.
Med den kunne jeg godt spære for diverse porn adresser (hvis jeg ville).
Jeg vil tro at man også kan det med NIS2001 Family edition.
Prøv at forhøre dig ad om den kan hos en autoriseret software forhandeler
der ved hvad de taler om (ikke Fona , Merlin , Computer City etc).
Prøv evt hos Zitech eller lign.lille forretning.

Schiller