Start en window manager fra en anden compu~
Fra : Paminu

Dato : 09-09-05 12:17

Jeg bruger Ubuntu og forsøger at logge ind på en anden computer og starte
den window manager som er installeret på denne. Ideen er at jeg gerne vil
have et vindue i Ubuntu som indeholder denne fjerne computers window
manager samtidig med at jeg kan bruger min egen ubuntu installation.

Jeg har forsøgt:

ssh -Y -L 5902:<remotehost>:5901 <remotehost> -l <username-on-remotehost>

så får jeg en shell på den fjerne computer og jeg prøver at starte dens
window manager:

brok ~ > fvwm2
[FVWM][SetupICCCM2]: <<ERROR>> another ICCCM 2.0 compliant WM is running,
try -replace
brok ~ >

Men som det ses får jeg ovenstående fejl. Har hørt at man skal bruge VNC,
men jeg gør det åbenbart ikke korrekt. Håber nogen kan hjælpe

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-09-05 12:39

Paminu <jadajada@asd.com> writes:

> [...]
> have et vindue i Ubuntu som indeholder denne fjerne computers window
> manager samtidig med at jeg kan bruger min egen ubuntu installation.

Det kan du gøre med Xnest.

> Jeg har forsøgt:
>
> ssh -Y -L 5902:<remotehost>:5901 <remotehost> -l <username-on-remotehost>

Du forwarder både X og VNC med den kommando.

> så får jeg en shell på den fjerne computer og jeg prøver at starte dens
> window manager:

Hvis du ikke behøver at have alt fra den anden computer i sit eget vindue,
kan du blot starte de ønskede programmer fra den shell, du lige har fået.

> Men som det ses får jeg ovenstående fejl. Har hørt at man skal bruge VNC,
> men jeg gør det åbenbart ikke korrekt. Håber nogen kan hjælpe

Du har godt nok forwardet VNC porten, men hvis du rent faktisk vil bruge VNC,
skal du starte en VNC server på den ene maskine og en VNC klient på den
anden.

--
Christian Laursen

Fra : Paminu

Dato : 09-09-05 13:04

Christian Laursen wrote:

> Det kan du gøre med Xnest.

Jeg har på min egen computer åbnet en shell og skrevet:

Xnest

så får jeg et nyt vindue.

dernæst har jeg åbnet en anden shell og lavet en normal ssh forbindelse:

ssh <remote host> -l <username> -X

i denne shell (som nu hører til remote host) skriver jeg så fvwm2

men får så stadig denne fejl:

Hvad er det jeg gør forkert?

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-09-05 13:12

> [...]

> brok ~ > fvwm2
> [FVWM][SetupICCCM2]: <<ERROR>> another ICCCM 2.0 compliant WM is running,

Du skal sætte DISPLAY variablen til at pege på Xnest serveren. Derefter kan
du starte fvwm2, som så vil komme til at køre i Xnest-vinduet.

--
Christian Laursen

Fra : Paminu

Dato : 09-09-05 13:21

Christian Laursen wrote:

> Du skal sætte DISPLAY variablen til at pege på Xnest serveren. Derefter
> kan du starte fvwm2, som så vil komme til at køre i Xnest-vinduet.

Hvad er en DISPLAY variabel? Hvis jeg i den shell som jeg logger ind på
skriver DISPLAY=Xnest får jeg denne fejl:

brok ~ > DISPLAY=Xnest
DISPLAY=Xnest: Command not found.
brok ~ >

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-09-05 13:44

Paminu <jadajada@asd.com> writes:

> Hvad er en DISPLAY variabel? Hvis jeg i den shell som jeg logger ind på
> skriver DISPLAY=Xnest får jeg denne fejl:

DISPLAY variablen fortæller X programmer, hvordan de skal forbinde til X
serveren. Prøv følgende:

DISPLAY=:1 fvwm2

--
Christian Laursen

Fra : Paminu

Dato : 09-09-05 13:52

Christian Laursen wrote:

> DISPLAY variablen fortæller X programmer, hvordan de skal forbinde til X
> serveren. Prøv følgende:
>
> DISPLAY=:1 fvwm2

Ok her er hvad jeg har gjort.

i Ubuntu på min egen computer har jeg åbnet en shell og skrevet Xnest :1.

Dernæst har jeg lavet en ssh forbindelse til en anden computer:
ssh <remote host> -l <user> -X

i den shell der kommer frem ved remote host har jeg skrevet:

DISPLAY=:1 fvwm2

som giver denne her fejl:

brok ~ > DISPLAY=:1 fvwm2
DISPLAY=:1: Command not found.
brok ~ >

For lige at understrege det så er det kun på min EGEN computer at jeg har
kørt Xnest

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-09-05 14:04

Paminu <jadajada@asd.com> writes:

> i Ubuntu på min egen computer har jeg åbnet en shell og skrevet Xnest :1.

Du skal starte Xnest på den anden computer.

Hvilken shell bruger du?

--
Christian Laursen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-09-05 14:08

Den Fri, 09 Sep 2005 14:52:23 +0200 skrev Paminu:

> [...]
> brok ~ >
>
> For lige at understrege det så er det kun på min EGEN computer at jeg har

Det sidste er nok problemet, den løsning de forsøger at vise dig
indebærer normalt at Xnest skal køres på fjerncomputeren.

Altså:
local> ssh remote
remote> Xnest
remote> export DISPLAY=... (plejer det ikke at være :10?)
remote> fvwm2 (eller hvad du nu bruger - gnome-session, startkde...)

Men jeg er ikke helt sikker på hvilket problem du forsøger at løse. Det
Xnest gør er at den propper alle vinduer efter "export DISPLAY=" ind
i sit eget vindue - er det det du ønsker?

Det oprindelige spørgsmål gik så vidt jeg husker på at starte en
window-manager, hvad er årsagen til at du vil det? Du har allerede
en kørende, og man kan altså kun have en på hvert display (Xnest
laver sit eget display).

Normalt er det (IMHO) nemmere at have alle vinduer på samme display, så
man kan placere dem som man har lyst til, og generelt gøre præcis som
hvis programmerne kørte lokalt, i stedet for at tvinge dem ind i et
Xnest vindue.

Mvh
Kent

Fra : Paminu

Dato : 09-09-05 14:24

Kent Friis wrote:

> [...]
> man kan placere dem som man har lyst til, og generelt gøre præcis som
> hvis programmerne kørte lokalt, i stedet for at tvinge dem ind i et

Jeg syntes bare det kunne være rart at have at alle menuer etc fra den
fjerne window manager med.

Nu har jeg logget ind på den fjerne computer og skrevet:

Xnest :1 -geometry 1280x1024&

efterfulgt af:

fvwm2 -display :1

Så får jeg et vindue (Xnest) med hele skrivebordet fra den anden computer.

Men begynder jeg at hive for meget rundt i dette vindue (trække det frem og
tilbage imellem de forskellige virtuelle desktops på min egen computer) så
forsvinder Xnest pludselig. Nogen gange forsvinder det også lige efter jeg
skriver:

fvwm2 -display :1

med denne fejl:

brok ~ > fvwm2 -display :1
sh: line 1: /usr/local/etc/X11/user-config/fvwm2_dynamic-menu.pl: No such
file or directory
FvwmIconMan: Bad line: *FvwmIconManMaxButtonWidth 150
FvwmIconMan: Unknown option: *FvwmIconManMaxButtonWidth
/home/disk10/tulsoba/.fvwm/wallpaper//test.png is 1280x1024 PNG image, color
type RGB, 8 bit
X Error of failed request: BadMatch (invalid parameter attributes)
Major opcode of failed request: 73 (X_GetImage)
Serial number of failed request: 775
Current serial number in output stream: 775
X connection to :1.0 broken (explicit kill or server shutdown).
[1] + Exit 1 Xnest :1 -geometry 1280x1024
brok ~ > X connection to :1.0 broken (explicit kill or server shutdown).
X connection to :1.0 broken (explicit kill or server shutdown).
X connection to :1.0 broken (explicit kill or server shutdown).

Er der nogen som har en ide?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-09-05 15:04

Paminu wrote:

> Jeg syntes bare det kunne være rart at have at alle menuer etc fra den
> fjerne window manager med.

Jeg har aldrig leget med Xnest, men det lyder for mig som om at det
måske er en smule overkill det du har gang i. Jeg ville holde mig til at
forwarde enkelte applikationer fra den remote host, fx. ved at lave X
forwarding gennem ssh, dette virker fint selvom det ikke er superhurtigt
netværk man gerne vil arbejde over.

Alternativet er at starte en X op imod den server du nu vil arbejde på.
Hvis det er en server som tillader det, så kan du anvende XDMCP til at
logge ind på den med. Fx. hvis du har en X kørende på :0 (din lokale
maskine) kan du så lave en X forbindelse på den næste terminal :1.

Da jeg gik på uni anvendte jeg det ofte op imod de SUN servere der stod.
I en terminal kørte jeg bare en X -query hostname :1 og så fik jeg login
billede mv. fra hosten og alt kørte via netværket. Måske er det noget du
bedre kan bruge?

Thomas
PS. Gider du/I ikke godt klippe lidt i den citerede tekst således at der
ikke er en masse overflødigt 'skrammel' i indlæggende?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-09-05 10:52

Christian Laursen wrote:

> Du skal sætte DISPLAY variablen til at pege på Xnest serveren. Derefter kan
> du starte fvwm2, som så vil komme til at køre i Xnest-vinduet.

En endnu bedre løsning er at bruge startx scriptet,
som er beregnet til at starte en X server og dernæst
klient(er). Det sørger både for at cookies, DISPLAY
variabel og meget mere.

Kig i et arkiv over gruppen, jeg er næsten sikker på
jeg har beskrevet fremgangsmåden for at par måneder
siden.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Paminu

Dato : 10-09-05 15:50

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> variabel og meget mere.
>
> Kig i et arkiv over gruppen, jeg er næsten sikker på
> jeg har beskrevet fremgangsmåden for at par måneder

Nu har jeg ledt tilbage i gruppen, men kan ikke finde din guide nogen
steder. Det script du omtaler er det et alternativ til den ret så ustabile
Xnest løsning?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-09-05 13:21

Paminu skrev:
> [...]
>

> Men som det ses får jeg ovenstående fejl. Har hørt at man skal bruge VNC,
> men jeg gør det åbenbart ikke korrekt. Håber nogen kan hjælpe

Du kan installere FreeNX (http://freenx.berlios.de/) på "den anden
computer" og NX Client (http://www.nomachine.com/) på din arbejdscomputer.

Her bliver der også stillet meget små krav til hastigheden af dit netværk...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Paminu

Dato : 09-09-05 13:32

Jacob Tranholm wrote:

> Du kan installere FreeNX (http://freenx.berlios.de/) på "den anden
> computer" og NX Client (http://www.nomachine.com/) på din arbejdscomputer.

Jeg har ikke mulighed for at installere noget på den anden computer

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 09-09-05 13:53

Paminu wrote:

> Jeg har ikke mulighed for at installere noget på den anden computer

OK... Så er rådet ikke relevant, men hvis du på et senere tidspunkt får
adgang til installering af freenx og nxclient, kan programmerne findes i
hoary-extras pakkerne under Ubuntu.

https://wiki.ubuntu.com/AddingRepositoriesHowto#head-d7ccce2369d3c91b7c28774a9d3aef32938b31ce