/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kold øl->is
Fra : Søren Nielsen


Dato : 05-09-05 16:50

Denne må ligge til højrebenet....

Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp. under
0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke før? Hvad får
den til det?


PS: Hvis den var for nem her i stuen, så fortæl mig hvorfor Tuborgs sodavand
hedder "Squash"?
Der er jo ikke squash i den?


Hejsa


Søren Nielsen



 
 
Peter Lykkegaard (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 05-09-05 17:06

"Søren Nielsen" wrote

>
> PS: Hvis den var for nem her i stuen, så fortæl mig hvorfor Tuborgs
> sodavand hedder "Squash"?
> Der er jo ikke squash i den?
>
Næhh ikke meget

Squash er en type læskedrik hvor man tager nogle dele frugt og en god del
sukker og mixer sammen

fx:
Lemon Squash Recipe

Ingredients
9 cl. Lemon Juice
Soda Water
3 tsp. Simple Syrup

Mix lemon juice with sugar syrup in a long drink glass, stir well and fill
up with soda water. Serve with drinking straw.

http://www.freedrinkrecipes.com/nonalcoholic-drinks-recipes/lemonsquash-drink-recipe.html

- Peter



Søren Nielsen (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 05-09-05 17:13


"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:431c6cd0$0$262$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Søren Nielsen" wrote
>
>>
>> PS: Hvis den var for nem her i stuen, så fortæl mig hvorfor Tuborgs
>> sodavand hedder "Squash"?
>> Der er jo ikke squash i den?
>>
> Næhh ikke meget
>
> Squash er en type læskedrik hvor man tager nogle dele frugt og en god del
> sukker og mixer sammen
>
> fx:

Peter har ikke forstået spørgsmålet om Tuborg Squash, så derfor it goes
again:

Hvorfor kaldes Tuborgs sodavand for Squash???



Jonas Kofod (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 05-09-05 17:26

"Søren Nielsen" <mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:431c6e9c$0$94401$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:431c6cd0$0$262$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > "Søren Nielsen" wrote
> >
> >>
> >> PS: Hvis den var for nem her i stuen, så fortæl mig hvorfor Tuborgs
> >> sodavand hedder "Squash"?
> >> Der er jo ikke squash i den?
> >>
> > Næhh ikke meget
> >
> > Squash er en type læskedrik hvor man tager nogle dele frugt og en god
del
> > sukker og mixer sammen
> >
> > fx:
>
> Peter har ikke forstået spørgsmålet om Tuborg Squash, så derfor it goes
> again:
>
> Hvorfor kaldes Tuborgs sodavand for Squash???

Historien er at således benævnte en hollandsk udvekslingsstudent ved Tuborg
engang i forrige århundrede deres appelsin drik. Det er hvad jeg husker fra
en bagside mærkat der var påsat Squash for nogle år siden.



Herluf Holdt, 3140 (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 05-09-05 17:55

Jonas Kofod skrev:

>> Hvorfor kaldes Tuborgs sodavand for Squash???

> Historien er at således benævnte en hollandsk udvekslingsstudent
> ved Tuborg engang i forrige århundrede deres appelsin drik. Det er
> hvad jeg husker fra en bagside mærkat der var påsat Squash for
> nogle år siden.

Fremmedordbogen siger:
*squash* (eng.: presse, lat. /ex- + 'quassus/ pp af
/'quatere/ ryste, knuse) drik af udpresset frugtsaft.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


Peter Lykkegaard (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 05-09-05 18:36

"Herluf Holdt, 3140" wrote

> Fremmedordbogen siger:
> *squash* (eng.: presse, lat. /ex- + 'quassus/ pp af
> /'quatere/ ryste, knuse) drik af udpresset frugtsaft.
>
Og søger man på squash får man en lang række opskrifter på en stærkt sødet
drik med lidt frugtsaft i såehh...
Men jeg venter da med spænding på et andet svar

- Peter



Jonas Kofod (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 05-09-05 23:24

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:431c784e$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jonas Kofod skrev:
>
> >> Hvorfor kaldes Tuborgs sodavand for Squash???
>
> > Historien er at således benævnte en hollandsk udvekslingsstudent
> > ved Tuborg engang i forrige århundrede deres appelsin drik. Det er
> > hvad jeg husker fra en bagside mærkat der var påsat Squash for
> > nogle år siden.
>
> Fremmedordbogen siger:
> *squash* (eng.: presse, lat. /ex- + 'quassus/ pp af
> /'quatere/ ryste, knuse) drik af udpresset frugtsaft.

Jamen fremmedordbogen var bare ikke nævnt på bagetiketten.



Lars Gjerløw Jørgens~ (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 05-09-05 19:05

"Søren Nielsen" <mette.p@oncable.dk> wrote in
news:431c693e$0$94393$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Denne må ligge til højrebenet....
>
> Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp.
> under 0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke
> før? Hvad får den til det?

Underafkøling? ligesom med isslag - forsøget kan laves med vand
i et reagensglas stukket ned i et bægerglas med is - først når
der knipses til reagensglasset fryser vandet til is - og det ser
i øvrigt ret godt ud når det sker... Man kan også tilsætte lidt
salt for at sænke frysepunktet.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Blinky Watts is not blind. He suffers from Bozeman's
Simplex. He actually sees 25.62 times as much as we do."

Mette P. (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Mette P.


Dato : 05-09-05 19:49


"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns96C8CC47F9007dotlarsgjmaildk@62.243.74.163...
> Underafkøling? ligesom med isslag - forsøget kan laves med vand
> i et reagensglas stukket ned i et bægerglas med is - først når
> der knipses til reagensglasset fryser vandet til is - og det ser
> i øvrigt ret godt ud når det sker... Man kan også tilsætte lidt
> salt for at sænke frysepunktet.
>
> /hilsner
> --
>
Tak Lars.

Ja, men mit spørg går så bare på:
Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
under nul? Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?

Mvh

Søren



Klaus G. (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-09-05 22:23

> Ja, men mit spørg går så bare på:
> Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
> under nul? Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?
>
Vel noget med der skal tilføres noget energi for at sætter processen igang?

Det var så mit gæt. Andre bud? For jeg har ingen anelse om, om det er
rigtigt :)


--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



TG4600 (06-09-2005)
Kommentar
Fra : TG4600


Dato : 06-09-05 07:45


"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> wrote in message
news:431c92d6$0$94406$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns96C8CC47F9007dotlarsgjmaildk@62.243.74.163...
> > Underafkøling? ligesom med isslag - forsøget kan laves med vand
> > i et reagensglas stukket ned i et bægerglas med is - først når
> > der knipses til reagensglasset fryser vandet til is - og det ser
> > i øvrigt ret godt ud når det sker... Man kan også tilsætte lidt
> > salt for at sænke frysepunktet.
> >
> > /hilsner
> > --
> >
> Tak Lars.
>
> Ja, men mit spørg går så bare på:
> Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
> under nul? Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?
>
Det kan det også, men det kan godt tage lidt tid før de dannes iskrystaller.
Iskrystaller vil normals begynde at dannes hvor der findesn en "skarp kant".
Det kan være ved en (mikroskopisk) ridse i glasset eller på en partikel i
vandet. Men hvis du har meget rent vand i et hel nyt (ridsefrit) glas uden
vibrationer, kan det lade sig gøre at underafkøle vandet og dernæst
fremprovokere isdannelse ved at tilsættn en enkelt salt-krystal eller slå
til glasset.

/TG



Bertel Lund Hansen (06-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-09-05 12:24

Mette P. skrev:

> Ja, men mit spørg går så bare på:
> Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
> under nul?

Det ved jeg ikke, men det kan det altså ikke. Underafkølet vand
kan også falde ned som regn og blive til is når det rammer jorden
(isslag). Jeg forestiller mig at vandformen er en stabil tilstand
der ikke så let ændres uden ydre påvirkning (ud over
temperaturfaldet).

>Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?

Fordi det sætter skub i nogle molekyler så de nemmere indgår i de
fastere isstrukturer. Men det er ikke noget egentligt svar.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Vidal (05-09-2005)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 05-09-05 22:22

Søren Nielsen wrote:
> Denne må ligge til højrebenet....
>
> Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp. under
> 0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke før? Hvad får
> den til det?

Væsken i flasken er under tryk. Hæver det ikke frysepunktet?

Så når du åbner flasken, falder trykket og frysepunktet
normaliseres til ?. Spørgsmålstegnet fordi, der er alkohol
i opløsningen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

TG4600 (06-09-2005)
Kommentar
Fra : TG4600


Dato : 06-09-05 07:39


"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
news:431cb6f0$0$742$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Søren Nielsen wrote:
> > Denne må ligge til højrebenet....
> >
> > Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp.
under
> > 0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke før? Hvad
får
> > den til det?
>
> Væsken i flasken er under tryk. Hæver det ikke frysepunktet?
>
> Så når du åbner flasken, falder trykket og frysepunktet
> normaliseres til ?. Spørgsmålstegnet fordi, der er alkohol
> i opløsningen.
>
Øllet indeholder kulsyre (CO2), som sænker frysepunktet - når du letter på
kapslen, damper noget af kulsyren af og frysepunktssænkningen bliver mindre.

/TG



Vidal (06-09-2005)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 06-09-05 12:18


Vidal wrote:
> Søren Nielsen wrote:
> > Denne må ligge til højrebenet....
> >
> > Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp. under
> > 0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke før? Hvad får
> > den til det?
>
> Væsken i flasken er under tryk. Hæver det ikke frysepunktet?

Øh ..., sænker! frysepunktet ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste