/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Rumfærgetransport
Fra : Holst


Dato : 11-08-05 15:46


Nu blev der lige snakket om rumfærgen, og så kom jeg til at tænke på,
hvordan de egentlig transporterer rumfærgen fra Californien til Florida,
når de nu ladede det førstnævnte sted og opsendelserne jo foregår fra
det sidstnævnte sted.

Medmindre man har specialtilpasset vejnettet, så der ingen broer og
lignende er, så kan det jo ikke lade sig gøre på en stor blokvogn eller
lignende. Skilles den ad og køres i stumper?

 
 
Andreas Kleist Svend~ (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Andreas Kleist Svend~


Dato : 11-08-05 15:51

Holst wrote:
>
> Nu blev der lige snakket om rumfærgen, og så kom jeg til at tænke på,
> hvordan de egentlig transporterer rumfærgen fra Californien til Florida,
> når de nu ladede det førstnævnte sted og opsendelserne jo foregår fra
> det sidstnævnte sted.

På ryggen af en Boeing 747:

http://www.tribuneindia.com/1999/99sep27/2605b.jpg

/Andreas

Kim Ludvigsen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-08-05 16:11

Den 11-08-05 16.50 skrev Andreas Kleist Svendsen følgende:

> http://www.tribuneindia.com/1999/99sep27/2605b.jpg

FUT: dk.snak.seksualitet

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk
søgefelt til Google i proceslinjen
http://kimludvigsen.dk

Martin Jørgensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 11-08-05 18:42

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 11-08-05 16.50 skrev Andreas Kleist Svendsen følgende:
>
>> http://www.tribuneindia.com/1999/99sep27/2605b.jpg
>
>
> FUT: dk.snak.seksualitet

Doggy-style. LOL


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Peter Makholm (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 11-08-05 16:20

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> writes:

>> Nu blev der lige snakket om rumfærgen, og så kom jeg til at tænke
>> på, hvordan de egentlig transporterer rumfærgen fra Californien til
>> Florida, når de nu ladede det førstnævnte sted og opsendelserne jo
>> foregår fra det sidstnævnte sted.
>
> På ryggen af en Boeing 747:

På en ud af to 747'ere der er specielt modificeret til
formålet. Russerne designede Antonov An-225 til deres rumfærgeprojekt,
men bruges nu til tunge og store fragtemner. De er vist lige ved at
bygge den anden An-225'er færdig, så der må være et marked til det.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?
http://hacking.dk | -- Derek Gladding about SELinux

Kåre Nejmann (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 11-08-05 23:00

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>> På ryggen af en Boeing 747:
>
>På en ud af to 747'ere der er specielt modificeret til
>formålet. Russerne designede Antonov An-225 til deres rumfærgeprojekt,
>men bruges nu til tunge og store fragtemner. De er vist lige ved at
>bygge den anden An-225'er færdig, så der må være et marked til det.

AN-225 kan i øvrigt ses med rumfærge på
http://www.airfoyle.co.uk/services/an225.asp?tab=pics&pic=06&w=300&h=210&type=aer.

Jeg har gået rundt i og omkring en AN-124, som er 'lillebroderen' med
en lasteevne på 120 ton, og fire mandshøje jetmotorer. Og det er godt
nok en stor flyvemaskine.
Men AN-225 kan løfte cirka det dobbelte i vægt, har seks jetmotorer og
et vingespænd på 88,4 meter!

I øvrigt stod jeg ganske tæt på lændingsbanen da 124'eren landede, og
lyden da den passerede ville passe perfekt til en space-fiction film.
Det er lige præcis sådan, et gigantisk rumskib skal lyde, når det
glider over lærredet i biografen Mine nakkehår rejste sig i hvert
fald!

--
Kåre

Thorbjoern Ravn Ande~ (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 11-08-05 19:07

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> writes:

> På ryggen af en Boeing 747:
>
> http://www.tribuneindia.com/1999/99sep27/2605b.jpg

JEg så et eller andet sted i farten at det kostede en million dollars
i transport hvis den skulle lande på den modsatte kyst.

Det er ikke ens privatøkonomi det her :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Peter Makholm (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 11-08-05 20:48

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> JEg så et eller andet sted i farten at det kostede en million dollars
> i transport hvis den skulle lande på den modsatte kyst.

http://slate.msn.com/id/2124238/fr/rss/ nævner et tal der hedder
$230,000. Kan det have været en million kroner du har set?

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart
http://hacking.dk | -- Antarctica

Holst (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 11-08-05 21:02


Peter Makholm wrote:

>>JEg så et eller andet sted i farten at det kostede en million dollars
>>i transport hvis den skulle lande på den modsatte kyst.
>
> http://slate.msn.com/id/2124238/fr/rss/ nævner et tal der hedder
> $230,000. Kan det have været en million kroner du har set?

Det kommer nok an på, hvad man regner med. Der står f.eks. "A crew of
approximately 170 will prep the shuttle for its ride home. The process
typically takes about a week", men er hele denne klargøringsproces
medregnet i de $230,000 eller ej. Lønninger til 170 mennesker i en uges
tid når jo alene op på et beløb i den størrelsesorden.

Men ellers en interessant artikel. Det undrer mig, at man ikke tanker
flyet i luften, med derimod går ned flere gange. Hvor landing med et
sådant skrummel må jo udgøre en risiko.

Thorbjoern Ravn Ande~ (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 11-08-05 21:24

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

>
> http://slate.msn.com/id/2124238/fr/rss/ nævner et tal der hedder
> $230,000. Kan det have været en million kroner du har set?

Sagtens. Jeg var bare lidt rystet over at de uden at blinke lige
sagde, nå pyt så land dér i stedet.

Det er iøvrigt meget interessant at følge sådan en landing. Rumfærgen
er jo egentlig lidt en blanding af et svævefly og en betonklods...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Peter Makholm (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 11-08-05 21:50

Holst <newsaug05@shelter.dk> writes:

>> http://slate.msn.com/id/2124238/fr/rss/ nævner et tal der hedder
>> $230,000. Kan det have været en million kroner du har set?
>
> Det kommer nok an på, hvad man regner med. Der står f.eks. "A crew of
> approximately 170 will prep the shuttle for its ride home. The process

Helt sikkert. Jeg tænkte bare om $230000 passede med 1Mkr med en ikke
for stor margin. Men den er nok for stor.

> Men ellers en interessant artikel. Det undrer mig, at man ikke tanker
> flyet i luften, med derimod går ned flere gange. Hvor landing med et
> sådant skrummel må jo udgøre en risiko.

Man har tilsyneladende forsøgt at udstyre den med udstyr til
lufttankning, men under prøverne opstod der problemer med
halevingerne[0].

Det virker dog noget omstændigt at få den over atlanten. Jeg tror de
havde udstyret flyene med lufttankningmulighed hvis ikke der var en
alternativ rute over atlanten. Hvis rumfærgen bliver nødt til at lave
en Transoceanic Abort Landing[1] vil amerikanerne nog umådeligt gerne
havde rumfærgen hurtigt tilbage til undersøgelse.

0) http://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Carrier_Aircraft
1) http://en.wikipedia.org/wiki/Space_shuttle#Abort_modes

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his
http://hacking.dk | operating system really was obsolete

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408928
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste