|
| Trykket i en flykabine? Fra : Frank K. Jensen |
Dato : 11-08-05 12:54 |
|
Hejsa
Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
man er i gang? (jeg spørger, da jeg havde været godt og grundig forkølet før
sommerferien og derfor kunne trykket i mit ene øre åbenbart ikke udlignes,
hvilket til sidst resulterede i hul på tromhinden ).
mvh Frank
| |
Uffe Kousgaard (11-08-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Kousgaard |
Dato : 11-08-05 13:24 |
|
"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote in message
news:42fb3bf1$0$1158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hejsa
>
> Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
> trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
> man er i gang?
Kabinen er ikke helt lufttæt, så der siver hele tiden luft ud og det skal en
pumpe kompensere for ved at pumpe nyt ind og det kræver energi = brændstof =
penge.
Jeg har i øvrigt flere gange for sjov skyld haft en højdemåler (barometer)
med i kabinen og trykket falder til noget der ligner 2500-3000 m.o.h. hvis
jeg husker rigtigt.
hilsen
Uffe
| |
Henning Makholm (11-08-2005)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 11-08-05 13:20 |
|
Scripsit "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk>
> Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
> trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
> man er i gang?
Fordi så ville trykforskellen mellem kabine og yderside blive større,
og det skulle flyskroget designes kraftigere og tungere for at holde
til. Og tungere fly betyder større brændstofforbrug.
--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...
# good-good FISH! #
| |
Frank K. Jensen (11-08-2005)
| Kommentar Fra : Frank K. Jensen |
Dato : 11-08-05 13:25 |
|
"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87y878zmvy.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk>
>
>> Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
>> trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm.
>> nu
>> man er i gang?
>
> Fordi så ville trykforskellen mellem kabine og yderside blive større,
> og det skulle flyskroget designes kraftigere og tungere for at holde
> til. Og tungere fly betyder større brændstofforbrug.
Ja, det er selvfølgelig er rimeligt godt argument
mvh Frank
| |
Svend Erik Jensen (11-08-2005)
| Kommentar Fra : Svend Erik Jensen |
Dato : 11-08-05 14:04 |
|
On Thu, 11 Aug 2005 13:53:43 +0200, Frank K. Jensen wrote in
dk.videnskab <42fb3bf1$0$1158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
>Hejsa
>
>Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
>trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
>man er i gang?
Så vidt jeg husker holdes trykket i trykkabinen til trykket i 7000 fods
højde, for at reducere de mekaniske påvirkninger på fuselagen (flyets
kabinevægge)
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/
| |
TA (12-08-2005)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 12-08-05 14:31 |
|
"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> wrote in message
news:c1jmf1d9faj3iu77ncootjtmmcuglp1lig@dtext.news.tele.dk...
>
> Så vidt jeg husker holdes trykket i trykkabinen til trykket i 7000 fods
> højde, for at reducere de mekaniske påvirkninger på fuselagen (flyets
> kabinevægge)
Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at passagerne
oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre iltindhold.
Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine medmindre
der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten, kan
det have katastrofale følger, se evt mere herom på
< http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>.
--
TA
| |
Torben Frandsen (12-08-2005)
| Kommentar Fra : Torben Frandsen |
Dato : 12-08-05 15:54 |
|
TA wrote:
> Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at
> passagerne oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og
> mindre iltindhold. Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly
> uden trykkabine medmindre der anvendes ilt-maske.
Det skal nok passe.
En af mine tidligere kolleger, som er forhen- og nuværende ruteflykaptajn
fortalte mig, at han ved enkelte lejligheder har hævet kabinen - altså
sænket lufttrykket - manuelt. Det er et effektivt virkemiddel hvis man har
en gruppe berusede passagerer, som udviser truende eller voldelig adfærd.
Torben
| |
Brian Olesen (12-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian Olesen |
Dato : 12-08-05 21:07 |
|
Hej
>
> Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at
> passagerne
> oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre
> iltindhold.
> Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine
> medmindre
> der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
> dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten,
> kan
> det have katastrofale følger, se evt mere herom på
> < http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>.
>
Tak for en fed artikel.
Mvh. Brian
| |
Peter Knutsen (usene~ (13-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen (usene~ |
Dato : 13-08-05 00:26 |
|
TA wrote:
> Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at passagerne
> oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre iltindhold.
> Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine medmindre
Jeg har også hørt, fra folk der har været der, at det lave lufttryk i
Bolivias hovedstad, La Pas, giver problemer, ikke kun for besøgende men
også for dem der har boet i byen hele deres liv.
Den skulle ligge 3,5 eller 4 km over havets overflade, eller noget i den
stil.
> der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
> dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten, kan
> det have katastrofale følger, se evt mere herom på
> < http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
|
|