Dræbe plantevækst
Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-08-05 16:44

I forbindelse med en lejet have ømskes græsplænen "dræbt". Eneste problem er
at de rikke må anvendes kemikalier i haven. Kan man dræbe plantevæksten med
varmt vand evt. tilsat salt ? Det drejer sig kum om 3 kvm. græsareal.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-05 16:49

> [...]
> problem er at de rikke må anvendes kemikalier i haven. Kan man dræbe
> plantevæksten med varmt vand evt. tilsat salt ? Det drejer sig kum om

Prøv i dk.fritid.hus-og-have.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 01-08-05 16:51

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> at de rikke må anvendes kemikalier i haven. Kan man dræbe plantevæksten med
> varmt vand evt. tilsat salt ? Det drejer sig kum om 3 kvm. græsareal.

Hvis du har lidt tid, så dæk det hele til med sort plastic. Så dør alt
under plastic'en -hvis det er noget i den dur du søger.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net

Fra : Martin Bak

Dato : 01-08-05 17:08

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har lidt tid, så dæk det hele til med sort plastic. Så dør alt
> under plastic'en -hvis det er noget i den dur du søger.

Hvis du ikke har tid, så skræl det af med en skarp spade. Det tager højest ½
time.

Martin

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 01-08-05 20:01

On Mon, 01 Aug 2005 17:43:39 +0200, Jan Pedersen wrote:

> [...]
> problem er at de rikke må anvendes kemikalier i haven. Kan man dræbe
> plantevæksten med varmt vand evt. tilsat salt ? Det drejer sig kum om 3

Det er vist en kendt sag at man kan dræbe planter med en gasbrænder.
Vær opmærksom på at det ikke behøver forkulles, blot svides, så
visner det efter "noget tid", hvor længe det så end er.

Tomas

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-08-05 20:47

Jan Pedersen wrote:
> I forbindelse med en lejet have ømskes græsplænen "dræbt". Eneste problem er
> at de rikke må anvendes kemikalier i haven.

Har du hørt om noget der hedder en spade.?

Det har dog en ulempe: Arbejde. - Ubehageligt, ikke.?

Men 3 m2 er vel til at komme over...?

Mvh. Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-05 21:07

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I forbindelse med en lejet have ømskes græsplænen "dræbt". Eneste
> problem er at de rikke må anvendes kemikalier i haven. Kan man dræbe
> plantevæksten med varmt vand evt. tilsat salt ?

Salt - også kaldet natriumklorid - er da i allerhøjeste grad et kemikalie.
Har du overvejet RoundUp(tm)?

> Det drejer sig kum om
> 3 kvm. græsareal.

Ja, så har du jo et voldsomt stort problem.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-05 21:34

Jens Bruun skrev:

>Salt - også kaldet natriumklorid - er da i allerhøjeste grad et kemikalie.

Det er (varmt) vand skam også.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-05 02:07

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det er (varmt) vand skam også.

Men forhåndenværende organiske opløsningsmiddel - fra benzin til spildolie -
er ikke kemikalie men varmekilde - og hurtigt og kræver ikke indkøb af de
fjollede hvæsende ukrudtsbrændere som viceværterne her i kvarteret spilder
resourcer med, som om lidt urter mellem fliserne var andet end naturskønhed.
Siden henter de en larmende blæser til at feje forkullede græsstrå sammen -
det hedder jobskabelse (og støjforurening).

Jeg havde i foråret besøg af en jyde, der påstog sig at rense min have for
skalderkål via timers gravearbejde. Lidt Agent Orange havde været smartere.
Men nu har jeg en interessantere flora af mange ukrudtsarter

Når vi ved min barndoms sommerhus satte en kedel med kogende vand på
græsplænen, kom der brun plet. Ikke varmeøkonomisk.

Hvorfor gulner dele af min uslåede plæne når det har regnet så meget denne
sommer?

Naboens rullegræs som slås ugentlig er som en golfbane
Er græs så arrogant at det holder hvilepause lige når der er maximal
fotosyntesemulighed?

Fra : LR

Dato : 02-08-05 18:58

> Hvorfor gulner dele af min uslåede plæne når det har regnet så meget denne
> sommer?

Fordi du tisser på den

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-05 19:31

"LR" <safdsa@asda.dk> wrote in message

> Fordi du tisser på den

Ja, jeg gør - og ha-ha - og nej til at det kan skade.
Sidste sommer påstod avisrne at nogle cirkuselefanter havde fået græs til at
gå ud ved at tisse på det.
Græs er meget hårdført, så jeg ringede til botanik-eksperter blandt min søns
lærere på universitetet, og de bekræftede at der skal kunstgødning til, for
at mængden af NPK kan gøre svide eller på anden vis gøre skade på græs.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-08-05 08:09

> [...]
> med
> varmt vand evt. tilsat salt ? Det drejer sig kum om 3 kvm. græsareal.

Ingen kemikalier - og så foreslår du selv salt!
Det er ikke lovligt at bruge salt (eller eddikesyre) til formålet, da det
ikke er godkendt - det er
roundup derimod.
På 3 kvm skulle det ikke være et problem.
Følg Bjarkes råd - dæk med sort plast - evt. damp det væk..
Bedst - grav det ned.
Per A. Hansen

Fra : Per Madsen

Dato : 02-08-05 15:18

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at de rikke må anvendes kemikalier i haven. Kan man dræbe plantevæksten med
> varmt vand evt. tilsat salt ? Det drejer sig kum om 3 kvm. græsareal.

Lån/lej en kultivator!

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 02-08-05 22:18

Har besluttet mig til at vende jorden (med spade) og lægge fliser på de 3
kvm. Spændende at læse de mange forslag.

Fra : Martin Bak

Dato : 02-08-05 22:25

> Har besluttet mig til at vende jorden (med spade) og lægge fliser på de 3
> kvm. Spændende at læse de mange forslag.

Held og lykke... Du bør dog, som jeg forslog tidligere, simpelthen skrælle
tørven af, og få den væk. græsset vil vokse videre, selvom du vender jorden,
og iøvrigt vil du være bedre tjent med jord der _ikke_ er gennemgravet, som
underlag for dine fliser.

Martin

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-08-05 08:39

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har besluttet mig til at vende jorden (med spade) og lægge fliser på de 3
> kvm. Spændende at læse de mange forslag.

Det er sikkert svampe, der er skyld i det. Prøv at henvise til et foto, så
er det lettere at diskutere.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-05 15:30

"Poul Evald Hansen" <pevh@nspmaildutdit.danbbs.dk> skrev
> Det er sikkert svampe, der er skyld i det.

Så må det være nogen hallucinerende, han har spist.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-05 21:47

"Poul Evald Hansen" <pevh@nspmaildutdit.danbbs.dk> wrote in message

> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Det er sikkert svampe, der er skyld i det. Prøv at henvise til et foto, så
> er det lettere at diskutere.
Da fliselægning er kedeligt præcisionsarbejde, ville jeg macadamisere
græsset ved at træde skærver ned i det