Erstat æ,ø ,ø
Fra : Erik Isager

Dato : 06-06-01 21:47

Hej
Kan man ikke erstatte Æ Ø Å med noget andet. ????

Jeg har i et andet indlæg her " fået på puklen " fordi jeg bruger
omtalte.
i NG FrontPage ... har jeg lært at man i stedet for at bruge "mellemrum"
kan man bruge "%20" !!

er der noget der erstatter Æ Ø Å ????? og jeg mener ikke ae, oe, aa,

Hvad med noget :
ANSI Code Set ??

Erik Isager

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-06-01 22:12

"Erik Isager" <e.i@get2net.dk> wrote in message
> Kan man ikke erstatte Æ Ø Å med noget andet. ????

I javascriptkode eller hvad? Jeg vil på det kraftigste fraråde at du bruger
æøå i din javascript kode.

> i NG FrontPage ... har jeg lært at man i stedet for at bruge "mellemrum"
> kan man bruge "%20" !!

Det er URL encoding og bruges i URL´er.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-06-01 08:32

Erik Isager wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> omtalte.
> i NG FrontPage ... har jeg lært at man i stedet for at bruge "mellemrum"

Du blander to forskellige ting sammen. Den ene ting er hvordan man kan
angive specialkarakterer i en URL, og det andet er navne paa javascript
variabler.
Navne paa javascript variabler maa indeholde bogstaverne a-z og A-Z,
derudover maa de indeholde tal (mener dog at der skal vaere et bogstav i
foerste position, men er ikke sikker). De maa ogsaa indeholde enkelte
specialkaraktere som _
Det er de midler du har at arbejde med naar du laver javascript, og det maa
slaa til. Jeg foreslaar at du enten bruger aa, ae og eo, eller at du bruger
engelske navne til variabler.

Hvis du er interesseret i at se hvordan man kan skrive underlige tegn i din
URL eller saagar i HTML-tekster (ikke i javascript), kan du proeve at
besoege <http://www.el_loco.blue-team.dk/encoder.asp>, hvor du vil kan
skrive en tekst ind i feltet og faa den kodet ved at trykke paa submit
knappen.

> er der noget der erstatter Æ Ø Å ????? og jeg mener ikke ae, oe, aa,

hvis du udelukker de tre naevnte muligheder er svaret: "Nej"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Erik Isager

Dato : 07-06-01 17:38

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse

> Du blander to forskellige ting sammen. Den ene ting er hvordan man kan
> angive specialkarakterer i en URL, og det andet er navne paa javascript
> variabler.
---
Tro mig !!! der er mere end de to ting jeg blander sammen !!!
---
> [...]
> knappen.

> hvis du udelukker de tre naevnte muligheder er svaret: "Nej"
et sidste forsøg !!! jeg har hentet er prøve af "TextPad" i det kan jeg
finde en HTMLkode der hvis jeg vælger f eks:
Æ så indsættes
&AElig;
og hvis jeg ønsker at se det i brovser, så er det et Æ ,,,
Dur det heller ikke ???

Erik Isager

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-06-01 23:26

> Æ så indsættes
> &AElig;
> og hvis jeg ønsker at se det i brovser, så er det et Æ ,,,
> Dur det heller ikke ???

Nej, det må ikke bruges i javascript.. medmindre du selvfølgelig udskriver
HTML

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-06-01 09:28

> [...]

> finde en HTMLkode der hvis jeg vælger f eks:
> Æ så indsættes
> og hvis jeg ønsker at se det i brovser, så er det et Æ ,,,

Nej. Husk paa at hvad der skrives i din HTML ikke er det samme som det dine
javascripts bruger som variabelnavne. Hvis du skriver &AElig , vil din
variabel hedde "&AElig" og eftersom "&" er et af de tegn man ikke maa bruge
i navne paa javascript variabler, vil det give en fejl.
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Erik Isager

Dato : 08-06-01 21:05

Tak !!
Jo mere man spørg, jo kolgere bliver man !! (måske)
så er det jo bare et spørgsmål om man kan huske det

Erik Isager