Brombærstiklinger og beskæring af brombær
Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 08-09-05 16:48

Hej Alle !

Kan man lave brombærstiklinger ved at tage en lang ranke, og så
skære den i 10-20 cm lange stykker, som sættes i jorden ?

Hvis ja, skal det så være 1.års eller 2. års ranker, og hvornår
på året skal det gøres ? (Kan det gøres nu ?)

Og hvordan er det med beskæring ? Jeg har læst, at man skal beskære
de ranker, som har båret bær i år. Men skal de beskæres helt nede
ved jorden, eller hvad ?

P.S. Min brombær er en Thornfree.

Mange hilsner fra
Ole

Fra : Max

Dato : 08-09-05 18:31

Hej Ole

>Kan man lave brombærstiklinger ved at tage en lang ranke, og så
>skære den i 10-20 cm lange stykker, som sættes i jorden ?

Den tornløse brombær jeg havde var podet på en almindelig
rod fra en stikkende brombær og der kunne man ikke få den
til at danne stiklinger. Forøvrigt smed jeg den ud efter en
årrække da den ud over at være tornfri også var smagsløs.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-05 20:21

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
>.... ud over at være tornfri også var smagsløs.

Ja, det er ikke spisebær, men på samme måde som efterårshindbær er de
udmærkede til saft m. m.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 22:37

Preben Riis Sørensen wrote:

> Ja, det er ikke spisebær, men på samme måde som efterårshindbær er de
> udmærkede til saft m. m.

Du har ikke smagt mine brombær fra tornefri busk. De er ikke ringere end de
vilde med torne oppe i skoven. I øvrigt er min vist ikke podet på en tornet
stamme - alle de sideskud, den sender op rundt omkring, er også uden torne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ole Pedersen

Dato : 08-09-05 18:29

Hej Ole

Mine erfaringer stammer godtnok fra Thornfree´s stikkende fætter og med dem
kan du tage et nyt skud og putte det lidt ned i jorden og derefter lade det
stikke op igen - hvis det giver mening. Efter et stykke tid har det slået
rødder og du har en ny plante.
Jeg tror at nu er et meget passende tidspunkt, men sikkert ikke meget senere
hvis det skal nå at slå rødder og gro lidt..
De skal skæres helt tilbage når de har båret frugt, men er der et godt
sideskud, der ikke har båret frugt i år, kan du begrænse dig til at skære
tilbage til det.

hilsen
en anden Ole

Fra : Ole Pedersen

Dato : 08-09-05 20:39

Hej Ole

Her er et link til lidt information om brombær:
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/408.html

hilsen
den anden Ole

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 08-09-05 19:40

Sjovt du siger det med smagsløs.

Mine bær smager heller ikke af ret meget - bortset fra at de er sure,
hvis de plukkes for tidligt.

Selv om de er fuldstændig sorte, skal de sidde lidt længere tid,
inden det sure forsvinder.

Men smagen blegner ved siden af de "vilde" brombær, er også har
sneget sig ind i min have.

Hilsen
Ole

Fra : Max

Dato : 08-09-05 19:50

Hej Ole

>Mine bær smager heller ikke af ret meget - bortset fra at de er sure,
>hvis de plukkes for tidligt.

Sjovt nok købte både min kone og min svigermoder planterne samme sted
og tid, og svigermor's havde faktisk mere smag end vores, men dog ikke
nok til at det var besværet værd at beholde den, så den røg også ud.

Ps: jeg har dog heldigvis et hemligt sted med masser af vilde brombær,
så jeg håber på en god høst i år, sidste år gav de jo ingenting.

Mvh Max

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 13-09-05 20:05

<ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan man lave brombærstiklinger ved at tage en lang ranke, og så
> skære den i 10-20 cm lange stykker, som sættes i jorden ?

Det har jeg nu aldrig prøvet.
Jeg har en af de gode gamle *velsmagende* tornede.
Hvis jeg vil have en stikling, lader jeg et af de sene skud skyde ned mod
jorden, sætter spidsen i en potte med sphagnum. Næste forår er potten fyldt
med rødder, men jeg klipper først skuddet fra moderplanten, når stiklingen
begynder at sende nye skud op om foråret.

Med mindre du har en stor have, har du ikke bruge for mere end højst et par
planter. Espaliér dem - så der de nemmest at have med at gøre.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.