fald på afløb på badeværelse
Fra : jones_net

Dato : 08-09-05 07:58

Hejsa

I forbindelse med nyt bad på 1. salen, skal der være nogle afløb fra
henholdsvis vask, bruser og toilet. Men hvor meget fald skal der være på de
enkelte afkøb, for at skidtet (specielt fra toilettet) ikke bare ligge på
det flade stykke i røret?
Og hvilken diameter skal rørene have? Toilet ville jeg selv sige 110 mm, men
fra vasken og bruseren kan jeg vel nøjes med 75 mm - med 50 mm risikere jeg
vel, at der ikke kan løbe hurtigt nok ud...?

/J

Fra : Leonard

Dato : 08-09-05 08:23

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote:

>I forbindelse med nyt bad på 1. salen, skal der være nogle afløb fra
>henholdsvis vask, bruser og toilet.

Jeg kender ikke tallene, men er det overhovedet noget man må lave
selv?
Skal der ikke en autoriseret kloakmester til det?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : jones_net

Dato : 08-09-05 09:23

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Jeg kender ikke tallene, men er det overhovedet noget man må lave
> selv?
> Skal der ikke en autoriseret kloakmester til det?

Det skal der sikkert, men jeg er i gang med at indrette rummene - herunder
badeværelset. I stueetagen skal der også laves nyt badeværelse, og for at få
afløbsrør og lign. til at kunne hænge sammen, skal jeg vide, hvor meget fald
der skal på, for jeg har kun en vis højde i etageadskillelsen at gøre godt
med, så der kommer måske nogle begrænsninger på afsatnden mellem de 2
toiletter og afløbene fra bruser og håndvask...
Hvis jeg kan nøjes med et synligt afløb i stueetagens badeværelse, ville det
jo være perfekt, og let at skjule

/J

Fra : Finn Christiansen

Dato : 08-09-05 21:51

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> toiletter og afløbene fra bruser og håndvask...
> Hvis jeg kan nøjes med et synligt afløb i stueetagens badeværelse, ville

Det er en aut vvs der skal kontaktes. Kloakmesteren må kun lave det som
ligger i jorden. Reglerne omkring fald rørdimensioner etc er meget
forskellige derudover er der forskel på materialer.
Mvh
Kloakmesteren FC

Fra : jones_net

Dato : 09-09-05 07:01

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> wrote in message

> [...]
> ligger i jorden. Reglerne omkring fald rørdimensioner etc er meget
> forskellige derudover er der forskel på materialer.

OK, troede der var standard regler.

/J

Fra : Peter Kirk

Dato : 09-09-05 15:15

> [...]
> de enkelte afkøb, for at skidtet (specielt fra toilettet) ikke bare ligge

Jeg er ikke VVS'er og ved ikke noget om emnet - men vi har lige haft en
VVS'er til at installere et toilet på vores første sal. Jeg var overrasket
over hvor lidt fald der egentlig var i afløb fra toilettet. I det første 2½m
eller noget er der måske 1cm fald (man har ihvertfald svært ved at se
faldet).

Derefter er det lodret ned, forbi toilettet på stueplan, og ud til kloaken.

Peter

Fra : jones_net

Dato : 12-09-05 09:30

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> faldet).
>
> Derefter er det lodret ned, forbi toilettet på stueplan, og ud til

Takker
Andetsteds kom jeg frem til ca. 1 cm per meter, så det er jo ikke så meget,
så det kan sagtens lade sig gøre med mine tegninger

/J