Gulv og afløb i badeværelse
Fra : Grønne

Dato : 07-09-05 15:50

Jeg skal til at lave badeværelse på første sal med svanehalsplader, beton og
fliser på.

Endelig havde jeg tænkt mig at gulvet skulle være helt plant, selvfølgelig
lige mad undtagelse af brusekabinen. Men nu er der nogen der påstår at der
skal være højde forskel på dør åbning og gulvafløbet uden for brusekabinen ?
Har det noget på sig ?

Jeg havde tænkt mig at lave et afløb ved vasken, men jeg ser da ingen grund
til at lave fald på gulvet !

Håber der er nogen der kan hjælpe med endnu et spørgsmål !

/Grønne

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-09-05 17:42

In news:431efdf5$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Grønne <anders@and.dk> Typed:

> [...]
> der påstår at der skal være højde forskel på dør åbning og
> gulvafløbet uden for brusekabinen ? Har det noget på sig ?

Risten skal sidde 30 mm under døråbningen.
Argumentet er at så varer det lidt længere inden du oversvømmer hele hytten.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Grønne

Dato : 07-09-05 17:49

> Risten skal sidde 30 mm under døråbningen.
> Argumentet er at så varer det lidt længere inden du oversvømmer hele
> hytten.

Er det så dør åbningen målt fra dør trinet eller ?

/Grønne

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-09-05 20:59

In news:431f19e6$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Grønne <anders@and.dk> Typed:

> Er det så dør åbningen målt fra dør trinet eller ?

Ja, eller.. :-/
der er jo ikke åbent under trinnet Så det er ikke en del af åbningen, om
dørtrinnet så er vandtæt, er en anden sag..

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-09-05 08:30

On Wed, 7 Sep 2005 18:48:49 +0200, "Grønne" <anders@and.dk> wrote:

>Er det så dør åbningen målt fra dør trinet eller ?
>
>/Grønne

Ifølge by og byg 200:
30mm opkant hvis der ikke er dørtrin og 20mm opkant hvis der er et
dørtrin som er vandtæt forsejlet til opkanten.
--
Mvh Benny Andersen

Fra : Leonard

Dato : 07-09-05 18:05

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk>
wrote:

>Risten skal sidde 30 mm under døråbningen.

I hvilket reglement står det?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-09-05 20:58

In news:2e7uh1plc8cjpkvesi6jjcp40glj8m7o86@4ax.com,
Leonard <usenet@leonard.dk> Typed:

> I hvilket reglement står det?

Det står nok i bygningsreglementet..
Sidste år, da TV viste "huset" hvor de bla. byggede badevær. var der en
bygningssagkyndig, der påtalte et byggeri, hvor der ikke var 30 mm til
døråbning.

Fra : Leonard

Dato : 08-09-05 08:05

wrote:

>Det står nok i bygningsreglementet..

Jeg kan ikke finde det.

>Sidste år, da TV viste "huset" hvor de bla. byggede badevær. var der en
>bygningssagkyndig, der påtalte et byggeri, hvor der ikke var 30 mm til
>døråbning.

Jeg har for ofte set og hørt fejlagtige opfattelser af reglerne fra
byggesagkyndige, så det overbeviser ikke mig.

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 16:44

> Jeg kan ikke finde det.

> Jeg har for ofte set og hørt fejlagtige opfattelser af reglerne fra
> byggesagkyndige, så det overbeviser ikke mig.

Det står ikke i et reglement, men på side 20 og 21 i By og Byg anvisning 200
"vådrum". Der står også, at der skal være mindst 20mm opkant ved døren
(mellem gulv og bundstykke)

Mvh Jacob

Fra : Leonard

Dato : 08-09-05 17:16

"Jacob" <jacob@goatstormNOSPAM.dk> wrote:

>Det står ikke i et reglement, men på side 20 og 21 i By og Byg anvisning 200
>"vådrum". Der står også, at der skal være mindst 20mm opkant ved døren
>(mellem gulv og bundstykke)

Er den retligt gældende?
Så har man jo lige et lille problem i bygninger der skal overholde
BR95, for der må den samlede højde på dørtrinnet max være 25 mm ...
Der er således 5 mm tilbage til bundstykke i døren, hvor finder du en
dør der kan overholde det?

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 22:04

> [...]
> BR95, for der må den samlede højde på dørtrinnet max være 25 mm ...
> Der er således 5 mm tilbage til bundstykke i døren, hvor finder du en

I etagebyggeri, som BR95 jo gælder for, vil der meget ofte være strø-gulv,
hvilket vil sige at man har mulighed for at sænke hele karmens bundstykke
ned i gulvniveau, så der ikke er noget dørtrin, eller kun er en smal liste.
Desuden er det jo ikke sikkert det er BR95 der er gældende her...

By og byg anvisning 200 er ikke lovtekst i sig selv, men hvis man følger den
er man sikker på at overholde kravene i bygningreglementerne.

Mvh Jacob

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 22:17

"Jacob" <jacob@goatstormNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> By og byg anvisning 200 er ikke lovtekst i sig selv, men hvis man følger
> den er man sikker på at overholde kravene i bygningreglementerne.

Jeg er vist for træt til det her... Man kan selvfølgelig også bare
installere døren uden at bruge bundstykket.

Mvh Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-09-05 18:15

> Jeg skal til at lave badeværelse på første sal med svanehalsplader, beton
> og fliser på.
>
> Jeg havde tænkt mig at lave et afløb ved vasken, men jeg ser da ingen
> grund til at lave fald på gulvet !

Det havde jeg heller ikke, så mit gulv er absolut vandret - dog 30 mm under
dørtrin, men jeg har i den grad fortrudt det. Vand på et vandret gulv løber
nemlig ingen steder, og det er ret upraktisk til hverdag, både ved badning,
hvor der kan dryppe vand uden for brusenichen som så skal tørres op, og ved
gulvvask, hvor man ikke kan klare det lidt nemt med en spand vand til at
skylle efter med. Så jeg ville lave med et lille fald, hvis jeg skulle gøre
det om.

Mvh Maria

Fra : Grønne

Dato : 07-09-05 20:17

> [...]
> tørres op, og ved gulvvask, hvor man ikke kan klare det lidt nemt med en
> spand vand til at skylle efter med. Så jeg ville lave med et lille fald,

Du har selvfølgelig en point, med vandet der drypper uden for brusekabinen.

Men hvor meget fald skal der til for at det løber af ? Og vil gulvvarmen
ikke løse det problem ?

/Grønne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-09-05 21:03

> Men hvor meget fald skal der til for at det løber af ? Og vil gulvvarmen
> ikke løse det problem ?

Der skal ikke ret meget til, tror jeg. En enkelt cm pr meter vil gøre en
stor forskel. Og jo, vandet tørrer når der er gulvvarme - det tørrer bare
ikke rent op, og så har man beskidt gulv. Rent faktisk bliver det ret
ulækkert at se på og koster en ekstra gulvvask.

Mvh Maria

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 07-09-05 21:22

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse news:431efdf5$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe med endnu et spørgsmål !

Det kan jeg desværre ikke, men jeg har et tillægsspørgsmål som
passer fint i tråden.
Hvis man laver en brusekabine med en 5-10cm høj kant ved
bunden af åbningen (naturligvis med fald inde i kabinen), er
der så krav om yderligere gulvafløb i gulvet udenfor kabinen?

/Jakob

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 16:45

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bunden af åbningen (naturligvis med fald inde i kabinen), er
> der så krav om yderligere gulvafløb i gulvet udenfor kabinen?

Nej, det er der ikke krav om, men det er meget upraktisk mht rengøring.
Desuden kommer der altid vand udenfor alligevel.

Mvh Jacob

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 16:47

> [...]
> grund til at lave fald på gulvet !
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe med endnu et spørgsmål !

Der skal være mindst 1-2 promilles fald på gulvet hen mod gulvafløbet. Køb
By og Byg anvisning 200 hvis du vil lave et badeværelse, det er kun en lille
udgift i forhold til alt andet.

Mvh Jacob