Papaya - hvorfor dør de?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-09-05 08:07

Hej gruppe

Jeg har det med at så frøene fra nogle af de frugter jeg spiser.
Senest har jeg sået papaya, som spirer fint, men de spæde planter
dør hurtigt efter at have sat de første egentlige blade. Jeg er
forholdsvis sikker på at det ikke skyldes udtørring eller over-
vanding.

Er der nogen her i gruppen for hvem det er lykkedes at fremdrive
store papayaplanter fra frø?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : John Vedsegaard

Dato : 06-09-05 21:29

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vanding.
>
> Er der nogen her i gruppen for hvem det er lykkedes at fremdrive

Se dette link:
http://emufrugt.vhostip6.isop.net.uni-c.dk/servlets/Frugter/papaya.xml?emne=Vaekst

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-09-05 22:34

John Vedsegaard skrev:

> Se dette link:
> http://emufrugt.vhostip6.isop.net.uni-c.dk/servlets/Frugter/papaya.xml?emne=Vaekst

Tak. Artiklen er ikke så forskellig fra andre anvisninger jeg har læst,
og jeg synes at jeg har fulgt alle råd. I artiklen ovenover står der
ganske vist »den bedste jordtype er et dybt lag muldjord eller lermuld«,
og jeg brugte Simontorps Pottemuld, som er en ret kraftig muldblanding.
Jeg ku' selvfølgelig prøve surbundsjord blandet med ler...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 07-09-05 07:46

Hej Klaus

> Er der nogen her i gruppen for hvem det er lykkedes at fremdrive
> store papayaplanter fra frø?

Jeg har ikke, men kan det tænkes at frøene fra de frugter der impoteres
er så dårlige at de ikke kan overleve, så det du skal er at få fat på frø
der er beregnet til at plante ud.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-05 09:48

Max skrev:

> Jeg har ikke, men kan det tænkes at frøene fra de frugter der
> impoteres er så dårlige at de ikke kan overleve, så det du skal er
> at få fat på frø der er beregnet til at plante ud.

Det kunne selvfølgelig være, men jeg tror det ikke. Kimplanterne så
sunde og raske ud, og jeg blev meget overrasket da de begyndte at dø.
Foreløbig hælder jeg mest til teorien om at jeg har brugt forkert
jord eller at papaya er meget følsom overfor kalk i vand (og jord, da
de fleste pottemuldsblandinger - inklusive Simonstorps, som var den
jeg brugte - er tilsat skrivekridt).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup