Have
Fra : Michael

Dato : 04-09-05 19:57

Hej

Vi har lige bygget nyt hus, hvor en del af jorden skal være græs plæne. Da
det har været mark før, er der jo en masse ukrudt, som vi gerne vil af med,
men man kan jo ikke bære putte Round-up på, det vil jo også dræbe græsset.
Er der nogle der har en god måde at klare det problem på??

På forhånd TAK

Hilsen Michael

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-09-05 20:19

"Michael" <overblik@hotmail.com> skrev

> Vi har lige bygget nyt hus, hvor en del af jorden skal være græs plæne.
Da
> det har været mark før, er der jo en masse ukrudt, som vi gerne vil af
med,

En mark er skam ret ukrudtsfattig, hvis den hele tiden har været i normal
drift.

> men man kan jo ikke bære putte Round-up på, det vil jo også dræbe græsset.
> Er der nogle der har en god måde at klare det problem på??

Plænerens, et mærke er f.eks. Toxan. Hvis den først skal anlægges til
foråret, kan i godt bruge R.up nu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-09-05 20:59

Hej,

On Sun, 4 Sep 2005 20:56:53 +0200, "Michael" <overblik@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>men man kan jo ikke bære putte Round-up på, det vil jo også dræbe græsset.
>Er der nogle der har en god måde at klare det problem på??

Jeps - sprøjt det med Round-Up det tager stort set alt grønt. Det
fungerer bedst når planterne er i vækst og nemmest inden de er blevet
for store.

Vær meget OBS på doseringsvejledningen - der skal ikke meget til. Det
er billigst (meget billigere end i byggearmarkedet) at købe RoundUp
(glyphosat) hos grovvarehandlen (DLG fx).

** Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-09-05 21:16

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev >
> Jeps - sprøjt det med Round-Up det tager stort set alt grønt. Det
> fungerer bedst når planterne er i vækst og nemmest inden de er blevet
> for store.

Det er beregnet til enkimbladede (græsser), og der skal der ikke ret meget
til. Ved slet ikke om man kan læse hvad der skal til for at slå andet ned,
men det skal være noget stærkere. Men der er jo tid til at prøve sig frem,
ellers.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-05 21:47

On Sun, 4 Sep 2005 22:16:12 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>men det skal være noget stærkere. Men der er jo tid til at prøve sig frem,

Doseringsvejledningen på glyphosat dækker skam fint alle slags ukrudt
det er godkendt mod.

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-09-05 20:51

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> meget til. Ved slet ikke om man kan læse hvad der skal til for at slå
> andet ned, men det skal være noget stærkere. Men der er jo tid til at
Du er en af dem der ikke bør have adgang til sådanne stoffer. Anvisningen
SKAL følges, gift er ikke noget man prøver sig frem med.
--
*** Calle ***

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-05 21:17

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev
> Du er en af dem der ikke bør have adgang til sådanne stoffer. Anvisningen
> SKAL følges, gift er ikke noget man prøver sig frem med.

Hvis der nu ingen anvisning var (det er der så), vil det da være ret så
ansvarligt at prøve sig frem, i stedet for blot at overdocere. Så spar mig
for dit overformynderi.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-09-05 21:35

Preben Riis Sørensen wrote:
> "*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev
>
> Hvis der nu ingen anvisning var (det er der så), vil det da være ret
> så ansvarligt at prøve sig frem, i stedet for blot at overdocere. Så
> spar mig for dit overformynderi.
Der er ALTID en anvisning på gift, ellers må det slet ikke sælges/anvendes.
Og nej man prøver ikke, for man docerer altid for højt første gang, det
virker og man fortsætter med den høje docering. Så drop dine dårlige råd
ang. gift. Du kan jo se hvilke problemer de har i Grindsted nu.

--
*** Calle ***

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-05 23:21

> [...]
> virker og man fortsætter med den høje docering. Så drop dine dårlige råd
> ang. gift. Du kan jo se hvilke problemer de har i Grindsted nu.

Jeg ville gå ud fra den dosis for græs, som jeg (kun) forventede der var at
læse. Og du ved vel ikke hvad jeg havde tænkt mig at docere, vel? Jeg bruger
iøvrigt ikke Roundup længere. Det er kun en nødbremse ved nyanlæg og
lignende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-09-05 21:36

> [...]
> med, men man kan jo ikke bære putte Round-up på, det vil jo også dræbe
> græsset. Er der nogle der har en god måde at klare det problem på??

Kan du komme til det, så er det nemmeste faktisk at slå det som en græsplæne
de næste uger. Til foråret sprøjter du så med en gang plænerens og 14 dage
senere eftersår du græsset. Det kræver at det hele er nogenlunde jævnt og
ikke skal planeres. Skal det planeres, så gør det først, så noget græs, og
så - måske - en gang plænerens til foråret.

Mvh Maria

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-09-05 20:52

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> hele er nogenlunde jævnt og ikke skal planeres. Skal det planeres, så
> gør det først, så noget græs, og så - måske - en gang plænerens til
Jeps, sådan ville jeg også gøre det.
--
*** Calle ***