MP3 og Linux
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 07-09-05 21:22

Hej...

Jeg har et problem med filformater til mp3 afspillere.

Når jeg indlæser en cd (i dette tilfælde med Grip) og ripper den får jeg et
filformat .ogg - men havde sku forventet .mp3 .....
Hvad mangler jeg at gører?

Meningen med alt dette er at jeg gerne vil have alle vores cd'er ind på disk
som vi kan afspille fra og som børnene kan tage lidt af til deres små
mp3-afspillere.
Der er måske nogle her der allerede har lavet noget smart?

På forhånd tak.

/Steen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-09-05 21:28

On Wed, 07 Sep 2005 22:22:11 +0200, Steen wrote:

> Når jeg indlæser en cd (i dette tilfælde med Grip) og ripper den får jeg et
> filformat .ogg - men havde sku forventet .mp3 .....
> Hvad mangler jeg at gører?

At fortælle Grip at du gerne vil have MP3-filer ud i stedet for Ogg
Vorbis-filer? (Under "Config/Encode").

Mvh.

--
"Actually I counted 37 installs/reformats, but I did Adam Sjøgren
it. I installed gentoo succesfully with the help of asjo@koldfront.dk

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 07-09-05 21:47

Tak for svar.

Det har jeg prøvet men den siger "Invalid encoder execuatabel"

Hmmm... mangler jeg et modul at installere til Grip?

/Steen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-09-05 21:53

On Wed, 07 Sep 2005 22:47:28 +0200, Steen wrote:

> Det har jeg prøvet men den siger "Invalid encoder execuatabel"

> Hmmm... mangler jeg et modul at installere til Grip?

Du skal sikkert installere det program du ønsker at benytte til at
komprimere til MP3-format. F.eks. lame eller bladeenc.

Mvh.

--
"Watch it man, there's a beverage here" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 07-09-05 22:04

Jeps - det har du helt sikkert ret i!

Jeg kører Mandriva 10.2 og er lidt afhængig af hvad der tilbydes som
rpm-filer.

Har været inde og søge på både "lame" samt "bladeenc" uden resultat. Dog
findes der noget der hedder Glame som er installeret.

Har du et forslag til komprimering program.

/Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-05 22:28

Google er din ven: http://soft.zoneo.net/Linux/music.php
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 07-09-05 23:08

Kære alle

Hvad skulle jeg dog gøre uden denne hjælp!

Har været inde på siden og fulgt anvisningerne. MEN denne LAME encoder
findes simpelthen ikke??????? kan kun finde noget der hedder Glame.

/Steen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-09-05 23:33

Steen Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Har været inde på siden og fulgt anvisningerne. MEN denne LAME encoder
> findes simpelthen ikke??????? kan kun finde noget der hedder Glame.

I Mandrake/mandriva har der tidligere ofte været en tendens til, at det
er godt at inkludere pakkerne fra Penguin Liberation Front
(http://plf.zarb.org/). Der finde en guide til opsætning at Mandriva's
urpmi hos http://easyurpmi.zarb.org/

Lame kan fx. findes ved:
http://ftp.club-internet.fr/pub/linux/plf/mandrake/free/10.2/i586/lame-3.96.1-1plf.i586.rpm

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-09-05 22:07

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Du skal sikkert installere det program du ønsker at benytte til at
> komprimere til MP3-format. F.eks. lame eller bladeenc.

....og disse findes ikke i Debian og Ubuntu pga. patentproblemer. Hvis
Steen bruger en af de to, så er der nok hjælp at hente her:
<http://rarewares.org/>
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Max Andersen

Dato : 07-09-05 22:31

Jes Vestervang wrote:

> ...og disse findes ikke i Debian og Ubuntu pga. patentproblemer. Hvis
> Steen bruger en af de to, så er der nok hjælp at hente her:
> <http://rarewares.org/>

og så hut jeg hvisker heller ikke i redhat, da jeg prøvede den sidst, og
suse 9.2 for den sags skyld. men der findes gode links på google til
pakker der ordner den lille irritation.

Max

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-09-05 22:41

Max Andersen <max@militant.dk> writes:

> og så hut jeg hvisker heller ikke i redhat, da jeg prøvede den sidst,
> og suse 9.2 for den sags skyld. men der findes gode links på google
> til pakker der ordner den lille irritation.

Freshrpms er hinsides den slags:

[pd@titmouse ~]$ rpm -qi lame
Name : lame Relocations: (not relocatable)
Version : 3.96.1 Vendor: Freshrpms.net
Release : 2.2.fc4 Build Date: Wed 27 Apr 2005 09:10:53 PM CEST
Install Date: Sat 16 Jul 2005 02:11:26 AM CEST Build Host: python2.freshrpms.net
Group : Applications/Multimedia Source RPM: lame-3.96.1-2.2.fc4.src.rpm
Size : 1425153 License: LGPL
Signature : DSA/SHA1, Mon 13 Jun 2005 05:25:19 PM CEST, Key ID 692ac459e42d547b
Packager : Matthias Saou <matthias@rpmforge.net>
Description :
LAME is an educational tool to be used for learning about MP3 encoding.
The goal of the LAME project is to use the open source model to improve
the psycho acoustics, noise shaping and speed of MP3. Another goal of
the LAME project is to use these improvements for the basis of a patent
free audio compression codec for the GNU project.

[pd@titmouse ~]$ more /etc/yum.repos.d/freshrpms.repo
# $Id: freshrpms.repo 3341 2005-06-28 18:40:26Z thias $
[freshrpms]
name=Fedora Core $releasever - $basearch - Freshrpms
#baseurl=http://ayo.freshrpms.net/fedora/linux/$releasever/$basearch/freshrpms/
mirrorlist=http://ayo.freshrpms.net/fedora/linux/$releasever/mirrors-freshrpms
enabled=1
gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-freshrpms
gpgcheck=1

(Gad vide hvorfor jeg har installeret Lame på den maskine. Den har ikke
noget CD drev....)

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 08-09-05 11:33

Hej alle

Tak for hjælpen....

Problemet til sidst var, at jeg ikke havde adgang til en mp3 encoder (lame),
hverken på mandriva diskene eller opdaterings links.......
Fik et linket af Jacob og nu virker alt perfekt

Dette havde jeg sku ikke fået til at virke uden jeres hjælp - tak

/Steen