Kopiering dør ved danske tegn
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-09-05 13:33

Hejsa

Jeg er ved at kopiere en masse filer over på en usb-harddisk - men cp
dør, når den møder en fil med danske tegn i navnet. Hvad skal jeg gøre
ved det?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-09-05 13:40

Thomas Lindgaard wrote:
> Hejsa
>
> Jeg er ved at kopiere en masse filer over på en usb-harddisk - men cp
> dør, når den møder en fil med danske tegn i navnet. Hvad skal jeg gøre
> ved det?

Hvilket operativsystem er der tale om?

Skriver den noget i logfilerne?

Hvilket filsystem er der på usb harddisken?

Hvilke mountoptions er der anført?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-09-05 14:12

> Hvilket operativsystem er der tale om?

Fedora Core 4

> Skriver den noget i logfilerne?

Ikke noget jeg kan finde...

> Hvilket filsystem er der på usb harddisken?

Fat32 - det er en Maxtor OneTouch II

> Hvilke mountoptions er der anført?

Der står følgende besværgelse i fstab:

/dev/sdb1 /media/usbdisk vfat rw,noauto,user 0 0

Herunder er et lille eksempel på, hvad den siger:

[thomas@Monster ~]$ touch ø.txt
[thomas@Monster ~]$ cp ø.txt /media/usbdisk/ cp: cannot create regular
file `/media/usbdisk/ø.txt': Invalid argument

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-09-05 14:37

Thomas Lindgaard wrote:
> [thomas@Monster ~]$ touch ø.txt
> [thomas@Monster ~]$ cp ø.txt /media/usbdisk/ cp: cannot create regular
> file `/media/usbdisk/ø.txt': Invalid argument

Har du adgang til en windows maskine?

Kan du på den lave nogle filer, æ.txt ø.txt og å.txt,
på usb disken?

Hvad bliver disse vist som, hvis du så derefter mounter
den på Linux?

Måske skal du kigge lidt på mount optionen codepage. man mount

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-09-05 14:48

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Fat32 - det er en Maxtor OneTouch II

> Der står følgende besværgelse i fstab:
>
> /dev/sdb1 /media/usbdisk vfat rw,noauto,user 0 0

Jeg bruger mount options "iocharset=iso8859-15,codepage=865" på
FAT-diske, der skal kunne bruge filnavne med æøå.

/Rasmus

Anything is good if it's made of chocolate.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-09-05 16:42

On Mon, 05 Sep 2005 15:48:18 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Jeg bruger mount options "iocharset=iso8859-15,codepage=865" på
> FAT-diske, der skal kunne bruge filnavne med æøå.

Tak, det løste delvist problemet. Følgende besværgelse gør, at jeg kan
kopiere danske filer:

# mount -t vfat -o iocharset=iso8859-15,codepage=865
/dev/sdb1 /media/usbdisk/

Men kan jeg ikke gøre noget tilsvarende uden at være root? - det ville
alt andet lige være lidt lettere...

Kan det evt. integreres i fstab?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-09-05 16:46

Thomas Lindgaard wrote:

> Kan det evt. integreres i fstab?

Ja, så skal der stå rw,noauto,user,iocharset=iso8859-15,codepage=865
i /etc/fstab i /dev/sdb1 linien. Jeg ved dog ikke om denne linie
er autogenereret, det kan komme an på en prøve.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-09-05 17:10

On Mon, 05 Sep 2005 17:45:43 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Ja, så skal der stå rw,noauto,user,iocharset=iso8859-15,codepage=865
> i /etc/fstab i /dev/sdb1 linien. Jeg ved dog ikke om denne linie
> er autogenereret, det kan komme an på en prøve.

Takker - jeg foretager prøven :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-09-05 08:20

Thomas Lindgaard wrote:
> [...]
> /dev/sdb1 /media/usbdisk/
>
> Men kan jeg ikke gøre noget tilsvarende uden at være root? - det ville

Det kommer an på...

At din disk bliver mounted i /media giver et prej om at DC4 bruger et
eller andet automatisk system til at mounte removable devices. F.eks.
pmount i kombination med noget, der holder øje med hotplug events.

PÃ¥ Debian har jeg rodet med Gnome-Volume-Manager og pmount og jeg har
netop haft det problem at jeg ikke har kunne finde nogen steder at
fortælle GVM hvad tegnsættet var. Den måde bruger netop ikke fstab.

Peter