Loopback med iptables portforward og tilgå~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-09-05 13:40

På min linux router har jeg opsat noget port forwarding til bl.a. HTTP,
SMTP, IMAP osv. Hvis jeg kalder mit domæne fra WAN siden, altså fra en
anden box på internettet har jeg adgang til webserveren. Men hvis jeg
tilgår domænet direkte fra LAN siden, får jeg fat i den webserver som
ligger på routeren - jeg ville gerne have, at den selv kunne finde ud af
at sende requesten til den LAN IP som mine porte er forwarded til, så
jeg kan benytte min server uafhængigt af om jeg befinder mig på WAN
eller LAN siden. Jeg går ud fra at det er det man kalder loopback - men
jeg kan tage fejl? Min gamle skodrouter fra TrendNet gjorde dette
automatisk, det samme gør min nuværende linux router med standard firmware.

Jeg benytter flg. opsætning på en Asus WL500g Deluxe med nyeste OpenWRT
firmware.

iptables -t nat -A prerouting_rule -i $WAN -p tcp --dport 80 -j DNAT
--to 192.168.1.2
iptables -A forwarding_rule -p tcp --dport 80 -d 192.168.1.2 -j
ACCEPT

Nogen som har en ide om hvad jeg skal ændre for at få den til at opføre
sig på den måde jeg har beskrevet ovenfor?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Thrane

Dato : 03-09-05 10:47

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>

> Nogen som har en ide om hvad jeg skal ændre for at få den til at opføre
> sig på den måde jeg har beskrevet ovenfor?

En mulighed ville være at oprette en ekstra regel for $LAN således den
også blev forwarded til 192.168.1.2 - det ville være nemt at
læse/genkende næste gang du kigger scriptet igennem.

En anden mulighed ville være at fjerne "-i $WAN" fra nat reglen som
dikterer at (kun) input fra wan siden forwardes. Hvis et explicite
interface ikke beskrives - mindes jeg at nat regelen, vil gælde for
samtlige interfaces (bemærk en smule usikkerhed her)

- Thrane

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-09-05 14:54

Thrane wrote:

> En mulighed ville være at oprette en ekstra regel for $LAN således den
> også blev forwarded til 192.168.1.2 - det ville være nemt at
> læse/genkende næste gang du kigger scriptet igennem.

Jeg har ik ret meget forstand på iptables, har du et eksempel på dette?

> [...]
> interface ikke beskrives - mindes jeg at nat regelen, vil gælde for
> samtlige interfaces (bemærk en smule usikkerhed her)

Jeg har prøvet at fjerne -i $WAN det resulterede i at alt udgående HTTP
trafik blev blokeret, i.e. jeg kunne ikke surfe websites eller noget

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Esben von Buchwald