.net og .asp vs. Linux og open source
Fra : Johan Andersen

Dato : 29-08-05 23:58

"Haj" Unix/Linux folks,

Er .asp og .net rene Microsoft-ting, eller understøttes disse formater
af open source?

Mvh
Johan Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-08-05 00:25

Johan Andersen <REMOVEusenetNOSPAM@stofanet.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Er .asp og .net rene Microsoft-ting, eller understøttes disse formater
> af open source?

ASP er et framework som vist er understøttet af et perl-modul;
databaseudvidelser som f. eks. MS-SQL er mig bekendt ikke
tilgængelige; ejheller er nogle af de sprog, man kan skrive i
komplette (typisk Visual Basic eller C#).

..net er mig bekendt kun tilgængelig på Windows, men der er vist lavet
noget .gnu og mono - eller var det .gnu der kom til at hedde mono? -
som vist kører på flere platforme og skulle være en erstatning for
..NET...

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-08-05 05:43

Johan Andersen <REMOVEusenetNOSPAM@stofanet.dk> writes:

> Er .asp og .net rene Microsoft-ting, eller understøttes disse formater
> af open source?

Jeg kender ikke noget til .asp, men Mono er en reimplementation af
dele af Microsofts .net pakke. Blandt andet er C# (version 1) og den
virtuelle maskine implementeret.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 31-08-05 08:25

> Er .asp og .net rene Microsoft-ting, eller understøttes disse formater
> af open source?

Modstykket på Linux til .asp (serverside scripts) er php, men de er ikke
kompatible. ASPs syntax ligner BASIC, mens PHPs syntax ligner C.
En tredje mulighed er JSP hvis syntax ligner Java.
Som andre har nævnt er .net og .mono delvist kompatible.

Niels Dybdahl

Fra : Jesper Krogh

Dato : 31-08-05 08:49

I dk.edb.system.unix, skrev Niels Dybdahl:

> Modstykket på Linux til .asp (serverside scripts) er php, men de er ikke
> kompatible. ASPs syntax ligner BASIC, mens PHPs syntax ligner C.

Med de muligheder man har for at kører PHP på Windows, så er det vel
svært at kalde det et "modstykke". Det er jo generelt kun Microsoft
teknologier der ikke er cross-platform.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Johan Andersen

Dato : 01-09-05 23:07

Tak for svarene!

Jeg læste lidt på
http://www.w3schools.com/aspnet/aspnet_intro.asp
og jeg kan forstå, at ASP er et script, der producerer en HTML-side
"on-the-fly" og leverer den til browseren. I princippet er det vel ikke
anderledes end andre scripts (f.eks. Perl), der spytter en HTML-side ud?

Perl var da vist en overgang frontløber indenfor dynamiske websider,
ikk'?

Og .net er i øvrigt en videreudvikling af asp. (Uden at jeg har noget
overblik over den nøjagtige sammenhæng)

Mvh
Johan

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-09-05 07:07

> [...]

> "on-the-fly" og leverer den til browseren. I princippet er det vel ikke
> anderledes end andre scripts (f.eks. Perl), der spytter en HTML-side ud?

ASP som sådan er en måde at indlejre script i HTML og en grænseflade
til systemet/webserveren. I 99% af tilfældende er sproget vist en af
VisaulBasic-implementationerne, men jeg har vist set andre sprog.

> Perl var da vist en overgang frontløber indenfor dynamiske websider,
> ikk'?

Ptjaaa, der var en overgang hvor det ikke var unormalt at tro at perl
og cgi var det samme.

> Og .net er i øvrigt en videreudvikling af asp. (Uden at jeg har noget
> overblik over den nøjagtige sammenhæng)

Nej det er ej, i hvert fald ikke det .net vi kender i dag. Oprindelig
var .net en meget stor paraply som Microsoft proppede alt ind under og
der har asp.net sikker set central ud. Men teknologisk set er asp ikke
noget grundlag for .net.

..net er en virtuel maskine med et fælles objektsystem, en række
standardlibraries og et eller to proof-of-concept sprog (C# og måske
VB.net).

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance