Hvilken protokol...?
Fra : Rick

Dato : 25-08-05 00:08

Hej I gruppen,

Jeg er på jagt efter en service, sådan så jeg fra en anden maskine på
internettet kan tilgå mine filer på min server, som om det var et drev på
computeren.

Indtil nu har jeg prøvet at lave webdav på min linux-server. Jeg kan så fra
min windows-maskine vha. for eksempel webdrive få adgang til det område som
om det var mit F-drev (for eksempel).
Problemet er bare, at det ikke er streamet data. Når jeg fx prøver at
dobbeltklikke på en wave-fil, skal den først hente filen ned, hvorefter den
begynder at spille. Det er ikke meningen.

Internt på mit lokale net kører jeg samba, og her virker det fint - ikke
noget med at hente ned lokalt og derefter spille. Problemet er bare, at det
ikke er krypteret og desuden har jeg hørt rygter om, at samba i øvrigt ikke
er særlig sikker.

Mine krav er, at det skal være krypteret og streamet. Serveren er en
linux-maskine.
Nogle gode ideer?

- rick -

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-08-05 00:21

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> writes:

> Mine krav er, at det skal være krypteret og streamet. Serveren er en

Sæt en mp3 streamer op (shoutcast og lignende) og ssh til maskinen
hvor du laver en ssh-tunnel til den port som den sitter på.

Hvorfor skal det være krypteret?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rick

Dato : 25-08-05 00:46

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sæt en mp3 streamer op (shoutcast og lignende) og ssh til maskinen
> hvor du laver en ssh-tunnel til den port som den sitter på.

Det skal ikke kun bruges til mp3 eller wav.

> Hvorfor skal det være krypteret?

Fordi, det også skal bruges til alle mulige forskellige slags private filer.
Dokumenter, kommerciel C++kode, php-kode, osv, you name it...

- rick -

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-08-05 01:04

> Fordi, det også skal bruges til alle mulige forskellige slags private filer.
> Dokumenter, kommerciel C++kode, php-kode, osv, you name it...

Så skal du have noget som din klientmaskine kan se som et basalt
filsystem.

Jeg ville kigge på at få lavet en VPN-forbindelse og så køre Samba
over den. Sidst jeg kiggede på det under Linux var det ikke helt
ligetil, men der kan være sket en del siden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : torben

Dato : 25-08-05 12:53

> [...]
> over den. Sidst jeg kiggede på det under Linux var det ikke helt
> ligetil, men der kan være sket en del siden.

Hvorfor VPN ? Kan man ikke bare nøjes med SSH og så lave noget portforward ?

Torben

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-08-05 14:19

torben <torben@frojonck.dk> writes:

> Hvorfor VPN ? Kan man ikke bare nøjes med SSH og så lave noget portforward ?

Det kan man jo også godt hvis man kender de præcise porte som den
givne transport benytter.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-08-05 15:15

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det kan man jo også godt hvis man kender de præcise porte som den
> givne transport benytter.

Samba bruger normalt port 139

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-08-05 05:30

Rick wrote:

> [...]
> ikke er krypteret og desuden har jeg hørt rygter om, at samba i øvrigt ikke

Man kan sagtens køre samba over ssh.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-05 11:35

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Jeg ville kigge på at få lavet en VPN-forbindelse og så køre Samba
> over den. Sidst jeg kiggede på det under Linux var det ikke helt
> ligetil, men der kan være sket en del siden.

Det fik jeg til at virke med FreeS/WAN på Linux og en Windows 2000
maskine som klient for 3-4 år siden. Nu hedder FreeS/WAN vist noget
andet, og VPN-klienten der kommer med Windows er sikkert også blevet
mindre klodset. Jeg husker det heller ikke som overvældende let at få
til at virke.

--
Jacob - www.bunk.cc
With your bare hands?!?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-05 15:31

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Samba bruger normalt port 139

Ja, til at flytte filer, ikke til at finde de andre maskiner:

$ nmblookup -d 5 fesg|grep port
Sending a packet of len 50 to (10.0.0.255) on port 137
Sending a packet of len 50 to (10.0.0.255) on port 137
Sending a packet of len 50 to (10.0.0.255) on port 137

$ grep netbios /etc/services
netbios-ns 137/tcp # NETBIOS Name Service
netbios-ns 137/udp
netbios-dgm 138/tcp # NETBIOS Datagram Service
netbios-dgm 138/udp
netbios-ssn 139/tcp # NETBIOS session service
netbios-ssn 139/udp

Men du har ret i at smbd kun lytter på port 139/tcp, mens nmbd lytter
på port 137/udp og 138/udp. På min maskine kom nmbd sammen med
resten af samba.

--
Jacob - www.bunk.cc
In the next world, you're on your own.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-08-05 15:37

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Samba bruger normalt port 139

Eller 445 i samba3.

UDP/137 og UDP/138 bruges også, men ikke til transmission af filer.

/Rasmus

[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-08-05 07:35

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, til at flytte filer, ikke til at finde de andre maskiner:

Nej, men i det her tilfælde vil de gængse metoder til
at finde andre maskiner alligevel ikke være relevante.
På Linux giver man oplysninger om hvor serveren findes
som parametre til smbmount. Typisk vil det så være et
eller andet portnummer på localhost (det nummer man nu
har valgt at bruge til sin forwarding). Hvordan man
gør på andre klienter ved jeg ikke.