argh! gnuplot dependencies på suse 9.2
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-08-05 11:51

Hej NG.

Jeg prøver at installere gnuplot-4.7.3-251.i586.rpm på en suse 9.2 linux
maskine. Fejl:

linux:/home/martin # rpm -i gnuplot-4.7.3-251.i586.rpm
error: Failed dependencies:
libreadline.so.4 is needed by gnuplot-3.7.3-251

Ok, fint nok. Så går jeg ind på rpmfind.net og søger efter
libreadline.so.4 og får denne skærm frem:

http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=libreadline.so.4&submit=Search+...&system=suse&arch=

Fint nok - jeg downloader readline-4.3-306.i586.rpm og forsøger at
installere den med:

linux:/home/martin # rpm -i readline-4.3-306.i586.rpm
package readline-5.0-1 (which is newer than readline-4.3-306)
is already installed
file /usr/share/info/history.info.gz from install of
readline-4.3-306 conflicts with file from package readline-5.0-1
file /usr/share/info/readline.info.gz from install of
readline-4.3-306 conflicts with file from package readline-5.0-1

Ok, tænker jeg: Så en nyere version er altså allerede installeret og
dette gør at jeg ikke kan installere det som gnuplot mangler...?!?!

Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-08-05 11:58

=?ISO-8859-1?Q?Martin_J=F8rgensen?= <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

>Ok, tænker jeg: Så en nyere version er altså allerede installeret og
>dette gør at jeg ikke kan installere det som gnuplot mangler...?!?!

>Hvad gør jeg?

Det bedste ville jo nok være at finde en gnuplot-pakke, der er
designet til den specifikke distribution (og dermed véd, at det
er en nyere readline, der skal dependes på).

Den næstbedste ting er at sætte "ignore dependencies" på, for
det virker sikkert alligevel. Det kan dog være, at der skal et
symlink til fra /lib/libreadline.so.4 til /lib/libreadline.so.5
undervejs.

Den (bedste|dårligste) afhængig af temperament er naturligvis
altid at installere fra source. Så er der ingen problemer med
dependencies så længe de mest basale krav er opfyldt på boksen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-08-05 15:12

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Jeg prøver at installere gnuplot-4.7.3-251.i586.rpm på en suse 9.2 linux
> maskine. Fejl:
> Hvad gør jeg?

Prøv http://rpm.pbone.net - Deres distributions specifikke søgning
plejer at virke ret godt (i hvert fald når jeg mangler pakker til SLES)

Allan Joergensen

"Open a channel to the other ship." Janeway

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-08-05 19:31

Allan Joergensen wrote:

> Prøv http://rpm.pbone.net - Deres distributions specifikke søgning
> plejer at virke ret godt (i hvert fald når jeg mangler pakker til SLES)

Genialt - det virker nu. Tak for linket - det er bookmarket til
fremtidigt behov.

Fra : Claus

Dato : 22-08-05 21:56

Martin Jørgensen wrote:

> Genialt - det virker nu. Tak for linket - det er bookmarket til
> fremtidigt behov.

Tør man spørge hvorfor du ikke har brugt den pakke der kan hentes via apt?
http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/

> # apt-cache search gnuplot
> emacs-calc - advanced calculator and mathematical tool for GNU emacs
> gnuplot - Function Plotting Utility

Hilsen Claus

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-08-05 19:12

Claus wrote:

> Tør man spørge hvorfor du ikke har brugt den pakke der kan hentes via apt?

Selvfølgeligt - og tak for spørgsmålet. Jeg er ikke vant til at bruge
apt. Har brugt andre distroer før og nu står jeg så med en ren suse 9.2,
som jeg ved spiller godt med et program jeg skal til at bruge... Derfor
spørgsmålet.

Jeg kendte ikke den side. Apt skal installeres først kan jeg se, ikke sandt?

apt-cache virker ikke, men jeg går udfra at jeg blot skal downloade
installations-pakken til suse 9.2 og så virker det. Prøver det i morgen
- er på vej ud af døren i øjeblikket...

Fra : Claus

Dato : 23-08-05 19:38

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg kendte ikke den side.

Den bliver du glad for :)
Apt skal installeres først kan jeg se, ikke
> sandt?

Jo, og det er blevet meget let.

Du downloader scriptet (det står altsammen øverst på siden) og kører det :

sudo sh <scriptet>

På siden kan du læse om de forskellige kommandoer. Du kan snyde lidt ved
at læse debianguidens kapitel om apt.
apt er en debian opfindelse som andre distoer så har taget til sig.

> apt-cache virker ikke,

Det gør den når du har kørt scriptet.

Hvis du en anden gang skal installere en rpm kan du så gøre den med :
apt install bla.rpm

Eller simpelthen apt-get install gnuplot

Men det kan du selv hyggelæse dig til.

Hilsen Claus

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-08-05 18:33

Claus wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Eller simpelthen apt-get install gnuplot
>
> Men det kan du selv hyggelæse dig til.

Jeg kendte faktisk godt til apt-get men jeg vidste ikke det var blevet
lavet til suse. Men nu kigger jeg på det...