deling af printer og drev
Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 14-08-05 11:11

Hejsa

Nu fik jeg netværket til at virke så jeg kan se Windowsmaskinerne fra Linux.

Hvordan får jeg windowsmaskinerne til at se Linuxmasinen, samt bruge
printeren, som er tilsluttet Linuxmaskinen, og hvis muligt se "C-drevet"
Altså det som man på en windowsmaskinen kalder deling af drev og mapper.

MVH
Hans Otto

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 11:45

Hans Otto Nielsen <oz2hns@pc.dk> wrote:

>Hvordan får jeg windowsmaskinerne til at se Linuxmasinen, samt bruge
>printeren, som er tilsluttet Linuxmaskinen, og hvis muligt se "C-drevet"
>Altså det som man på en windowsmaskinen kalder deling af drev og mapper.

Du skal have opsat en samba server på linux maskinen...

<mlr>

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 14-08-05 14:12

Michael Rasmussen wrote:

> Du skal have opsat en samba server på linux maskinen...

Hejsa

Ja ok, men har jeg ikke gjort dette for at få netværket til at virke?
Jeg kan se Windowsmaskinen her fra Linux, men ikke se Linux fra Windows.

Da jeg er helt ny ang. (ca. 3 dage) Linux ville en nærmer forklaring være
velkommen.

mvh
Hans Otto Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 15:03

>Ja ok, men har jeg ikke gjort dette for at få netværket til at virke?
>Jeg kan se Windowsmaskinen her fra Linux, men ikke se Linux fra Windows.

Det kommer an på hvad du mener med at 'se'. Men jo, det lyder som om
Samba kører...

>Da jeg er helt ny ang. (ca. 3 dage) Linux ville en nærmer forklaring være
>velkommen.

Samba opsætningen i filen /etc/samba/smb.conf skal rettes til, så den
passer til dit netværk.

Men læg din smb.conf frem her, så skal vi give en hjælpende hånd...

Samtidig skal du sikre dig at alle brugere anvende samme password under
såvel linux som windows.

- - -

Hvilken linux version kører du ?

<mlr>

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 14-08-05 16:19

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men læg din smb.conf frem her, så skal vi give en hjælpende hånd...
>
> Samtidig skal du sikre dig at alle brugere anvende samme password under

Det er SUSE 9.3

Hans Otto Nielsen

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 14-08-05 16:26

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men læg din smb.conf frem her, så skal vi give en hjælpende hånd...
>
> Samtidig skal du sikre dig at alle brugere anvende samme password under

# smb.conf is the main Samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SUSE if the
# samba-doc package is installed.
# Date: 2005-04-04
[global]
printcap name = cups
printcap cache time = 750
cups options = raw
printer admin = @ntadmin, root, administrator
username map = /etc/samba/smbusers
map to guest = Bad User
include = /etc/samba/dhcp.conf
logon path = \\%L\profiles\.msprofile
logon home = \\%L\%U\.9xprofile
logon drive = P:
restrict anonymous = no
domain master = No
max protocol = NT
ldap ssl = No
server signing = Auto
guest ok = yes
winbind gid = 10000-20000
winbind uid = 10000-20000
add machine script = /usr/sbin/useradd -c Machine -d /var/lib/nobody
-s /bin/false %m$
domain logons = No
netbios name = GITTE
workgroup = mshome
idmap gid = 10000-20000
idmap uid = 10000-20000
passdb backend = smbpasswd
security = user

[homes]
comment = Home Directories
valid users = %S
browseable = no
read only = no
inherit acls = yes
case sensitive = no
msdfs proxy = no

[profiles]
comment = Network Profiles Service
path = %H
read only = No
store dos attributes = Yes
create mask = 0600
directory mask = 0700

[users]
comment = All users
path = /home/
read only = no
inherit acls = yes
veto files = /aquota.user/groups/shares/
case sensitive = no
msdfs proxy = no

[groups]
comment = All groups
path = /home/groups
read only = No
inherit acls = Yes

[printers]
comment = All Printers
path = /var/tmp
printable = Yes
create mask = 0600
browseable = no
printer name = psc1310series

[print$]
comment = Printer Drivers
path = /var/lib/samba/drivers
write list = @ntadmin root
force group = ntadmin
create mask = 0664
directory mask = 0775

## Share disabled by YaST
# [netlogon]
# comment = Network Logon Service
# path = /var/lib/samba/netlogon
# write list = root

[harddisk]
comment = lokal harddisk
inherit acls = yes
read only = no
case sensitive = no
msdfs proxy = no

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 17:36

> [...]
> username map = /etc/samba/smbusers
> map to guest = Bad User
> include = /etc/samba/dhcp.conf
> logon path = \\%L\profiles\.msprofile
> logon home = \\%L\%U\.9xprofile
> logon drive = P:
> restrict anonymous = no
> domain master = No
> max protocol = NT
> ldap ssl = No
> server signing = Auto
> guest ok = yes
> winbind gid = 10000-20000
> winbind uid = 10000-20000
> add machine script = /usr/sbin/useradd -c Machine -d /var/lib/nobody

..cut

Din smb.conf er noget mere kompliceret end min egen og jeg kan ikke
gennemskue alle linier. Men det ser umiddelbart ikke så tosset ud...

Du har helt korrekt valgt 'security= user'.
Workgroup er 'MSHOME' og computeren har navnet 'GITTE'.

Og indstillingerne under [homes] burde give brugerne adgang til deres
HOME directory på linux maskinen....

Bemærk:

Alle brugere skal anvende samme password på såvel linux som windows
maskinerne !!

Og windowsmaskinerne skal selvfølgelig også ligge i arbejdsgruppen
MSHOME !!

Kan du pinge linux maskinen på ip-adressen og navnet 'GITTE* fra windows
maskinerne ??

Kan du se linux maskinen 'GITTE' når du kører NET VIEW på en
kommandolinie på windowsmaskinerne ??

<mlr>

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 14-08-05 18:35

Michael Rasmussen wrote:

> Din smb.conf er noget mere kompliceret end min egen og jeg kan ikke
> gennemskue alle linier. Men det ser umiddelbart ikke så tosset ud...
ok

> Du har helt korrekt valgt 'security= user'.
> Workgroup er 'MSHOME' og computeren har navnet 'GITTE'.
Jeps

> Og indstillingerne under [homes] burde give brugerne adgang til deres
> HOME directory på linux maskinen....
Ja ikke, men gør det ikke
> Bemærk:
>
> Alle brugere skal anvende samme password på såvel linux som windows
> maskinerne !!
Ja

> Og windowsmaskinerne skal selvfølgelig også ligge i arbejdsgruppen
> MSHOME !!
Gør de også
> Kan du pinge linux maskinen på ip-adressen og navnet 'GITTE* fra windows
> maskinerne ??
det har jeg glemt at prøve

> Kan du se linux maskinen 'GITTE' når du kører NET VIEW på en
> kommandolinie på windowsmaskinerne ??
Hov er der noget galt her, det er windowsmaskinen der hedder GITTE
har jeg også kaldt Linuxmaskinen for GITTE?

mvh
Hans Otto Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 19:19

>det har jeg glemt at prøve

Men det gør du så nu, og vender tilbage hertil med resultaterne

>Hov er der noget galt her, det er windowsmaskinen der hedder GITTE
>har jeg også kaldt Linuxmaskinen for GITTE?

Jep - smb.conf fortæller at du har navngivet linuxmaskinen 'GITTE'...

Hvis du har en windows maskine med samme navn, kan det godt forklare at
fil- og printerdelingen ikke fungerer...

Ret smb.conf - husk at genstarte smbd og nmbd daemoner så rettelsen får
effekt...

- - - - -

Det kan være lidt tricky at redigere smb.conf i hånden - Men hvis du har
SWAT kørende på linux maskinen, kan du redigere samba opsætningen over
et web-interface på adressen:

http:// ip-adresse>:901

Desværre kender jeg ikke Suse i detaljer, så jeg kan ikke lige fortælle
hvordan du starter SWAT op....

<mlr>

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 14-08-05 21:38

Hejsa Michael

Nu virke næsten alt, jeg har forbindelse fra Linux til Windows
og omvendt.

der er bare et lille problem, jeg skal vist ud og finde en driver til min
HP PSC 1310 multimaskine, men det ser jeg på i morgen..
Hvor finder man den slags til Linux??

Jeg siger dig mange tak for hjælpen, du har hjulpet mig meget i dag
tak tak...

mvh
Hans Otto Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 21:57

Hans Otto Nielsen <oz2hns@pc.dk> wrote:

>Nu virke næsten alt, jeg har forbindelse fra Linux til Windows
>og omvendt.

Fint...

>der er bare et lille problem, jeg skal vist ud og finde en driver til min
>HP PSC 1310 multimaskine, men det ser jeg på i morgen..
>Hvor finder man den slags til Linux??

Mon ikke de følge sites kan hjælpe

http://hpoj.sourceforge.net/

http://hpinkjet.sourceforge.net/

samt

http://www.linuxprinting.org/

>Jeg siger dig mange tak for hjælpen, du har hjulpet mig meget i dag
>tak tak...

Selv tak.

<mlr>