Bash script - indlæsning af kommando linie~
Fra : News

Dato : 13-08-05 22:20

Jeg

Fra : News

Dato : 13-08-05 22:27

Den kom jeg vist ikke så langt med!

Jeg har et program som skal tage følgende kommandoer:

../test.sh [-i] [-t] filename
Dvs. -i og -t er optionelle mens filename er mandatory.

Det ville jo være smart, hvis programmet også kunne forstå sammenskrivningen
af de optionelle parametre:
../test.sh -ti filename

Jeg synes ikke det er så smart, at have følgende pseudo kode:
if $1 == -i then var1=true
if $1 == -t then var2=true
if $2 == -i then var1=true
if $2 == -t then var2=true
if $1 == -it then var1=true and var2=true
if $1 == -ti then var1=true and var2=true

Der må være en bedre måde?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-08-05 23:07

On Sat, 13 Aug 2005 23:26:40 +0200, News wrote:

> Jeg synes ikke det er så smart, at have følgende pseudo kode:
> if $1 == -i then var1=true
> if $1 == -t then var2=true

man 1 getopt

Du kan også lave det med case/esac, men det kræver nok mere
knofedt fra din hånd.

--
Stig

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-08-05 00:58

Stig H. Jacobsen skrev:

> man 1 getopt
>
> Du kan også lave det med case/esac, men det kræver nok mere
> knofedt fra din hånd.

Eller 'getopts', da det er et bash-script...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : News

Dato : 14-08-05 01:23

> Eller 'getopts', da det er et bash-script...

Jeg bruger "getopt" og det virker fint?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-08-05 01:47

News skrev:

> Jeg bruger "getopt" og det virker fint?

I bash-scripts er der grundlæggende ikke nogen forskel. Forskellen er at
'getopt' i forhold til bash er en ekstern funktion, hvorimod 'getopts'
er en intern bash-funktion. De to funktioner er grundlæggende ens...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 14-08-05 07:30

On Sun, 14 Aug 2005 01:58:28 +0200, Jacob Tranholm wrote:

> Eller 'getopts', da det er et bash-script...

Nej. Hvorfor lave produkt-specifik kode, når det slet ikke er nødvendigt?

--
Stig

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-05 07:44

Stig H. Jacobsen skrev i dk.edb.system.unix:

> Nej. Hvorfor lave produkt-specifik kode, når det slet ikke er nødvendigt?

F.eks. fordi det her er en funktion der er indbygget i BASH, henholdsvis et
program som BASH skal loade ind, og køre.

Det er resursekrævende at hente et program fra disk, i stedet for at bruge
en funktion i BASH.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser efter 22/7. på
http://milli.dk/index.php/CC_priser_post22072005/ !!! NY SIDE !!!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-08-05 07:56

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

> [...]
>program som BASH skal loade ind, og køre.

>Det er resursekrævende at hente et program fra disk, i stedet for at bruge

Til gengæld holder scriptet op med at virke, når bash går af
mode. Hvis man bruger standarden, er scriptet nærmest garanteret
at virke de næste 50 år.

Mvh.
   Klaus.