Linux - samba hjælp ??
Fra : fjernsynsfabrikanten~

Dato : 11-08-05 15:27

Hejsa i gruppen,

....og jeg beklager hvis det ikke er den rigtige gruppe...

Jeg har for noget tid siden installeret Linux Fedora 4 på en maskine der
skal stå at kører som server. Alt er lykkedes og stort set alt virker...
Web, FTP og lign. Det eneste jeg ikke kan få til at kører er Samba. Jeg kan
sagtens starte den på serveren - men jeg kan ikke logge på via XP-home. Jeg
får at vide at jeg ikke har rettigheder til det, og nogle gange at
maskinnavnet allerede findes. Jeg har snart gennemlæst det meste af
Internettet for at finde en løsning - men uden resultat...

Findes der et klogt hoved her der kan give lidt feedback - så vil det glæde
mig...

På forhånd tak !

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-08-05 15:33

fjernsynsfabrikanten.dk wrote:
> Jeg kan
> sagtens starte den på serveren - men jeg kan ikke logge på via XP-home.

Har du tilføjet dit brugernavn og password
til samba's passwordfil?

Som root:

smbpasswd -a ditbrugernavn

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : fjernsynsfabrikanten~

Dato : 11-08-05 15:36

Hej,

Hvilket brugernavn ???

Jeg læser nogle steder på nettet at maskinen også skal kendes af samba - er
det rigtig ??
Mvh.
Johnyn

Fra : fix

Dato : 11-08-05 15:54

"fjernsynsfabrikanten.dk" <johnny@fjernsynsfabrikanten.dk> skrev i en
meddelelse news:42fb6255$0$27320$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Hvilket brugernavn ???
>
> Jeg læser nogle steder på nettet at maskinen også skal kendes af samba -
> [...]

Jeg var nødt til at lave smbpasswd med maskinnavn$ med en af
dekombinationer jeg rodede med, for at få logget XPbrugere på.
Sikkert pga manglende/forkerte parametre et andet sted.
Er der iøvrigt ikke noget med at XPhome har begrænset smb-funktionalitet?

finn

Fra : fjernsynsfabrikanten~

Dato : 11-08-05 16:09

Jeg er meget ny i Linux - og burde egentlig nok stoppe her, men finder
systemet praktisk og billig

Jeg kan sagtens starte Samba, samt se den fra XP under netværkssteder, men
når jeg klikker ind skriver den:

"\\localhost er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at
bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde
ud af, om du har adgangstilladelse.

Forbindelsen blev ikke oprettet, da navnet allerede findes på netværket.
brug underprogrammet System i Kontrolpanel til at skifte computernavn, og
prøv igen."

Jeg er stadig lost

Mvh.
Johnny

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 11-08-05 16:13

"fjernsynsfabrikanten.dk" <johnny@fjernsynsfabrikanten.dk> skrev i en
meddelelse news:42fb6a19$0$37104$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> brug underprogrammet System i Kontrolpanel til at skifte computernavn, og

Og du har oprettet den bruger du benytter på din XP maskine som bruger på
samba, som Mogens skrev ?
(Samba skal jo vide du må logge på)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : fjernsynsfabrikanten~

Dato : 11-08-05 16:28

I min smbusers fil står der:

'mit brugernavn på linux' = 'mit brugernavn i XP' (mit brugernavn i XP
hedder hele navnet f.eks. Keld T. Hansen-kan det have noget at sige?)

I min smbpasswd står der:

'maskinnavn'$:801:ogensærmassebogstaver...
'brugernavnilinux':500:ogensærmassebogstaver...

Er det så ikke som det skal være ??

Fra : carsten

Dato : 11-08-05 19:09

fjernsynsfabrikanten.dk wrote:

> Hej,
>
> Hvilket brugernavn ???
>
> Jeg læser nogle steder på nettet at maskinen også skal kendes af samba -
> er det rigtig ??

JA

prøv lige at kikke her
http://www.linuxbog.dk/admin/bog/samba.html

10.1.1. Tillidsforhold mellem maskinerne

/Carsten

Fra : Pondus

Dato : 15-08-05 12:08

jeg har selv samme problem - er der nogle der har en cmf.conf fil til at
ligge, som virker hvor vi kan se om der er forskelle, samt endvidere en
tydelig forklaring på installering af bruger og password. det kan jo ikke
passe at det ikke vil virke.

Fra : Pondus

Dato : 15-08-05 12:10

skal lige tilføje at jeg har prøvet alt det som Carsten henviste til, og kan
stadig se serveren på netværket men kan ikke få lov at gå på den