ddclient, sæt ip ved opstart
Fra : co0kie

Dato : 09-08-05 14:30

Hej,

Jeg PRØVER, at få lavet en lille webserver og lidt dertil... Men da jeg
har dynamisk ip adresse så kan det være lidt svært. Så derfor kunne jeg
godt tænke at få programmet ddclient til at opdatere sit hostname med
boxens nuværende ip-adresse, men jeg ved bare ikke hvordan jeg får
spyttet ip ud...

Altså en kommando som denne:

# ddclient -host flended.ath.cx -ip MIN_NUVÆRENDE_IP

Ps. Ved heller ikke lige hvordan jeg så måtte sætte det ind i cron(tab) :S

Mvh
- co0kie

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 09-08-05 14:43

co0kie wrote:
> [...]
> spyttet ip ud...
>
> Altså en kommando som denne:
>
> # ddclient -host flended.ath.cx -ip MIN_NUVÆRENDE_IP

magnus@pedersen-dell$ /sbin/ifconfig eth0 | grep "inet addr"
inet addr:10.0.0.111 Bcast:10.255.255.255 Mask:255.255.255.0

Så skal man have klippet IP adressen ud af den linie, det kan jeg
ikke hjælpe med, men mon ikke der er nogle andre der kan.

/Magnus
--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."

Douglas N. Adams (1952-2001)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-08-05 15:21

Magnus Pedersen wrote:
> [...]
>
> Så skal man have klippet IP adressen ud af den linie, det kan jeg ikke
> hjælpe med, men mon ikke der er nogle andre der kan.

Dirty hack som returnere din nuværnede IP, måske findes en bedre løsning:

/sbin/ifconfig eth0 |grep 'inet addr' |awk {'print $2'}|awk -F':'
{'print $2}'

(alt sammen på een linie!)

Alternativt hvis du har en debian-based linux box, så findes der en
pakke der hedder ddclient som bruges til at vedligeholde DynDNS.org
entries. Den brugte jeg dengang jeg sad på et netværk hvor det var
muligt at køre eksterne services

Thomas

Fra : co0kie

Dato : 09-08-05 15:37

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> pakke der hedder ddclient som bruges til at vedligeholde DynDNS.org
> entries. Den brugte jeg dengang jeg sad på et netværk hvor det var

Jeg bruger debian med ddclienten, overskriften var "ddclient, sæt ip ved
opstart", hehe

Altså hvis jeg bare skriver:

# ddclient
WARNING: unable to determine IP address
#

Det jo bare perfekt :P
Den måde jeg lige nu gør det på, er;

# lynx myip.dk

Så tager jeg IP'en derfra og kører

# ddclient -ip DEN_FRA_MYIP_DK

Og det skal jo altsammen ske manuelt...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-08-05 16:58

co0kie wrote:

> Jeg bruger debian med ddclienten, overskriften var "ddclient, sæt ip ved
> opstart", hehe

Jo jo, men jeg mente at ddclient kunne finde ud af det selv, men det kan
den åbenbart ikke (eller også virker det ikke for din)

> Altså hvis jeg bare skriver:

> [...]

Matcher den IP du får via min one-liner ovenfor med den du får fra
myip.dk? Eller har du noget routerværk imellem som gør at du ikke kan
bruge den du får fra ifconfig?

Således kan du bruge en tjeneste 'udefra' til at få din IP adresse at
vide. myip.dk er lidt træls da den ikke gør det muligt at greppe på
linien med IP adressen.

lynx -dump whatismyip.com |grep 'Your IP Is' |awk {'print $4'}

Så hvis du laver et script:

#!/bin/sh
IP=`lynx -dump whatismyip.com |grep 'Your IP Is' |awk {'print $4'}`
ddclient -ip $IP

Så burde det virke.

Du kan så sætte det op i en /etc/init.d/ddclient således at det bliver
startet hver gang maskinen booter.

Thomas

Fra : co0kie

Dato : 09-08-05 19:32

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> ddclient -ip $IP
>
> Du kan så sætte det op i en /etc/init.d/ddclient således at det bliver

Mange tak for det Thomas!!!

Skal jeg så bare lige skrive de to linier øverst i /etc/init.d/ddclient
filen? Den findes jo i forvejen...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-08-05 21:19

co0kie wrote:

> Mange tak for det Thomas!!!
>
> Skal jeg så bare lige skrive de to linier øverst i /etc/init.d/ddclient
> filen? Den findes jo i forvejen...

Øhmm... nej ikke umiddelbart. For det er et start-up script som
understøtter det at kunne starte og stoppe daemon (programmet). Det er
over 1 år siden jeg rodede med det, så hvordan jeg fik det til at virke
kan jeg ikke huske (der sad min maskine på stofanet både med dynamisk og
fast IP). Men umiddelbart skal du sætte den første linie ind et sted i
scriptet, så sætte '-ip $IP' ind i den linie der hedder OPTIONS. Det
ville jeg hvert fald gøre til at starte med jvnf. min opsætning (der
ikke bruges til noget).

Thomas

Fra : Niels Baggesen

Dato : 09-08-05 17:09

co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Altså en kommando som denne:

> # ddclient -host flended.ath.cx -ip MIN_NUVÆRENDE_IP

ddclient --host flended.ath.cx --use web

Du kunne også se lidt på /etc/ddclient.conf

> Ps. Ved heller ikke lige hvordan jeg så måtte sætte det ind i cron(tab) :S

Det skal du heller ikke. Ddclient kører videre i baggrunden som en
daemon

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-08-05 17:47

On Tue, 09 Aug 2005 17:57:49 +0200
Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

--SNIP--

> vide. myip.dk er lidt træls da den ikke gør det muligt at greppe på
> linien med IP adressen.

lynx -dump http://myip.dk/ | head -n4 | tail -n1 | awk '{print $NF}'

--SNIP--

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use