Epson 2480 og GUI
Fra : Martin Heller

Dato : 08-08-05 13:03

Jeg har en Epson 2480 Photo scanner. Den bliver fundet af mit system når
jeg er logget ind som root, men ikke når jeg er almindelig bruger.
sane-find-scanner og scanimage -L giver følgende når jeg kører dem som root:

# sane-find-scanner

found USB scanner (vendor=0x04b8 [EPSON], product=0x0121 [EPSON
Scanner]) at libusb:003:005
# Your USB scanner was (probably) detected. It may or may not be
supported by
# SANE. Try scanimage -L and read the backend's manpage.

# scanimage -L
device `snapscan:libusb:003:005' is a EPSON EPSON Scanner1 flatbed scanner

Jeg kan også scanne et billede vha scanimage, men jeg kunne godt tænke
mig at jeg kunne bruge scanneren som almindelig bruger og helst via en
eller anden grafisk frontend.

Jeg har forsøgt xsane og kooka, gimp og Open Office, men ingen af dem
kan finde min scanner. Er der nogen gode råd til at få ovenstående til
at virke? Jeg har også forsøgt at finde scanneren vha Mandrake
kontrolcenter -> Maskinel -> Scanner. Der står der "The following
scanner - EPSON EPSON Scanner1 flatbed scanner is available on your
system", men jeg kan som sagt kun bruge den som root via konsollen.

Jeg kører Mandrake 10.1, xsane v. 0.97.

Fra : Søren Hansen

Dato : 08-08-05 17:11

Den Mon, 08 Aug 2005 14:03:00 +0200. skrev Martin Heller:

> Jeg kan også scanne et billede vha scanimage, men jeg kunne godt tænke
> mig at jeg kunne bruge scanneren som almindelig bruger og helst via en
> eller anden grafisk frontend.

Nu har jeg faktisk aldrig selv forsøgt mig med scannere under Linux, men
lur mig om det ikke har noget at gøre med, at du skal være medlem af en
bestemt gruppe for at det virker. På min Ubuntu-installation har jeg
eksempelvis en gruppe, der hedder scanner. Prøv at tilføje dig selv til
den gruppe og se om det virker. Bemærk: Du skal logge helt ud og så ind
igen før gruppemedlemskabet træder i kraft.

--
| Søren Hansen | Linux2Go | http://Linux2Go.dk/ |
| Seniorkonsulent | Lindholmsvej 42, 2. TH | +45 46 90 26 42 |

Fra : Martin Heller

Dato : 08-08-05 18:22

Søren Hansen wrote:

> [...]
> den gruppe og se om det virker. Bemærk: Du skal logge helt ud og så ind
> igen før gruppemedlemskabet træder i kraft.

Jeg har ikke nogen gruppe, der hedder 'scanner'. Det nærmeste er en
gruppe, der hedder saned, men det gjorde ingen forskel at jeg tilføjede
min bruger til den. Jeg kan heller ikke scanne via en frontend som
superbruger, men det går som nævnt fint i konsollen v.h.a. scanimage.

Hvis jeg starter kooka med
kooka -d snapscan:libusb:003:005
så starter kooka men der står:

Problem: Ingen skanner belv fundet
Dit system har ikke en SANE (Skanner Adgang Nu Elementær)
installation, som kræves af KDE's skanner støtte.
Installér og indstil venligst SANE på dit system.
Besøg SANE's hjemmeside på http://wwww.mostang.com/sane
for at finde ud af mere om SANE installation og indstilling.

Hvilket jeg ikke helt forstår da det jo virker udmærket i konsollen.
Hvor skal jeg lede efter fejlen henne?

Fra : Søren Hansen

Dato : 08-08-05 18:44

Den Mon, 08 Aug 2005 19:21:37 +0200. skrev Martin Heller:
> [...]
> min bruger til den. Jeg kan heller ikke scanne via en frontend som
> superbruger, men det går som nævnt fint i konsollen v.h.a. scanimage.

Hmm... Jeg har som sagt aldrig prøvet det her, så jeg skyder bare lidt
med spredehagl. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så lander
usb-scanneres device nodes i /dev/usb som scanner0, scanner1 etc.. Prøv
at se, om det gør sig gældende på dit system også og se så, hvilken
gruppe, der ejer de relevante device nodes.
Alternativt kan man åbenbart connecte til saned via netværket, så hvis
du tilføjer localhost til /etc/sane.d/saned.conf, så kan det også
være, det gør tricket.

Fra : Martin Heller

Dato : 08-08-05 19:50

Søren Hansen wrote:

> Hmm... Jeg har som sagt aldrig prøvet det her, så jeg skyder bare lidt
> med spredehagl.

Jeg siger tak for forsøget. Jeg er helt lost mht. hvad, der er galt.

> [...]
> at se, om det gør sig gældende på dit system også og se så, hvilken
> gruppe, der ejer de relevante device nodes.

Der er ikke noget, som minder om scanner under /dev. I /dev/usb/ findes
kun lp0. Hvis jeg skriver cat /proc/bus/usb/devices får jeg en liste
over hvad, der er forbundet via usb-porte. Det, der er relevant for
scanneren er:

T: Bus=03 Lev=01 Prnt=01 Port=02 Cnt=01 Dev#= 5 Spd=480 MxCh= 0
D: Ver= 2.00 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff MxPS=64 #Cfgs= 1
P: Vendor=04b8 ProdID=0121 Rev= 1.10
S: Manufacturer=EPSON
S: Product=EPSON Scanner
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=c0 MxPwr=100mA
I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 3 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=(none)
E: Ad=81(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 512 Ivl=0ms
E: Ad=02(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 512 Ivl=0ms
E: Ad=83(I) Atr=03(Int.) MxPS= 8 Ivl=4096ms

Siger det noget om, hvor jeg bør lede efter scannerens device-node?

> Alternativt kan man åbenbart connecte til saned via netværket, så hvis
> du tilføjer localhost til /etc/sane.d/saned.conf, så kan det også
> være, det gør tricket.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. /etc/sane.d/saned.conf
indeholdt kun tekst, som var udkommenteret med #. Jeg har nu tilføjet en
linie med 'localhost' (uden #), men jeg er ikke klar over hvordan jeg
skal fortælle systemet at det skal finde scanneren via netværket? Det
gjorde ingen forskel i forhold til tidligere forsøg på at benytte en
frontend.

Jeg kan se at drakscanner editerer en fil der hedder
/etc/xinetd.d/saned. Den indeholder:
# default: off
# for network access to a local scanner via the \
# network.
service sane
{
disable = no
port = 6566
socket_type = stream
wait = no
groups = yes
user = saned
group = saned
server = /usr/sbin/saned
}

Hvor jeg går ud fra at group = saned er den gruppe, som jeg tidligere
tilføjede min bruger til. Burde ovenstående give mig et hint til,
hvordan jeg forbinder til scanneren via netværk?

Fra : Soren Hansen

Dato : 09-08-05 13:08

Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> skrev 2005-08-08:
> [...]
> E: Ad=83(I) Atr=03(Int.) MxPS= 8 Ivl=4096ms
>
> Siger det noget om, hvor jeg bør lede efter scannerens device-node?

Tjah.. Well, der står bl.a. "Driver=(none)".. Måske hvis du indlæser en
driver, der passer til den, så vil device noden dukke op i /dev/usb..
Men ellers lader det til, at sane bruger libusb, og det foregår gennem
filerne under /proc/bus/usb.. Så det er deres rettigheder, du skal ha'
pillet ved. Allerførst: Ved du om der er en eller anden form for kerne-
driver til den?

> Hvor jeg går ud fra at group = saned er den gruppe, som jeg tidligere
> tilføjede min bruger til. Burde ovenstående give mig et hint til,
> hvordan jeg forbinder til scanneren via netværk?

Not really.

Fra : Martin Heller

Dato : 10-08-05 23:25

Soren Hansen wrote:

> [...]
> filerne under /proc/bus/usb.. Så det er deres rettigheder, du skal ha'
> pillet ved. Allerførst: Ved du om der er en eller anden form for kerne-

Der er, mig bekendt, ingen kerne-driver til den. Fra $ man sane-usb:
"Libusb can only access your scanner if it's not claimed by the kernel
scanner driver." Hvilket jeg går ud fra betyder at jeg heller ikke
behøver en kerne-driver?

Jeg har nu ændret rettighederne for scanneren, og nu kan både alm.
brugere og superbrugeren benytte scanneren. Jeg har rekompileret
sane-backend og sane-frontend, og det har hjulpet lidt: Jeg kan stadig
scanne vha scanimage fra konsollen, men nu finder de grafiske frontends
også scanneren. Jeg kan dog stadig ikke scanne fra dem. Hvis jeg i xsane
trykker 'Scan' eller 'Rekvirer forhåndsvisning' går der en rum tid
hvorefter jeg får en fejl: "Kunne ikke starte skanner: Fejl under enheds
I/O".

Jeg har tilføjet
firmware /usr/share/sane/firmware/Esfw41.bin
og
# Epson Perfection 2480
usb 0x04b8 0x0121

til snapscan.conf hvor Esfw41.bin er firmware filen til scanneren. Jeg
tror ikke helt jeg har forstået konceptet med de her frontends. Er det
ikke meningen at de bare er en grafisk overbygning til en backend?
Altså: når scanimage virker fra konsollen, /burde/ xscanimage så ikke
virke? Eller benytter xscanimage slet ikke scanimage når det kommer til
stykket?

Fra : Martin Heller

Dato : 11-08-05 12:03

Martin Heller wrote:

> [...]
> Altså: når scanimage virker fra konsollen, /burde/ xscanimage så ikke
> virke? Eller benytter xscanimage slet ikke scanimage når det kommer til

Det forstår jeg stadig ikke, men jeg har i mellemtiden fundet VueScan
<http://www.hamrick.com/> som virker perfekt uden at jeg behøvede at
pille ved mere. Det tyder vel på at rettighederne er sat korrekt og at
det burde kunne virke. Jeg tror det ender med at jeg køber VueScan hvis
ikke jeg inden for kort tid får en af de gratis programmer til at du.

Er der nogen, som har erfaringer med at få knapperne på scanneren til at
virke under Linux? Eller er det projekt dødfødt fra starten?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-08-05 13:23

Martin Heller wrote:
> Er der nogen, som har erfaringer med at få knapperne på scanneren til at
> virke under Linux? Eller er det projekt dødfødt fra starten?

De virker i vuescan. Man kan dér sætte dem op til,
hvad der skal ske, når man trykker på dem.

Jeg tror ikke, man kan få dem til at virke i xsane.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Martin Heller

Dato : 11-08-05 14:27

Mogens Kjaer wrote:

> De virker i vuescan. Man kan dér sætte dem op til,
> hvad der skal ske, når man trykker på dem.

Der er godt nok mulighed for at indstille Button 1/2 action, men der
sker intet når jeg trykker på knapperne på scanneren. Nå, men det
vigtigste er at jeg kan scanne. Om jeg skal trykke på en knap på musen
eller en knap på scanneren er mindre væsentligt.

Har du erfaring med at benytte VueScan? Er det pengene værd?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-08-05 14:50

Martin Heller wrote:
> Har du erfaring med at benytte VueScan? Er det pengene værd?

Ja, det syntes jeg.

Men der er nogen, der ikke bryder sig om det,
bl.a. fordi der hele tiden kommer nye versioner
af programmet, og de er ikke altid helt afprøvet.

Så lad være med at opgradere, med mindre den
nye version kan noget som du skal bruge.

Specielt til scanning af negativer syntes jeg
at vuescan har været bedre end xsane.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Dataarkæolog