Debian i chroot
Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-05 14:25

Hvis nu man vil installere en Debian i en chroot, er det så muligt at
downloade en statisk linket apt-get, og et par filer til /etc, og så
blot lave apt-get install gimp (fx), og lade den selv finde ud af resten?

Dependencies burde vel være nok til at finde ud af hvad der ellers
skal installeres, hele vejen ned til libc?

I så fald, hvor downloader man den minimale opsætning + apt-get der
er nødvendig for at gøre det?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-08-05 14:34

On 2005-08-06, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Hvis nu man vil installere en Debian i en chroot, er det så muligt at
> downloade en statisk linket apt-get, og et par filer til /etc, og så
> blot lave apt-get install gimp (fx), og lade den selv finde ud af resten?

Hvis du er på en debian i forvejen, så prøv debootstrap. Den gør alt for
dig.

Ellers ville jeg nko hive maskinen op på en knoppix og bruge debootstrap
derfra ,)

--
Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-05 14:45

Den Sat, 6 Aug 2005 13:33:42 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Hvis du er på en debian i forvejen, så prøv debootstrap. Den gør alt for
> dig.
>
> Ellers ville jeg nko hive maskinen op på en knoppix og bruge debootstrap
> derfra ,)

Desværre, der er SuSE 7.0 på maskinen, hvilket er grundet til at jeg
vil til at forsøge med Debian - det er vist meget begrænset hvad der
er af opdateringer til SuSE 7.0 længere (og nyere versioner er for
bloatede).

Og CD-brænder har jeg ikke noget af - og iøvrigt var en af ideerne at
det må kunne lade sig gøre uden at reboote (det er jo ikke XP det her),
hvilket nok gør Knoppix ret besværlig.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-08-05 15:01

On 2005-08-06, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Og CD-brænder har jeg ikke noget af - og iøvrigt var en af ideerne at
> det må kunne lade sig gøre uden at reboote (det er jo ikke XP det her),
> hvilket nok gør Knoppix ret besværlig.

Prøv
http://debian.marlow.dk/vserver/guest/

Det er vserver guest images.
Linux-vserver benytter sig af blandt andet af chroot, så det er ikke
utænkeligt at det virker.

--
Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-05 15:04

Den Sat, 6 Aug 2005 14:00:43 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Prøv
> http://debian.marlow.dk/vserver/guest/
>
> Det er vserver guest images.
> Linux-vserver benytter sig af blandt andet af chroot, så det er ikke
> utænkeligt at det virker.

..tb2???

Hvad hulen er det?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-08-05 16:00

On 2005-08-06, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> .tb2???
>
> Hvad hulen er det?

..tar.bz2

--
Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-05 16:41

Den Sat, 6 Aug 2005 14:59:54 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> .tar.bz2

Yikes, er vi ikke over CP/M-tidsalderen endnu?

Mvh
kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 06-08-05 15:03

Kent Friis skrev:

> [...]
> vil til at forsøge med Debian - det er vist meget begrænset hvad der
> er af opdateringer til SuSE 7.0 længere (og nyere versioner er for

Du burde stadig kunne køre debootstap fra SuSe:

http://www.burgettsys.com/stories/59455/
--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 06-08-05 16:38

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> Prøv
> http://debian.marlow.dk/vserver/guest/
>
> Det er vserver guest images.
> Linux-vserver benytter sig af blandt andet af chroot, så det er ikke
> utænkeligt at det virker.

Umiddelbart ville jeg nok tvivle på at Kents kerne understøtter vserver,
så der støder du igen imod ønsket om ikke at skulle genstarte.

..Henrik

--
"det er fuldstændigt tåbligt" at mene noget andet når
Makholm har sagt at man er dum

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-08-05 16:43

On 2005-08-06, Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> wrote:
> Umiddelbart ville jeg nok tvivle på at Kents kerne understøtter vserver,
> så der støder du igen imod ønsket om ikke at skulle genstarte.

Man putter ikke noget specielt ind i en vserver for at få den til at
virke som vserver, mener jeg. eller jo - et par enkelte specielle
device-nodes, men det er vidst også det.
Resten er helt normale standardpakker.

--
Sune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-08-05 22:28

On Sat, 6 Aug 2005 15:43:23 +0000 (UTC), Sune wrote:

> Man putter ikke noget specielt ind i en vserver for at få den til at
> virke som vserver, mener jeg. eller jo - et par enkelte specielle
> device-nodes, men det er vidst også det.
> Resten er helt normale standardpakker.

Kræver det ikke at kernen har fået en vserver-patch på?

<http://linux-vserver.org/Step-by-Step+Guide+2.6>

Mvh.

--
"Even if you don't have all the things you want, be Adam Sjøgren
grateful for the things you don't have that you asjo@koldfront.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-08-05 23:36

On 2005-08-06, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Kræver det ikke at kernen har fået en vserver-patch på?

Kun hvis man vil køre det som rigtige vservere.

vserver er en kombination af kernetricks og chroot for at holde alt
adskildt.

Jeg har lige forsøgt at hente ned, pakke ud og teste det på en maskine
med helt almindelig kerne.
Det virker fint - jge kan i hvert fald apt-get update; apt-get install
vim uden problemer.

--
Sune