nagios plugins
Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 05-08-05 10:01

Hejsa Gruppe

Jeg kunne ikke lige finde en mere oplagt gruppe at spørge i end her. Jeg har
været på jagt efter et "check_rsync" plugin til nagios, men har intet kunne
finde.

Der findes jo stort set plugins til at tjekke hvadsomhelst i nagios /
netværk, men ikke en så alm brugt service som rsync ?

Det er rigtigt man kunne bruge check_tcp og så blot tjekke om der kom svar
fra det portnummer rsyncd lytter på. Jeg var dog mere ude efter et plugin
der mere kritisk ser på svaret og laver et rsync ip:: opslag og tjekker om
den korrekt kan se de rsync shares der skal være eller noget i den stil.

Er der nogen af jer der ligger inde med et sådan plugin ? eller måske
ligefrem har lavet et selv jeg kan lade mig inspirere af ?

- Tonny, www.jegergrim.dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 09-08-05 14:43

"Tonny Jørgensen" <hest@jegergud.dk> writes:

> [...]
> været på jagt efter et "check_rsync" plugin til nagios, men har intet kunne

Kan du ikke bare skrue et simpelt shell-script sammen, der laver
checket? Eventuelt bruge noget så simpelt som exit-code fra
rsync..

--
Ole Hansen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 10-08-05 00:34

On Fri, 5 Aug 2005 11:00:54 +0200, "Tonny Jørgensen" wrote:

> Der findes jo stort set plugins til at tjekke hvadsomhelst i nagios /
> netværk, men ikke en så alm brugt service som rsync ?

Har ikke kigget, men hvis du kan lave et shell-script, så kan du
også strikke en Nagios plugin sammen:

#!/bin/sh
if rsync localhost:: | grep myshare >/dev/null 2>&1; then
echo "OK: rsync myshare seems ok"
exit 0
else
echo "ERROR: unexpected exit value ($?) from rsync"
exit 2
fi

> Er der nogen af jer der ligger inde med et sådan plugin ? eller måske
> ligefrem har lavet et selv jeg kan lade mig inspirere af ?

Jeg har lavet en del mere eller mindre mærkelige, men ovenstående
lille script er nok til at komme igen. Alle de slibrige detaljer
kan du læse om her:

http://nagiosplug.sourceforge.net/developer-guidelines.html

--
Stig