MS Windows
briani 27239
Konfigurering af swap fil?
Fra : Colzen

Dato : 22-08-05 18:37

Hejsa.

Jeg har været inde og kigge lidt på min swap fil og kan se at den fylder 2.4
gb men der bliver kun brugt ca 350 mb af den.

OS: XP SP2
Cpu: AMD XP64 3200+
HD: 2 * 80 GB + 1 * 250 gb (Partitioneret som: 1*10 gb til system + 70 gb
til diverse. De 2 andre diske er ikke partitioneret)
Ram: 1 gb pc3200 dual

Hvad er den optimale størrelse for mit system og hvad drev skal den ligge
på?

Mvh
Colzen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-08-05 20:00

On Mon, 22 Aug 2005 19:37:06 +0200, "Colzen" <colzen@colzenKOEN.dk>
wrote:

>Hejsa.
>
>Jeg har været inde og kigge lidt på min swap fil og kan se at den fylder 2.4
>gb men der bliver kun brugt ca 350 mb af den.

Først et par gode links:
http://aumha.org/win5/a/xpvm.php
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=143&var2=0

Du kan læse mere om hvordan du præcist afgør hvor stor pagefilen skal
være på disse links og meget mere.

Men en simpel tommelfingerregel:

Pagefil + Din rammængde = 2GB

Det kører fornuftigt i de fleste tilfælde, med mindre du har specielle
krav og f.eks. har brug for endnu mere lagerplads.

> [...]
>Ram: 1 gb pc3200 dual
>
>Hvad er den optimale størrelse for mit system og hvad drev skal den ligge

Hvis vi følger tommelfingerreglen skal din pagefil være 1GB, den skal
helst ligge på en anden harddisk end windows systemet, og hvis der er
flere partitioner på den anden harddisk så vælg første partition, den
er hurtigst.

For at ændre pagefilen, og hvis det skal være så effektivt så mulig
gør flg.:

1. Nulstil pagefilen (vælg "No Paging File" klik set, og genstart
systemet.

2. Nu sætter du din pagefil op til f.eks. det jeg har foreslået. Sæt
den aldrig til nul ligegyldig hvor meget ram du har, det er en myte at
man kan øge performance ved at sætte pagefil til 0. (se evt. de guides
jeg har linket til)

3. Klik "Set" og genstart systemet. Nu er din pagefil en enkelt,
ufragmenteret fil, så effektiv så mulig.

Fra : Kim

Dato : 23-08-05 19:14

"Colzen" <colzen@colzenKOEN.dk> skrev
> [...]
> Ram: 1 gb pc3200 dual
>
> Hvad er den optimale størrelse for mit system og hvad drev skal den ligge

Den skal ligge på et andet drev end C devet.

Jeg har brugt denne fra http://www.mdgx.com/98-4.htm#COSW til min
og mange andres XP pro og den virker :)

Windows 98 added a new feature, PageFile_Call_Async_Manager,
that allows the Memory Manager to asynchronously write out page file
(swap file) buffers during periods of time when VFAT file system activity
is not busy...
You can disable this feature, causing the system to behave as Windows 95
does, at some cost in overall system performance. Add the following entry
to the SYSTEM.INI file under its [386Enh] section:
[386Enh]
ConservativeSwapfileUsage=1

Jeg forstår ikke rigtigt hvad Thomas skriver:

"Thomas Jespersen" <thomas@lucky-music.dk> skrev
> Men en simpel tommelfingerregel:
>
> Pagefil + Din rammængde = 2GB

Min står nu på 1536 til 3072 på C drevet.
Og Samlet størrelse på Sidefil på alle drev:
Minimalt tilladt: 2 MB
Anbefalet: 1534 MB
Tildeling: 1536 MB

Mit system:
Win Xp Pro Sp 1+2
ASUS P4P800 SE
Intel® Pentium® 4 Processor Clock Speed 2.8 GHz
CPU Cooler Zalman Model: CNPS 7700
2* 512 MB PC3200 DDR RAM Kingston Dual-Channel DDR400
Strømforsyning NorthQ NQ4001EX 400WATT
Sapphire ATI Radeon 9500 Pro 128MB
Grafic Card Cooler Zalman VGA VF700-Cu (AlCu)
Harddisk 1 * 40 + 1 * 80 Seagate Barracuda IV 7200 rpm
Harddisk 1 stk Sata2 SAMSUNG HD160JJ 160 GB
Creative SoundBlaster Audigy Player,
Kabinet ATX Antec PlusView 1000AMG SOHO File Server
Kabinet-blæsere 2* Papst 80mm 8412N2GLE 12dB
Højttalere Logitech X-230
Monitor 19" ViewSonic E92F+SB

Hvad skal min så stå på Thomas ? :)

Mvh Kim