jordslåede dunhynder
Fra : Neta & Peter

Dato : 06-06-01 10:01

Jeg ved ikke hvilken der er den rigtige gruppe til flg. spørgsmål. Jeg har
sat opølgning til dk.fritid.hus-og-have.

Jeg har fået fat i en nydelig, ældre lædersofa der har løse hynder med
dunfyld. Betrækket kan lynes af.

Den har stået i et koldt sommerhus og hyndernes indmad lugter jordslået.

Kan jeg få lugten væk uden at vaske hynderne, med risiko for at fyldet
klumper og skvatter sammen? Der er ingen vaskeanvisning, så jeg ved ikke om
de kan tåle det. Jeg har ikke lyst til at bekoste en rensning, det er sofaen
ikke værd. .

MVH

Peter

Fra : Nina Hald

Dato : 10-06-01 21:49

Hej Peter.
Jeg har hørt, men ikke selv prøvet, at hvis du fryser dem ned sammen med
nogle skiver citron, lader dem liggere min.48 timer og derefter tør dem op i
i solen og luften ( altså uden dørs) skulle lugten være væk. Og efetr ½ dag
forsvinder duften af citron. Dette gælder for tøj, så hvorfor ike puder,
måske skal der lidt mere citron til, men det ødelægger i hvert fald ikke
noget, medmindre selvfølgelig at der kommer pletter af citron på hynderne.
Måske skal du først putte hynderne i en sæk og så sætte støvsugeren til, så
fjerner du så meget af luften i hynderne du kan inden du lægger citronen ned
til hynderne.
Ja det er altså hvad jeg har hørt om almindeligt tøj der ikke må vaskes.
Venlig hilsen Nina Hald.