MS Windows
briani 27239
Fra NTFS til FAT 32 ?
Fra : John T.

Dato : 26-07-05 22:00

Hej.
Jeg har 2 fysiske diske C: og D:
C: er FAT 32
D: er NTFS
Kan man gøre følgende så D: bliver FAT 32 ?
1/ Via Commander trække alle mapper over på C:
2/ Formatere D: til FAT 32
3/ Trække alle mapperne tilbage til D:
Vil D: nu være FAT 32 og være ok ?
Og hvorfor nu det ?
Jo, jeg har i længere tid haft opstartsproblemer og så
skiftede så bundkort og Cpu, formaterede C: til FAT 32
og startede så helt forfra.
Da jeg nu havde FAT 32 kunne jeg køre Scandisk fra
Win 98 disketten som fandt en Cluster-fejl som den rettede.
Denne Diskette kan/vil ikke køre når der sidder en NTFS-disk
i maskinen.
Den kører bare SÅ fint nu, men kunne jeg nu få D: til at køre
FAT 32, så kunne jeg få undersøgt denne disk også med Disketten.

Er det ønsketænkning eller hvad sker der ?
Hilsen John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-05 22:44

John T. skrev:

>Kan man gøre følgende så D: bliver FAT 32 ?
>1/ Via Commander trække alle mapper over på C:
>2/ Formatere D: til FAT 32
>3/ Trække alle mapperne tilbage til D:
>Vil D: nu være FAT 32 og være ok ?

Ja.

Du vil møde protester fra systemet (Hvis du flytter denne fil, er
der måske programmer der ikke vil virke. Er du *sikker* på ...
osv.), men det er ligemeget fordi det hele kommer på plads igen.

>Da jeg nu havde FAT 32 kunne jeg køre Scandisk fra
>Win 98 disketten som fandt en Cluster-fejl som den rettede.
>Denne Diskette kan/vil ikke køre når der sidder en NTFS-disk
>i maskinen.

NTFS har sit eget tjekprogram der kan det samme som scandisk, men
brugsmæssigt er der ingen forskel på at køre FAT eller NTFS hvis
man ikke har brug for den sikkerhed (og avancerede opsætning af
brugerrettigheder) som NTFS giver.

>FAT 32, så kunne jeg få undersøgt denne disk også med Disketten.

>Er det ønsketænkning eller hvad sker der ?

Nej, det er nemt nok.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 26-07-05 23:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> osv.), men det er ligemeget fordi det hele kommer på plads igen.

> NTFS har sit eget tjekprogram der kan det samme som scandisk,

Samt gemmer MFT flere gange forskellige steder...

>men brugsmæssigt er der ingen forskel på at køre FAT eller NTFS hvis
> man ikke har brug for den sikkerhed (og avancerede opsætning af
> brugerrettigheder) som NTFS giver.

Kommer da an på hvad man laver, har man brug for store filer er FAT32
elendig, så det kommer helt og andeles an på hvad man bruger systemet til.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Rado

Dato : 27-07-05 04:11

On Wed, 27 Jul 2005 00:14:37 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Kommer da an på hvad man laver, har man brug for store filer er FAT32
>elendig,

Den er ubrugelig til filer over 4 MB, kort og godt.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-05 15:14

Rado skrev:

>Den er ubrugelig til filer over 4 MB, kort og godt.

Det har jeg da aldrig haft problemer med, heller ikke i fat 16

--
Knud

Fra : N_B_DK

Dato : 27-07-05 16:33

Rado wrote:
> Den er ubrugelig til filer over 4 MB, kort og godt.

Du mener vel 4GB ikke ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : jda^fx

Dato : 27-07-05 00:27

On Tue, 26 Jul 2005 22:59:41 +0200, John T. wrote:

> [...]
> FAT 32, så kunne jeg få undersøgt denne disk også med Disketten.
>
> Er det ønsketænkning eller hvad sker der ?

Du kan gøre flere ting der er nemmere: Start -> kør -> chkdsk /r d:
Checkdisk er det samme som scandisk bare til NTFS diske. Hvis du gerne vil
have den kørt fra en floppy/cd hvor dit system ikke er bootet på harddisk,
så boot på din XP cd og gå ind i recovery konsollen
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/recovery_console_overview.mspx
Derfra kan du gøre alt hvad der er nødvendigt, uden at skulle begynde med
Win 98 og FAT og hvad har vi
--
Jakob

Fra : John T.

Dato : 27-07-05 03:54

Har nu kæmpet med disken hele natten, slettet partition,
oprettet ny primær og den siger også at der er 30 GB
i FAT 32 men når jeg så vil formatere disken, får jeg
ikke andet valg end NTFS.
gør jeg det samme med mit C-drev får jeg mulighed for
både NTFS og FAT 32
hvad pokker gør jeg galt ?
Ved D-drevet mangler der at stå: FAT 32
Se venligst billede i binaer:

Hilsen John

Fra : Edmund

Dato : 27-07-05 06:08

John T. wrote:
> [...]
> i FAT 32 men når jeg så vil formatere disken, får jeg
> ikke andet valg end NTFS.
> gør jeg det samme med mit C-drev får jeg mulighed for

Der er en begrænsning i XP, så du ikke kan formatere partitioner der der
større end 30 GB.
Så du skal bruge f.eks en Win98 diskette til at formatere med.

--
Mvh Edmund

Fra : jda^fx

Dato : 27-07-05 12:43

On Wed, 27 Jul 2005 04:54:02 +0200, John T. wrote:

> [...]
> i FAT 32 men når jeg så vil formatere disken, får jeg
> ikke andet valg end NTFS.
> gør jeg det samme med mit C-drev får jeg mulighed for

Som Edmund siger, gør du ikke noget galt. Men hvad er det du vil opnå med
FAT32? I stedet for at bruge din w98 floppy kan du sætte checkdisk til at
køre ved opstart eller du kan køre den ved at boote på din XP cd og gå ind
i recovery konsollen.
--
Jakob

Fra : John T.

Dato : 27-07-05 16:07

> [...]
> køre ved opstart eller du kan køre den ved at boote på din XP cd og gå ind

Men jeg har jo ikke noget jeg skal recovere !
Jeg vil ha disken blank, partitionet/formateret i FAT 32

Ok forfra !
Jeg havde opstartsproblemer, blæsere kørte og et par klik
fra C-disken og så skete der ikke mere, jeg måtte tænde og slukke
en 6-7 gange før den gik igang.
Jeg har så kørt alle mulige programmer og kommandoer, intet hjalp.
Jeg kom så til at tænke på den gamle Scandisk fra Win 98 disketten,
den med de gule firkanter og hvor antallet af Clusters står i højre side.
Da jeg kørte den, sagde den lige i starten at der var en alvorlig/defekt
Cluster og om den skulle rep. den og flytte data, det sagde jeg så JA til.
Hele testen tog vel en 3 timer og siden har den bare kørt pragtfuldt.
Så var det at jeg ville checke mit D-drev på samme måde,
men da den kører NTFS kan jeg slet ikke boote op på disketten.
Så kopierede jeg alle mapper over på C-drevet og tog C: ud af pc,en,
satte min D-disk i som C: og slettede partitionen og oprettede en ny
primær partition og den formaterer så, men det bliver en NTFS
i følge Diskhåndtering (kontrolpanel> Administration)
men når jeg i Fdisk ber om at se partitionen siger den FAT 32 ?????
Nu er det så at jeg ikke kan huske det videre forløb til at disken
bliver en FAT 32, (det er jo en del år siden jeg gjorde dette sidst)
Hilsen John

Fra : jda^fx

Dato : 27-07-05 16:29

On Wed, 27 Jul 2005 17:07:07 +0200, John T. wrote:

> [...]
> Jeg kom så til at tænke på den gamle Scandisk fra Win 98 disketten,
> den med de gule firkanter og hvor antallet af Clusters står i højre side.

Det er det der hedder chkdsk i w2k og XP. og Win 98 disketten er udskiftet
med CDerne. Jeg prøver bare at sige, at du ikke har brug for at lave det
hele om til noget der passer til et OS du er gået væk fra.

> [...]
> Nu er det så at jeg ikke kan huske det videre forløb til at disken
> bliver en FAT 32, (det er jo en del år siden jeg gjorde dette sidst)

Hvis du bruger XP's konsol så behøver du ikke at flytte rundt på dine
diske. Den kan godt håndtere flere diske og/eller partitioner. Men som før
nævnt, så er den ikke meget for at lave andet end NTFS. så hvis man absolut
vil have det lavet til FAT32 så skal man have fat i en gammel DOS eller Win
9x diskette. Og den kan så ikke lave andet end det hvis du formatterer
derfra.

--
Jakob

Fra : John T.

Dato : 27-07-05 04:00

Glemte lige at sige:
Når jeg går i "denne komputer" og egenskaber for D-drevet
siger den at filformatet er RAW ?????
(Og kan ikke åbnes)
Hjælp ønsket inderligt !!
Hilsen John

Fra : N_B_DK

Dato : 27-07-05 16:35

John T. wrote:

Af ren nysgerrighed, hvorfor er det SÅ vigtigt det er FAT32 ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : John T.

Dato : 27-07-05 20:30

> Af ren nysgerrighed, hvorfor er det SÅ vigtigt det er FAT32 ?
>
> --
> MVH.
> N_B_DK
> Email adressen er gyldig.

Som jeg har skrevet:
Jeg havde opstartsproblemer og lige meget om jeg kørte rep. fra
disken eller div. kommandoer i kør-boksen, hjalp det ikke !
Ingen af metoderne fortalte mig at der var en cluster-fejl på disken
før end jeg kørte Scandisk fra Win 98 disketten, så var der netop
en fejl i starten af disken. Den blev så rettet af Scandisk og der har ingen
prob. været siden.
Jeg ville så også ha undersøgt mit D-drev der udelukkende indeholdt data,
og det kunne jeg kun ved at lave det om til FAT 32.
Jeg har nu, ved en vens hjælp, fundet ud af hvad jeg gjorde galt siden jeg
ikke
kunne få den til at køre FAT 32 !!
Når man har oprettet partitionen og formateret, siger den at man skal slukke
og genstarte. Det gjorde jeg også, men glemte bare at det skal gøres ved
CTRL+Alt+Del og ikke som jeg gjorde, slukkede for strømmen, Ha,ha.
Men nu kører det hele og jeg siger mange tak for jeres deltagelse !!
Hilsen John