Prøver lige igen .......l
Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 15-08-05 21:38

Hej. Har netværk med 3 PC´ er koblet til en Allnet 1295 Router, der igen er
koblet til et ASDL-modem. Dynamisk IP. Internetforbindelsen kører fint på
alle 3 maskiner, men jeg kan ikke få printer- og fil-deling til at fungere
ordentligt. Alle har XP Home med SP2. Firewall er slået til på alle
maskiner. Jeg har AVG-free antivirus og har Ad-aware samt Spy-Bot
installeret. Fildeling er sat til.

Fra maskine A kan jeg se både B & C og hente filer derfra. B & C kan se
hinanden og udveksle filer. Begge kan se A, men adgang nægtes med fejlkode
5. (Du har ikke adgang. Kontakt netværksansvarlige .... eller noget lign.)
Kører jeg "net view A" på A, kan den se alle delte mapper, kører jeg det fra
B eller C nægter den mig adgang. Ligeledes kan jeg uden problemer pinge A
fra begge maskiner.

Jeg havde tidligere sat det hele op med en switch, hvor internetforbindelsen
virkede via et ISDN modem koblet på A (der så skulle være tændt for at det
skulle virke på B hhv C). Der var samme problem med fil- og printer-deling,
som jeg aldrig fik løst ... i det naive håb, det ville gå bedre med en
router ;0)

Har "fjernskrivebord" noget at sige i dene samenhæng ?

Kan jeg teste i "fejlsikret tilstand" eller under kommandoprompt, eller ...
skal jeg bare affinde mig ?

Gode råd udbedes ....

Mvh Mikkel Friis

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-05 22:00

"Mikkel L?nborg Friis" <mikkelloenborg@friis.mail.dk> wrote:

> [...]
>alle 3 maskiner, men jeg kan ikke få printer- og fil-deling til at fungere

Det kan også drille som ind i h.......

>Alle har XP Home med SP2. Firewall er slået til på alle
>maskiner. Jeg har AVG-free antivirus og har Ad-aware samt Spy-Bot
>installeret. Fildeling er sat til.

Du har ikke - gentager: HAR IKKE - behov for software firewall, når du
sidder bag en router. Deaktiver firewall'en, det kan sagtens være
årsagen til dine problemer !!!

> [...]
>B eller C nægter den mig adgang. Ligeledes kan jeg uden problemer pinge A

Dit netværk, dvs kabler + netkort + TCP/IP protokolstakke fungerer altså
ok - Problemet ligger et sted i netbios understøttelsen...

Har dine maskiner ip-adresser i samme segment ?

Er de alle knyttet til samme arbejdsgruppe ?

Har brugerne samme brugernavn / password kombination på alle maskiner ?

Må vi ikke godt se en udskrift af IPCONFIG /ALL fra alle maskiner ?

> [...]
>router ;0)
>
>Har "fjernskrivebord" noget at sige i dene samenhæng ?

Nope - det er en helt anden funktionalitet....

>Kan jeg teste i "fejlsikret tilstand" eller under kommandoprompt

Nope ....

> eller skal jeg bare affinde mig ?

Nope - Men systematisk fejlsøgning anbefales...

<mlr>

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 16-08-05 18:45

Hej Michael - Tak for svaret. Har sikret mig, at alle
brugernavne+adgangskoder er identiske, at alle maskiner er i samme
arbejdsgrupps (vises også korrekt på hver af maskinerne ... der er bare ikke
adgang til maskine A- heller ikke selv om jeg har slået firewall fra på alle
maskiner (og genstartet). IPCONFIG er som følger nedenfor. Håber, det kan
give et spor ....

mvh Mikkel

Maskine A:

Windows IP-konfiguration
Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : MIKKEL110805
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : opasia.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x
Family Fast Ethernet NIC
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-2A-9E-E2
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
194.239.134.83

Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 16. august 2005
19:04:31
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. august 2005
19:04:31

MASKINE B:

Windows IP-konfiguration
Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Mathias110805
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Blandet
[...]

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family
PCI Fast Ethernet NIC
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-60-52-09-9A-10
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.4
[...]

19:04:26
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. august 2005
19:04:26

MASKINE C:

Windows IP-konfiguration
Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Kasper110805
[...]

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100
VE-netværksforbindelse
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-30-05-13-DA-80
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.3
[...]
19:19:34

Fra : MadHatter

Dato : 16-08-05 19:46

On Tue, 16 Aug 2005 19:44:55 +0200, "Mikkel L?nborg Friis"
> [...]

>maskiner (og genstartet). IPCONFIG er som følger nedenfor. Håber, det kan

Nope - Dit netværk (kabler - netkort - driver -TCP/IP) fungerer som
det skal...

Det netbios funktionerne der driller - og det er ikke altid let at
gennemskue...

Foreslår du gennemgår kørende tjenester (SERVICES.MSC) med en lup -
Sammenlign dine maskiner, måske mangler der en væsentlig tjeneste på
maskine A ?!

Bagefter kan du gøre det samme med sikkerhedsindstillingerne
(SECPOL.MSC / GPEDIT.MSC).

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 16-08-05 20:32

> [...]
> maskine A ?!
>
> Bagefter kan du gøre det samme med sikkerhedsindstillingerne

Det lyder meget overbevisende ..... men kræver nok lidt mere instruks ;0)

Hvordan "finder" jeg kørende tjenester ?

Jeg har iøvrigt af- og geninstalleret netværksprotokoller, så alle 3
maskiner har installeret: Klientprogram til Microsoft netværk, Fil og
udskriftsdeling til ditto samt internetprotokol TCP/IP ( og ikke andet!)

Mvh Mikkel

Fra : MadHatter

Dato : 16-08-05 21:16

On Tue, 16 Aug 2005 21:32:07 +0200, "Mikkel L?nborg Friis"

>Det lyder meget overbevisende ..... men kræver nok lidt mere instruks ;0)

Ok - Du skal afvikle programmet SERVICES.MSC - enten fra en
kommandolinie eller vis 'Kør...' i start menuen. Så burde det give sig
selv...

Der sker ikke noget ved at kigge - men pas på med at ændre noget, for
så kan du komme galt afsted

Du kan sortere tjenesterne ved f.eks at klikke på 'Status'
overskriften - Det gør det lettere at overskue hvilke tjenester der er
kørende ('Startet').

Prøv at sammeligne dine maskiner - Det er specielt hvis der 'mangler'
en tjeneste på maskine A som ellers kører på de øvrige maskiner, det
bliver interessant - Men vend tilbage hertil med resultatet, inden du
begynder at pille (dvs starte eller lukke tjenester)..

- - -

Det er lidt det samme med SECPOL.MSC og GPEDIT.MSC

Igen er det forskellene mellem maskinerne der er interessant - Og vend
tilbage hertil, inden du begynder at ændre noget !!

>Jeg har iøvrigt af- og geninstalleret netværksprotokoller, så alle 3
>maskiner har installeret: Klientprogram til Microsoft netværk, Fil og
>udskriftsdeling til ditto samt internetprotokol TCP/IP ( og ikke andet!)

I forhold til mine maskiner mangler du 'QoS pakkeplanlægning' - Men
det er ok, den er ikke relevant i denne sammenhæng...

Det nytter desværre ikke at geninstallere netværksprotokollerne, for
som tidligere sagt virker de grundlæggende netværksfunktioner.

Dit problem ligger i netbios eller operativsystemet...

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 16-08-05 22:49

Det er A, der tidligere har været knudepunkt med ISDN-forbindelse og derfra
switch til de øvrige maskiner.

Så vidt jeg kan se af Services.msc, er der følgende forskelle:

(SECPOL.MSC / GPEDIT.MSC) har jeg ikke kunnet finde. Virker ikke at taste
det ved kommandoprompt.

Mvh Mikkel

På B, men ikke på A:

SecuROM User Access Service (V7)

Startet
Automatisk
Lokalt system

Provides support for the Running Object Table for InstallShield
Drivers

Manuelt
Lokalt system

Opretter en netværksforbindelse.

Manuelt
Lokalt system

På A, men ikke på B:

Remote Access Connection Manager
Opretter en netværksforbindelse.
Startet
Manuelt
Lokalt system

SNMP Service

Indeholder agenter, som overvåger aktiviteten på netværksenheder og
rapporterer til netværkskonsolarbejdsstationen.

Startet
Automatisk
Lokalt system

Telekommunikation

Giver understøttelse af telekommunikation (TAPI) til programmer, der
styrer telekommunikationsenheder og IP-baserede telefonforbindelser på den
lokale computer, og gennem lokalnetværket på servere, der også kører
tjenesten Telephony.

Startet
Manuelt
Lokalt system

Tjenesten RIP Listener

Lytter efter ruteopdateringer sendt af routere, som bruger Routing
Information Protocol version 1 (RIPv1).

Startet
Automatisk
Lokalt system

Tjenesten Simple TCP/IP Services

Understøtter følgende TCP/IP-tjenester: Character Generator, Daytime,
Discard, Echo og Quote of the Day.

Startet
Automatisk
Lokalt system

Gruppegodkendelse på peer-netværk

Giver netværksgodkendelse af peer-gruppemedlemmer.

Manuelt
Lokal tjeneste

Office Source Engine

Gemmer installationsfiler, som bruges til opdateringer og reparationer
og er nødvendige ved overførsel af installationsopdateringer og
Watson-fejlrapporter.

Manuelt
Lokalt system

Peer-netværkOffice Source Engine

Giver peer-netværkstjenester

Manuelt
Lokal tjeneste

PNRP (Peer Name Resolution Protocol)

Aktiverer serveruafhængig peer-navnefortolkning over internettet

Manuelt
Lokal tjeneste

SNMP Trap Service

Modtager trap-meddelelser, der er oprettet af lokale eller
fjern-SNMP-agenter og videresender meddelelserne til
SNMP-styringsprogrammer, der kører på denne computer

.

Manuelt
Lokal tjeneste

TCP/IP-printerserver
Omfatter en TCP/IP-baseret udskrivningstjeneste, der bruger Line
Printer-protokollen.

Manuelt
Lokalt system

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 16-08-05 23:28

Har nu 2 gange forsøgt at sende oversigten som vedhæftet RTF fil i et mere
læsevenligt format. Er det umuligt ?

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 17-08-05 00:15

"Mikkel L?nborg Friis" <mikkelloenborg@friis.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har nu 2 gange forsøgt at sende oversigten som vedhæftet RTF fil i et mere
> læsevenligt format. Er det umuligt ?

Det er ikke muligt i en ren tekstgruppe at poste vedhæftede filer.

Evt. post filen i dk.binaer og læg et link til det indlæg.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : MadHatter

Dato : 16-08-05 23:31

On Tue, 16 Aug 2005 23:49:29 +0200, "Mikkel L?nborg Friis"
<mikkelloenborg@friis.mail.dk> wrote:

>Det er A, der tidligere har været knudepunkt med ISDN-forbindelse og derfra
>switch til de øvrige maskiner.
>
>Så vidt jeg kan se af Services.msc, er der følgende forskelle:

Der er ikke umiddelbart noget der falder i øjnene der...

Men jeg kigger lide mere på det, når det bliver lyst...

>(SECPOL.MSC / GPEDIT.MSC) har jeg ikke kunnet finde. Virker ikke at taste
>det ved kommandoprompt.

Det burde det gøre - Men det er to forskellige programmer SECPOL.MSC
og GPEDIT.MSC

Fra : Hans

Dato : 17-08-05 06:47

MadHatter wrote:

> Der er ikke umiddelbart noget der falder i øjnene der...
>
> Men jeg kigger lide mere på det, når det bliver lyst...

> Det burde det gøre - Men det er to forskellige programmer SECPOL.MSC
> og GPEDIT.MSC

De findes ikke i XP Home.

Hans

Fra : MadHatter