2 computer, internet og router-problemer.
Fra : Rick

Dato : 15-08-05 12:36

Davs!

Jeg har en router med 2 port switch og 2 computere, som jeg gerne vil
have tilsluttet nette via routeren.
Dene ene computer kan godt findes routeren og gå på nettet, men den
anden nægter, at den er tilsluttet nogen router.
Opsætningen er som følger:

Router:

intern IP 192.178.168.1
Subnet: 1255.255.255.0
DHN-server: inaktiv. (Den hedder lidt anderledes, men det er den der
tildeler automatisk IP.)
Alle computer i samme IP-netværk: Aktiveret

Computer 1:

OS: WinXP
IP: 192.178.168.1
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.178.168.1
DNS: 192.178.168.1
Arbjedsgruppe: Hjemme

Computer 2:

OS: Win98SE
IP 192.178.168.1
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: *
DNS: *
Arbejdsgruppe: Hjemme

Da jeg sidder på arbejdet kan jeg ikke lige huske de nøjagtige
indstillinge, men en af dem er indstillet til 192.178.168.1

Hvad skal jeg gøre for, at computer 2 kobler sig til routeren?
Netværkskabelet sidder i.

Sig til, hvis I skal bruge flere infos.

Fly

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-05 17:45

"Rick" <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> [...]
>Dene ene computer kan godt findes routeren og gå på nettet, men den
>anden nægter, at den er tilsluttet nogen router.

Routeren og de to computere har samme ip-adresse 192.178.168.1 ?!

Det kan bare ikke passe - Hvis du vil have kvalificeret, hjælp må du
komme med relevante oplysning.

Køre IPCONFIG /ALL på begge maskiner, og vend tilbage hertil med
udskrifterne. Så skal vi få opsætningen til at fungere...

Tip: Hvis du kører IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT gemmes udskiften i filen
c:\dummy.txt - Det gør det simpelt at kopiere den over i din news
reader.

<mlr>

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-08-05 20:01

On Mon, 15 Aug 2005 18:45:08 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

[snip]
>Routeren og de to computere har samme ip-adresse 192.178.168.1 ?!

ØV! Nej selvfølgelig ikke! Skrive fejl

Comp 1: 192.178.168.2
Comp 2: 192.178.168.3

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-05 20:17

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>[snip]
>
>ØV! Nej selvfølgelig ikke! Skrive fejl
>
>Comp 1: 192.178.168.2
>Comp 2: 192.178.168.3

Endnu en gang - Er du helt sikker på de der adresser....

Det er nemlig globale ip-adresser - og vistnok endda allokeret til
specielle formål....

Jeg ville nok nærmere forvente, at din router uddelte private adresser i
retning af: 192.168.0.xxx

<mlr>

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-08-05 20:31

On Mon, 15 Aug 2005 21:16:42 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>specielle formål....
>
>Jeg ville nok nærmere forvente, at din router uddelte private adresser i

OK. Det kunne måske være problemet. JEg prøver at ændre det og se om det
virker.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-08-05 22:27

Så, nu har jeg kigget på det igen.

IP-adresserne var skrevet korrekt af anden gang, men skrevet forkert i
maskinerne. Her kommer udskrifterne fra ipconfig /all for begge
maskiner:

Comp1 med WinXP:

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : fly
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Ja
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : VIA Rhine II Fast
Ethernet Adapter
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-50-8D-6C-69-37
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.178.2
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1

Comp2 med Win98SE:

Windows 98 IP-Konfiguration

   Hostname . . . . . . . . . : Jahnchen
   DNS-Server . . . . . . . . :
   Knotentyp . . . . . . . . . : Hybrid
   NetBIOS-Bereichs-ID . . . . :
   IP-Routing aktiviert. . . . : Ja
   WINS-Proxy aktiviert. . . . : Nein
   NetBIOS-Aufl”sung mit DNS . : Ja

0 Ethernet Adapter :

   Beschreibung. . . . . . . . : NDIS 4.0 driver
   Physische Adresse . . . . . : 00-08-54-3E-10-35
   DHCP aktiviert. . . . . . . : Nein
   IP-Adresse. . . . . . . . . : 192.168.178.3
   Subnet Mask . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Standard-Gateway . . . . . . : 192.168.178.1
   Erster WINS-Server . . . . : 192.168.178.1
   Zweiter WINS-Server . . . :
   Gültig seit. . . . . . . :
   Gültig bis . . . . . . . :

Jeg håber, at dette kan hjælpe videre.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : MadHatter

Dato : 16-08-05 23:44

On Tue, 16 Aug 2005 23:27:13 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Så, nu har jeg kigget på det igen.
>
>IP-adresserne var skrevet korrekt af anden gang, men skrevet forkert i
>maskinerne. Her kommer udskrifterne fra ipconfig /all for begge
>maskiner:

Ok, Udskriften viser at maskinerne er opsat med fast ip-adresse:

I den forbindelse skal du huske 4 ting: Ip-adressen, netmasken,
standard gateway og DNS-server.

Maskinen 'Fly' er formentlig opsat korrekt. Ip-adressen er
192.168.178.2 med masken 255.255.255.0, gateway og dns-server har du
sat til routerens adresse 192.168.178.1

Den anden maskine, 'Janchen' ser ud til at mangle definition af
DNS-server. Uden DNS-server kommer den ikke på nettet...

- - -

Er der en grund til, at du har valgt faste ip-adresser. Du ville nok
være bedre tjent med automatisk opsætning via routerens DHCP-server.

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-08-05 20:24

On Wed, 17 Aug 2005 00:43:53 +0200, MadHatter
<madhatter@danmark.invalid> wrote:

[snip]
>Den anden maskine, 'Janchen' ser ud til at mangle definition af
>DNS-server. Uden DNS-server kommer den ikke på nettet...

Der er nu indtastet en DNS-server med IP 192.168.178.1 men jeg har
stadig ikke nogen forbindelse til routeren. Jeg kan hverken komme på
nettet eller dele filer mellem de to computere.

>Er der en grund til, at du har valgt faste ip-adresser. Du ville nok
>være bedre tjent med automatisk opsætning via routerens DHCP-server.

Det skal være muligt at dele filer mellem de to computere uden alle
mulige krumspring for at finde computerne.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-05 21:16

>Der er nu indtastet en DNS-server med IP 192.168.178.1 men jeg har
>stadig ikke nogen forbindelse til routeren. Jeg kan hverken komme på
>nettet eller dele filer mellem de to computere.

Noget tyder på du roder rundt i dine ip-adresser....

Er du helt sikker på din router befinder sig på adressen 192.168.178.1 -
Den adresse anvendes kun sjældent, jeg ville nok have forventet at den
var på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Kan du komme ind i routerens opsætning på adressen 192.168.178.1 ??

Test evt forbindelsen med ping - kør

PING 192.168.178.1

Får du svar, er routeren der og ip-adressen er ok.

Får du ikke svar er der et-eller-andet rivende galt - Enten er kablet /
netkortet sygt, eller mere sandsynligt: routeren ip-adresse ligger i et
andet segment...

Vend meget gerne tilbage hertil med resultatet på ping...

>Det skal være muligt at dele filer mellem de to computere uden alle
>mulige krumspring for at finde computerne.

Fildeling foregår normalt via netbios, og der er ip-adressen (inden for
visse rammer) ligegyldig. Så det er ikke nogen grund til at anvende fast
ip-adresse....

Under alle omstændigheder vil jeg foreslår du umiddelbart ændrer begge
computere til automatisk opsætning, så de får ip-adresse + mask +
gateway + dns-servere fra routeren. Fejlsøgning er betydeligt lettere
med automatisk opsætning, og du kan altid ændre tilbage til faste
adresser, når vi har lokaliseret problemet....

Hvis ikke netværket fungerer efter skift til automatisk opsætning -
(Prøv evt at genstarte maskinerne) - checker du kablingen:

* ADSL/Kabel modem skal forbindes til routers WAN-side.

* De to computere til hver sin port på LAN-siden.

* De skal være lys i netkort / router når kablet er forbundet, og lyset
skal slukke når kablet fjernes.

* Prøv at bytte rundt på LAN-porte, byt rundt på kablerne mellem
computerne.

Hvis intet hjælper, prøver du evt at nulstille routeren (hold reset
knappen inde i 30 sekunder).

Er der absolut intet der hjælper, kommer du igen med en udskrift fra
IPCONFIG /ALL på begge maskiner, kablet og på automatisk opsætning..

<mlr>

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-08-05 22:00

On Thu, 18 Aug 2005 22:15:55 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:
>
>Noget tyder på du roder rundt i dine ip-adresser....

Et eller andet er der rod i...

>Er du helt sikker på din router befinder sig på adressen 192.168.178.1 -

Ja. Står i routerens opsætning. Jeg kan manuelt ændre den til
192.168.0.1 hvis det ville være en bedre ide.

>Den adresse anvendes kun sjældent, jeg ville nok have forventet at den
>var på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
>
>Kan du komme ind i routerens opsætning på adressen 192.168.178.1 ??

Ja. Der står endda at begge LAN porte ar aktive, altså at routeren
finder et signal, men jeg kan ikke få forbindelse med routeren fra
"Janchen".

>Test evt forbindelsen med ping - kør
>
>PING 192.168.178.1

Ping fra "Fly"

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\>ping 192.168.178.1

Pinger 192.168.178.1 med 32 byte data:

Svar fra 192.168.178.1: byte=32 tid<1ms TTL=255
Svar fra 192.168.178.1: byte=32 tid<1ms TTL=255
Svar fra 192.168.178.1: byte=32 tid<1ms TTL=255
Svar fra 192.168.178.1: byte=32 tid<1ms TTL=255

Ping-statistikker for 192.168.178.1:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms

Ping fra "Janchen" giver intet resultat.

> [...]
>med automatisk opsætning, og du kan altid ændre tilbage til faste
>adresser, når vi har lokaliseret problemet....

Okay, det gør jeg lige.

>Hvis ikke netværket fungerer efter skift til automatisk opsætning -
>(Prøv evt at genstarte maskinerne) - checker du kablingen:
>
>* ADSL/Kabel modem skal forbindes til routers WAN-side.

Routeren har indbygget ADSL-modem og er forbundet til telefonstikket.
Denne computer ("Fly") har ingen problemer med at komme på nettet.

>* De to computere til hver sin port på LAN-siden.

Yup.

>* De skal være lys i netkort / router når kablet er forbundet, og lyset
>skal slukke når kablet fjernes.

Sker ved begge computere! Altså, når "Fly" ikke er forbundet med
routeren og "janchen" er slukket, er lyset routeren slukket. Tænder jeg
" Janchen", tændes lyset på routeren.

>* Prøv at bytte rundt på LAN-porte, byt rundt på kablerne mellem
>computerne.

Det er svært med kablerne, da de ene er 1,5 meter og det andet 10 meter,
begge CAT5

Okay.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-05 22:31

>Ja. Står i routerens opsætning. Jeg kan manuelt ændre den til
>192.168.0.1 hvis det ville være en bedre ide.

Dét behøver du ikke - Adressen ligger i et område reserveret for lokale
adresser, så det er helt ok. Bare du er 100 % sikker på at det er
routerens adresse.

>Ja. Der står endda at begge LAN porte ar aktive, altså at routeren
>finder et signal, men jeg kan ikke få forbindelse med routeren fra
>"Janchen".

Aha, routeren kan 'se' et-eller-andet...

>Ping fra "Fly"

Ok, Fly fungerer - Men det vidste vi jo...

>Ping fra "Janchen" giver intet resultat.

Aha, her er et problem - Enten i kabel, netkort, drivere eller TCP/IP
opsætning på "Janchen"

Du går videre med ping på "Janchen"

PING 127.0.01

som tester TCP/IP protokollen på "Janchen" - Hvis ikke du får svar her,
må du geninstallere netværksfunktionerne eller evt hele windows...

PING maskinens egen ip-adresse

som tester netkortet på "Janchen" - Hvis ikke du får svar her, mangler
netkort driveren eller netkortet er sygt.

Får du svar begge steder ligge problemet næppe i computeren. Så må det
være kablet eller evt porten i routeren.

Du må gerne vende tilbage med resultatet her, inden du begynder at lave
for mange ændringer i maskinen.

>Sker ved begge computere! Altså, når "Fly" ikke er forbundet med
>routeren og "janchen" er slukket, er lyset routeren slukket. Tænder jeg
>" Janchen", tændes lyset på routeren.

Er lidt spændt på resultatet af din leg med ping - Når lysene fungerer
må kabel og netkort nok være ok. Gætter på det er TCP/IP protokolstakken
(netværksfunktionerne) på "Janchen" der er syg...

<mlr>

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-08-05 08:25

On Thu, 18 Aug 2005 23:31:28 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:
>
>Du går videre med ping på "Janchen"
>
>PING 127.0.01

Den pinger sig selv helt fint. Intet tab og tiden er 0 ms.

>Får du svar begge steder ligge problemet næppe i computeren. Så må det
>være kablet eller evt porten i routeren.

Okay. Det har jeg endnu ikke prøvet.

>Du må gerne vende tilbage med resultatet her, inden du begynder at lave
>for mange ændringer i maskinen.

Jeg har lavet en ny ipconfig/all på Janchen, denne gang med
DCHP-serveren aktiveret i routeren.

Windows 98 IP-Konfiguration

   Hostname . . . . . . . . . : JANCHEN
   DNS-Server . . . . . . . . :
   Knotentyp . . . . . . . . . : Broadcast
   NetBIOS-Bereichs-ID . . . . :
   IP-Routing aktiviert. . . . : Ja
   WINS-Proxy aktiviert. . . . : Nein
   NetBIOS-Aufl”sung mit DNS . : Nein

0 Ethernet Adapter :

   Beschreibung. . . . . . . . : NDIS 4.0 driver
   Physische Adresse . . . . . : 00-08-54-3E-10-35
   DHCP aktiviert. . . . . . . : Ja
   IP-Adresse. . . . . . . . . : 169.254.209.253
   Subnet Mask . . . . . . . . : 255.255.0.0
   Standard-Gateway . . . . . . :
   DHCP-Server . . . . . . . . : 255.255.255.255
   Erster WINS-Server . . . . :
   Zweiter WINS-Server . . . :
   Gültig seit. . . . . . . : 20.08.05 17:37:55
   Gültig bis . . . . . . . :

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-08-05 18:57

Jeg tror, at jeg har fundet problemet.

Jeg byttede om på portene. Det vil sige, at jeg sætte "Fly" til Port B
og "Jahnchen" til Port A. Herefter kunne jeg komme på nettet med
"Janchen", hvorimod, at ""Fly" ikke kunne få nogen forbindelse. Efter at
have byttet stikkene tilbage, fungerer "Fly" igen, men "Janchne" gør
ikke. Jeg vil derfor henvende mig til leverandøren, og bede om en ny
router.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-08-05 19:20

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> writes:

> [...]
> have byttet stikkene tilbage, fungerer "Fly" igen, men "Janchne" gør
> ikke. Jeg vil derfor henvende mig til leverandøren, og bede om en ny

Er port A delt med et WAN stik?

I så fald så brug port C i stedet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-08-05 19:51

On 21 Aug 2005 20:19:50 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> wrote:

>Er port A delt med et WAN stik?
>
>I så fald så brug port C i stedet.

Routeren har kun to indgange til LAN: A og B. Port C er til USB. Der er
indbygget ADSL-modem i routeren.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-05 21:19

> [...]

med automatisk opsætning, og du kan altid ændre tilbage til faste
adresser, når vi har lokaliseret problemet....

Du skrev tidligere at du har de-aktiveret routerens DHN-server (DHCP
?!), den skal selvfølgelig aktiveres igen...