Hub og Switch
Fra : Simon K.N

Dato : 05-06-01 22:25

Hey gruppe...

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad forskellen på en hub og en
switch er? Jeg ved så meget at en switch er mest hensigtsmæssig i et større
netværk, men hvorfor egentlig det? Evt. nogle fordele og ulemper ved
henholdsvis h og s?

Håber I kan hjælpe

--

Regards,
Simon K.N

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-06-01 23:12

On Tue, 5 Jun 2001 23:25:27 +0200, "Simon K.N"
<mrsmooth.nospam@privat.dk> wrote:

> Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad forskellen på en hub og en
> switch er?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

HTH,
-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Simon K.N

Dato : 06-06-01 11:26

> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

Takker...

--

Regards,
Simon K.N

Fra : Mads

Dato : 06-06-01 21:01

> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub
>
> HTH,
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.org/networking/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/

Vil der ikke være en højere latency på traffik over en switch i forhold til
traffik der passerer en meget lavt belastet hub? Jeg mener at have forstået
dette, og ser det også som rimeligt logisk da switchen skal foretage en mere
intelligent behandling af pakkerne. Dette må være forstærket ved en
store-and-forward switch i forhold til en cut-through switch. Er dette
rigtigt? Hvor mange millisekunder tager det i så fald en switch (af begge
typer) at behandle en pakke?

MVH
Mads Bahrt

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 21:15

On Wed, 6 Jun 2001 22:01:07 +0200, Mads wrote:
> [...]
>store-and-forward switch i forhold til en cut-through switch. Er dette
>rigtigt? Hvor mange millisekunder tager det i så fald en switch (af begge

Vi taler micro sekunder, for en ctu'through switch ~ 18 bytes som så tager
hhv. 18 byte/10 Mbps = 0.0000144 s = 14.4 us og 1/10 for 100 Mbps.

For en store'n'forward switch vil det så være ~ 1518 byte/10 Mbps = 1.2 ms
og 1/10 for 100 Mbps

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-06-01 22:10

On 06 Jun 2001 20:14:37 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver)
wrote:

> Vi taler micro sekunder, for en ctu'through switch ~ 18 bytes som så tager
> hhv. 18 byte/10 Mbps = 0.0000144 s = 14.4 us og 1/10 for 100 Mbps.

Du mener 14 B, ikke?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 22:22

On Wed, 06 Jun 2001 23:09:57 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

>Du mener 14 B, ikke?

Jo, de 4 bytes CRC kommer til sidst, det glemmer jeg altid ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-06-01 22:01

"Mads" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> store-and-forward switch i forhold til en cut-through switch. Er dette
> rigtigt? Hvor mange millisekunder tager det i så fald en switch (af begge

Det er rigtigt nok, men ofte ganske ligegyldigt, Cisco har et godt stykke
papir der beskriver i dybden hvad der sker med pakkerne i en Catalyst 1900
series switch.

http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/si/casi/ca1900/tech/nwgen_wp.pdf

Er det for tørt kan man også bare se i de flow charts der er i dokumentet,
de er ganske beskrivende.

- Ulrik Lunddahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-06-01 22:09

On Wed, 6 Jun 2001 22:01:07 +0200, "Mads"
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Vil der ikke være en højere latency på traffik over en switch i forhold til
> traffik der passerer en meget lavt belastet hub?

Jo.

En hub er en multiport repeater og sender altså pakkerne på
samtlige de andre porte med én bits forsinkelse. En switch
derimod er en multiport bridge og sender pakkerne videre på de
andre porte med mindst 14 bytes forsinkelse.

Men i praksis er fordelene ved switchen (mulighed for fuld
duplex, ingen kollissioner, og at flere kan snakke med hinanden
samtidig) langt større end den teoretiske fordel ved hubben.

> Dette må være forstærket ved en store-and-forward switch i forhold til en
> cut-through switch.

Det er principielt rigtigt.

En cut-through switch læser kun så meget af pakken, at den er i
stand til at træffe en forwarding-beslutning, dvs. preable/SOF og
destination MAC address. En store-and-forward switch læser hele
pakken, dvs. op til godt 1500 B.

> Hvor mange millisekunder tager det i så fald en switch (af begge typer) at
> behandle en pakke?

Prøv at regne ovenstående datamængder i forhold til hastigheden i
mediet. Nutidens switche er faktisk i stand til at være det ved
wirespeed.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : NewBee

Dato : 07-06-01 19:50

Og så lige en ting til ...

Kan man sætte en hub til en switch?
Hvad er forskellen på routeren og switch?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-06-01 22:47

"NewBee" <NewBee@mailme.dk> writes:

> Kan man sætte en hub til en switch?

Ja!
Du skal bare brug uplink-porten i en af dem, eller et krydset kabel.

> Hvad er forskellen på routeren og switch?

Routeren bruges til at forbinde to (eller flere) netværk. Switchen
bruges til at flytte trafik internt i et netværk - sådan groft sagt.

P.S.: <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

--
Jacob
If at first you do succeed, try to hide your astonishment.

Olicom Crossfire 8400 switch til salg, send et bud ...