udskiftning af et ord i en tekst
Fra : thomas Duus Jürgense~

Dato : 27-08-05 14:33

hejsa

hvordan udskifter jeg ordet xxx med yyy i en tekst som ligger i en database,
det vil sige den skal finde alle steder hvor der står xxx i hele databasen
og udskifte det med yyy

Thomas

Fra : thomas Duus Jürgense~

Dato : 27-08-05 14:41

glemte lige at sige at det er en Mysql database

thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-05 16:43

On Sat, 27 Aug 2005 15:33:27 +0200, "thomas Duus Jürgensen"
<thomas@4701.dk> wrote:

>hvordan udskifter jeg ordet xxx med yyy i en tekst som ligger i en database,
>det vil sige den skal finde alle steder hvor der står xxx i hele databasen
>og udskifte det med yyy

Her finder du en lang række string functions:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/string-functions.html

Én af dem er REPLACE(), hvor du kan erstatte tekst med noget andet
tekst.

Så fx:
UPDATE tabel SET felt = REPLACE(felt,'Pepsi','Coca');

Men tjek som nævnt manualen.
--
- Peter Brodersen

Fra : thomas Duus Jürgense~

Dato : 27-08-05 17:26

Tak skal du have peter,
men jeg får en mærkelig fejl når jeg prøver ???

JEg har måttet flytte databasen en del gange og er lidt bange for at der er
gået ged i den..
Hvordan reparerer jeg disse coalitons ??

#1270 - Illegal mix of collations (latin1_swedish_ci,IMPLICIT),
(utf8_general_ci,COERCIBLE), (utf8_general_ci,COERCIBLE) for operation
'replace'

Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-05 18:12

On Sat, 27 Aug 2005 18:26:00 +0200, "thomas Duus Jürgensen"
<thomas@4701.dk> wrote:

> #1270 - Illegal mix of collations (latin1_swedish_ci,IMPLICIT),
>(utf8_general_ci,COERCIBLE), (utf8_general_ci,COERCIBLE) for operation
>'replace'

Det lyder som om, du af en eller anden grund bruger utf8 som default
klient-tegnsæt.

En hurtig mulighed, hvor du angiver collation explicit for dine
strenge, er ved at sætte _latin1 foran strengen. Fx:

UPDATE tabel SET felt = REPLACE(felt,_latin1'Pepsi',_latin1'Coca');

--
- Peter Brodersen

Fra : thomas Duus Jürgense~

Dato : 27-08-05 20:20