Nummerrigtig sortering med ORDER BY felt D~
Fra : Kasper Johansen

Dato : 24-08-05 06:56

Hej gruppe.

Når man sortere med overstående, vil sorteringen typisk blive helt rigtig,
altså et felt indeholdene 80GB vil blive sorteret efter et felt med 120GB.

Er det muligt at ændre overstående, til en mere intelligent og brugervenlig
sortering, således at 80GB bliver sorteret først? Og hvordan?

Det er tekst-strenge med harddiske, hvis nogen ikke allerede har gættet det
:)

Jeg bruger MySQL 3,23, PHP4 og Apache 1,3.

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-08-05 08:46

On Wed, 24 Aug 2005 07:55:30 +0200, Kasper Johansen wrote:

> [...]
>
> Er det muligt at ændre overstående, til en mere intelligent og brugervenlig
> sortering, således at 80GB bliver sorteret først? Og hvordan?

Du kan vælge at benytte en numerisk datatype for din kolonne.

Alternativt skal du ud i noget gris (der bl.a. er grisset, fordi det
kan risikere at få dit query til at gå ekstremt langsomt), som måske
involverer

ORDER BY (LPAD(colname,10,'0'))

Erstat 10 med max-længden af "colname"-kolonnen.

--
Greetings from Troels Arvin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-05 09:42

"Troels Arvin" wrote

> Alternativt skal du ud i noget gris (der bl.a. er grisset, fordi det
> kan risikere at få dit query til at gå ekstremt langsomt), som måske
> involverer
>
> ORDER BY (LPAD(colname,10,'0'))

Alternativt kan man gemme data med foranstillede nuller
Sådan arbejder nogle ERP systemer

(Nullerne bliver strippet i præsentationslaget)

- Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-08-05 15:59

On Wed, 24 Aug 2005 09:45:32 +0200, Troels Arvin <troels@arvin.dk>
wrote:

>ORDER BY (LPAD(colname,10,'0'))
>
>Erstat 10 med max-længden af "colname"-kolonnen.

En hurtig cast (direkte eller implicit) er også en mulighed, fx:

ORDER BY colname+0

Fordelen er, at der her også tages højde for evt. indledende
blanktegn, samt blanktegn mellem tallet og GB.

Ved LPAD vil '5 GB', '6GB', '7 GB' ikke blive sorteret korrekt -
og ' 8 GB' vil også blive sorteret først pga. det indledende
mellemrum.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin

Dato : 24-08-05 23:51

Fra : Kasper Johansen

Dato : 25-08-05 12:01

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en en anden tabel hvor der er sortering på GB, MB osv.
>
> Fx
>
> Tabel - Harddiske
> id (int) auto_increment
> type (text)
> size_of_disc (int)
> type_of_size (int) (referer til næste tabel)
>
> Tabel - Harddisk_sizes
> id (int) auto_increment
> sizename (text)
> sortering (int)
>
> Så kan man lave at fx
> 80 mb kommer EFTER 10 gb, da 10 gb jo er større end 80mb :)

Det er et tekst-felt i en varedatabase, hvor en af grupperne bare er
harddiske, så jeg har ikke mulighed for at lave en decideret tabel til
harddiske.

Er der virkelig ikke en dejlig let funktion til at sortere efter de
naturlige numre i MySQL???

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-08-05 13:19

"Kasper Johansen" wrote

> Det er et tekst-felt i en varedatabase, hvor en af grupperne bare er
> harddiske, så jeg har ikke mulighed for at lave en decideret tabel til
> harddiske.

Der indeholder fx "10 Gb", "100 Gb" eller "360 Gb" ?

> Er der virkelig ikke en dejlig let funktion til at sortere efter de
> naturlige numre i MySQL???

Den eneste metode er den Troels anviste

- Peter