Handel på børsen
Fra : Jens Jensen

Dato : 06-09-05 20:44

Hvordan kan det være at der er sker mange handler på børsen, hvor både køber
og sælger er den samme (f.eks. Danske Bank)?

Er det for at påvirke kurserne eller hvad?

Fra : Peter H

Dato : 06-09-05 21:39

"Jens Jensen" <fuldfisk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være at der er sker mange handler på børsen, hvor både
> køber og sælger er den samme (f.eks. Danske Bank)?
>
> Er det for at påvirke kurserne eller hvad?

Jeg mener det er intern handel, dvs at hvis en DanskeBankKunde går ind i sin
bank og bestiller 100 Vestas, så handler DDB den med det samme over deres
egenbeholdning, men de indberetter den via Børsen.

FX handler deutchebank, Credit Lyonnais, UBS ... ikke med sig selv på den
danske børs.
Det er endnu tydeligere via investeringsforeninger hvor 9 af 10 handler er
interne, for der er ikke den helt store tradition for at handle
DDB-investeringsbeviser via Jyske bank.

Men det kan også være ONLINEkunder i DDB, der via deres netbank bestiller
nogle aktier, så ligner det og Er en DDB-DDB handel.
Når jeg fx køber rationelinvest via Lån&Sparbanken via anvendelse af deres
homebanking, så står der på Børsen en handel LAAN-LAAN.

Så de største akitører har mest intern handel, Nordea, DDB ...

Peter H

Fra : Steen Johansen

Dato : 06-09-05 22:49

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> homebanking, så står der på Børsen en handel LAAN-LAAN.
>
> Så de største akitører har mest intern handel, Nordea, DDB ...

Alle de gange jeg har købt igennem DDB er det altid til højeste dags kurs
Mvh Steen

Fra : Peter H

Dato : 07-09-05 07:36

> Alle de gange jeg har købt igennem DDB er det altid til højeste dags kurs
> Mvh Steen
>Det tyder netop på intern handel, dvs at DDB handler den over sin
>egenbeholdning, evt som strakshandel med strakskurs som de så indberetter
>til en højere kurs.

Hvis du handler til dagens højeste kurs, har du mulighed for at ændre dette
ved at limitere, så handler du ikke højere end den pris du har angivet.
Jeg ved fra andre at netop DDB tager limiteringsgebyr, ihvertfald med
obligationer, men at handle gennem DDB kan stort set ikke være et dyrere
valg.

Peter H

Fra : Peter H

Dato : 07-09-05 07:45

> Alle de gange jeg har købt igennem DDB er det altid til højeste dags kurs
> Mvh Steen
Ja DDB er dyre, både hvad angår strakskurser, depotgebyrer, VPgebyrer og
limiteringsgebyrer.
Disse omkostninger behøver man dog ikke betale mange andre steder, for disse
omkostninger udhuler ens afkast, endog ganske betydeligt og alene det at
skifte handelsplatform kan være yderst profitabelt, men desværre har de
fleste loyalitet-ting overfor deres bank og de vedbliver at være kunde DDB,
Nordea, Jyske etc, selvom visse andre ikke har de omtalte gebyrer og slet
ikke dyre handelsgebyrer, hvoraf de fleste tager om mod ½% i gebyrer for
aktiehandel. Jeg betaler kun ½ promille, ingen depotgebyrer, ingen
VPgebyrer, ingen limiteringsgebyrer, ingen strakskurser, men reel
børshandel. Nordnet, Etrade samt Saxo hører til i denne gruppe.

Peter H

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 08-09-05 21:17

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Alle de gange jeg har købt igennem DDB er det altid til højeste dags kurs

"Vi gør hvad vi er bedst til" - dvs suge kundernes penge.!

Nordnet er bedre i den forstand; MEN Nordnet har ikke nogen "er du virkeligt
sikker på at du vil sælge vestas til 14,49 og ikke 149,9?" dialoger, den
ryger lige ind på første Ok (måske laver den lidt sjov med nogle limit
ordrer/stop loss også - jeg mener een eller anden blev brændt godt af på
sådan en slåfejl af en anden bank, ikke Danske)!

Man skal også selv klare "interfacet" til Told & Skat.

Hvis du ikke handler mere end nogle gange om året er Danske sikkert ok.

Fra : Peter H

Dato : 08-09-05 23:14

> [...]
> ordrer/stop loss også - jeg mener een eller anden blev brændt godt af på
> sådan en slåfejl af en anden bank, ikke Danske)!

Nej det kan ikke ske, vestas handles pt i kursniveau 130 dvs bud/udbud på fx
129,5/130,0 Hvis man ønsker at sælge og kommer til at taste salgspris 12,95
istedet for 129,5 sælges aktien til kurs 129,5, idet systemet vil finde
højeste bud. Men hvis man sælger en meget illikvid aktie, som Intermail på
fondsbørsen, så kan det være at bud/udbud svinger med 10-20% pr dag og
således betyder en tastefejl meget, men med KFX, largecap og midcap og det
niveau er der altid bud/udbud på max et par procent.

Det var Johan Friis, der havde indlagt stop/loss ordrer på neurosearch, der
blev udløst af en handel på baggrund af tastefejl fra Alfred Berg. Og det
understreger den store risiko for tab ved stop/loss udløsninger og jeg
praktiserer selv at købe andres stop/loss ordrer - hovedet under armen, men
det giver statistisk overskud i flertallet at gangene og sandsynligheden for
gevinst er overraskende god i praksis.

> Man skal også selv klare "interfacet" til Told & Skat.

Ja og det kan være meget omstændigt. Jeg anvender 20-30 minuter hver dag på
opdatering af regneark med gårsdagens handler, der typisk er 20-50 handler
dagligt.
Nordnets notaer kommer først dagen efter handlerne er fortaget og
indtastning af disse (for mit vedkommende ca 8000 antagede handler i år)
tager væsentligt tid.Det er et klart minus.

> Hvis du ikke handler mere end nogle gange om året er Danske sikkert ok.
>DDB er udemærket, man betaler blot en mængde gebyrer. Hvis jeg var kunde i
>DDB kunne min daytraderstrategi slet ikke fungere, da mine promiller er så
>små i gennemsnit af de ville ædes op af gebyr, mens NORDNET kun har ½
>promille i gebyrer, ihvertfald for undertegnede. der er storkunde der.

Men jeg ville aldrig aldrig anbefale det til andre, idet det kræver mange
års erfaring før man mester kunsten at tage gevinst og realisere tab, og det
er lige så farligt som at gå på line over vandet. Det kræver mange års
erfaring og min mund er temmelig lukket, idet stort set alle daytraderer
taber penge, så jeg skal ikke ud og foreslå samme forretningsplan jeg selv
kører med. Det svarer til at læse en manual om racerbiler og så tage ud på
racerbanen og anvende teorien. Det kræver altså nogle år på bagen før man
mestrer kunsten.

Stort set alle daytraderer taber mere end de vinder, dvs deres risiko er
større end afkast, det betyder at der er nogle der vinder på andres tab.
Ligesom med lotto hvor tabsrisiko er større end sandsynligheden for gevinst,
men det er netop derfor det er omvendt for tipstjenesten og kioskejeren, der
er sandsyndligheden for gevinst større end risikoen for tab, det er jo
derfor lotto eksisterer. Kioskejerens strategi er handel og ikke gevinst pr
lot, idet deres handel giver et overskud på en kr(måske) pr solgt
lottokupon, men med 100 solgte pr dag er overskudet 100 kr - og den er
sikker, meget sikker, der er selvfølgelig dårlige dage/ferier osv, men
ellers tjenes der 100 kr pr dag eller 36000 kr pr år med meget lav risiko.
For risikoen for tab tager køberen.

Nu er jeg begyndt at etablere valutapositioner og overskud? 15000 EURO er
blevet til 25000 EURO på 6 mdr. I dette tempo ejer jeg 50 mia om 20 år til
min pension, skal I med på vognen? ETRADE holder forresten møde om deres
valutahandel nu på tirsdag 13-sep i Helleup i deres hovedkvarter, jeg
deltager.

Min optimisme fejler ikke noget, måske på baggrund af mange års strategisk
success, men 50 mia?, det er alm renteberegning, men selvfølgelig med opkøb
af så mange valutaer devaluerer det jo nok, såå....

Peter H

Fra : Peter H

Dato : 20-09-05 14:38

Derudover kører fondsbørsen med diverse kontroller, således at hvis en
handel afviger mere end 10% uden grund kan fondsbørsen annullere handlen og
tilbagefører handler på opfordring hvis der er tale om fejl.

Ved køb/salg der markant afviger (som tommelfingerregel 10%) kontakter
fondsbørsen banken, der kontakter kunden, således at fejlindtastninger
tilbageføres.
Det er snarere undtagelsen at fejlindtastninger ikke tilbageføres, men sker
og er sket i Johan Friis sagen med hans neurosearch aktier.

Der er jo også sket op til flere gange at Mærsk handles til kurs 1. Og dette
tilbageføres og annulleres.

Selv i Nordnet bliver en fejlindtastning stoppet at edb-kontrollen, vistnok
omkring 30%. Næste filter er fondsbørsen...

Peter H

Fra : Peter H

Dato : 22-09-05 09:33

> [...]
> nogle limit ordrer/stop loss også - jeg mener een eller anden blev brændt
> godt af på sådan en slåfejl af en anden bank, ikke Danske)!

I dag er DENKA blevet handlet 98% ned dvs nogen har indtastet en fejlkurs
for ikke at sige en kommafejl.
Uanset hvor denne ordre kommer fra, bliver den tilbageført af fondsbørsen.

Men DENKA er også lille og den kan sagtens svinge med 5-10% om dagen ligesom
de andre små aktier, Intermail, Bodil osv