Sprækker i bindingsværk - linoliekit ?
Fra : TDJ

Dato : 03-09-05 23:17

Jeg er i færd med at ordne vores gamle hus, bindingsværk fra ca
1800.

Den tidl. ejer havde malet bjælkerne sorte m. træbeskyttelse,
selv om det vist er 4-5 år siden sidst.

Nu er der nogle ret store revner her og der, op til måske 5 mm
bredde nogen steder. Jeg antager det er bedst at få dem lukket
pga mulighed for vandindtrængen...

Her er så spsm:

Kan jeg bruge linoliekit til at spartle revnerne ud med, og derefter
male træet med træbeskyttelse (Jotun sort, oliehærdet) ?

Eller skal jeg male først, og derefter bruge linoliekit ?

Eller skal jeg bruge noget helt andet ?

Har forsøgt at læse rundt omkring vedr bygningsbevaring, men det er
desværre nok ikke en option at gør det på den "helt" rigtige måde
som sns.dk skriver.

Nogen input ?

--
---
fjern alle madvarer ved svar

my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

Fra : Aksel

Dato : 04-09-05 00:39

> [...]
> male træet med træbeskyttelse (Jotun sort, oliehærdet) ?
>
> Eller skal jeg male først, og derefter bruge linoliekit ?

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/16/191189-16/teksten.htm

anbefaler tjæret værk og tjærekit.

Hilsen Aksel

Fra : Thomas Christensen

Dato : 07-09-05 21:10

TDJ wrote:
> [...]
>
> Har forsøgt at læse rundt omkring vedr bygningsbevaring, men det er
> desværre nok ikke en option at gør det på den "helt" rigtige måde

Jeg har også et gammelt bindingsværkshus fra ca 1800.
Jeg har god erfaring med tjæret værk og tjærekit.
Husk iøvrigt inden du lukker hullerne at give dem en gang grundingsolie
med trætjære. Denne kan du få her:

http://www.wolfs.dk/

eller her

Veksø Linoliestation
Veksø Stationsvej 2 A
3670 Veksø Sjælland
Tlf.: 47170210
Fax: 47170816

/ Thomas

Fra : TDJ

Dato : 09-09-05 19:26

Thomas Christensen <SLETDETHERtc@fm-info.dk> wrote in news:431f4922$0$94364
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Jeg har også et gammelt bindingsværkshus fra ca 1800.
> Jeg har god erfaring med tjæret værk og tjærekit.

Tak for svaret.

Kan man stadig lukke (større) revner med disse produkter,
selv om den tidl. ejer har brugt træbeskyttelse
(oliehærdet) - det danner en slags hinde over træet.

At slibe træbeskyttelsen af er vist ikke noget alternativ.

---

Fra : Thomas Christensen

Dato : 11-09-05 18:41

Har du meget store revner, bør du nok stemme ud og lægge en lus i.
Jeg tror ikke det er godt at lappe store revner med tjærekit og værk.
Har du prøvet at SKRABE den gamle beskyttelse af?
Jeg har med held skrabet stenkulstjære af bindingsværket visse steder på
mit hus i forbindelse med reparation. Det er ledt tungt arbejde - men
det lønner sig.

mvh Thomas