Multiblokke - overligger?
Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-05 16:00

Halløj.

Skal til at mure en brusekabine i 75 mm multiblokke. Er i tvivl om der skal
en overligger i over åbningen. Der skal være et stykke på optimalt 165 mm
over "dørhullet". Vil en blok på 165*850*75 kunne bære sig selv?

Findes der overhovedet multiblokoverliggere?

--
Martin Petersen

Fra : bme

Dato : 03-09-05 21:19

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal en overligger i over åbningen. Der skal være et stykke på optimalt
> 165 mm over "dørhullet". Vil en blok på 165*850*75 kunne bære sig selv?

hvis det er en bue hvor den på det tyndeste sted er 165mm skal det nok gå.
Så sætter du bare to helblokke op og skærer buen efterfølgende. Er der ikke
bue, vil det næppe holde. Da skal du bruge en overligger.

> Findes der overhovedet multiblokoverliggere?

Du kan sagtens finde gasbeton overliggere i de forskellige
gasbetonfabrikanters sortiment, hvad gør man ellers over vinduerne i et hus
hvor indvendige vægge er af gasbeton?

Du kan også lave en selv. Tag to 600*200*75 blokke og bor to huller i dem på
den lange led ( et bor på 350mm kan gøre det). Bor hullerne lidt størrere
end et dertil indkøbt stykke rundjern. Når hullerne er boret, stiller du
blokkene på højkant, monterer 2*rundjern og hælder en omgang tyndrørt klæber
ned i hullerne. Lad det tørre i min. 12 timer, så har du en fin overligger.
(been there, done that)

/bo