Udregning af uger?
Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-05 06:07

Hej C",)

Jeg kan altså ikke helt forstå udregningen af hvor mange uger man er
henne. Sidst jeg var til jordmoder,d.11/8, var jeg 19 + 3 uger henne.
Jeg er sat til at føde d.1/1. I dag burde jeg så være 22 uger henne???
Men hvis man er gravid i ca 42 uger, så er der jo ikke 20 uger til
d.1/1???

Er der en der kan /vil forklare mig dette?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Katja Andersen

Dato : 01-09-05 06:48

"Nina Svanholm" <nina@smbyg.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvis man er gravid i ca 42 uger, så er der jo ikke 20 uger til
> d.1/1???
>
> Er der en der kan /vil forklare mig dette?

Man er kun gravid i 40 uger.
Eller for at være mere præcis så kun i 38, men da de færreste kender datoen
for befrugtningen, regner man med 40 uger fra sidste menstruations første
dag.
Hvem har fortalt dig at det er 42 uger da???

Hilsen Katja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-05 07:28

Katja Andersen <Blue@c4-life.dk> skrev:

>Man er kun gravid i 40 uger.
> [...]

Okay, men det passer jo stadig ikke med det antal uger der så er
tilbage.

>Hvem har fortalt dig at det er 42 uger da???

Jeg tror jeg har læst det et sted.........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Katja Andersen

Dato : 01-09-05 09:12

> Okay, men det passer jo stadig ikke med det antal uger der så er
> tilbage.

> Jeg tror jeg har læst det et sted.........
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

Du er så 22+3 idag hvad jeg sådan lige hurtigt kan se i kalenderen. Så på
mandag må du være 23 hele uger henne, og så passer det jo ca. med den 1/1
(ifølge min kalender bliver termin (40 uger) godt nok den 2/1, men 1 dag har
jo ikke den store betydning)

Hilsen Katja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-05 19:50

Katja Andersen <Blue@c4-life.dk> skrev:

> [...]

Tusind tak, nu er det hele faldet på plads i mit stakkels
forvirrede hoved

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Cat

Dato : 01-09-05 16:11

Nina Svanholm skrev:
> [...]
> Men hvis man er gravid i ca 42 uger, så er der jo ikke 20 uger til
> d.1/1???
>
> Er der en der kan /vil forklare mig dette?

Man tæller 40 uger fra sidste menstruations første dag. Det er ca (men
ikke altid helt præcist) 9 måneder + 1 uge.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 16:22

Tillægsspørgsmål:

Hvad betyder det der +, f.eks.19 + 3 uger ?

Mette M

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 16:28

"Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse news:43171c8b$0$43142

> Hvad betyder det der +, f.eks.19 + 3 uger ?

19 uger og 3 dage.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 01-09-05 16:29

> Tillægsspørgsmål:
>
> Hvad betyder det der +, f.eks.19 + 3 uger ?
>
> Mette M

Hej Mette

Det sidste tal er hvor mange dage, man er inde i næste uge. 19+3 betyder
altså, at man er 19 uger og 3 dage inde i sin graviditet.

MVH Mette

Fra : Thomas Corell

Dato : 02-09-05 08:10

Cat wrote:

> Man tæller 40 uger fra sidste menstruations første dag. Det er ca (men
> ikke altid helt præcist) 9 måneder + 1 uge.

Jeg er enig. Nitpicker: 52 uger på et år, altså 13 uger på et
kvartal/trimester, 40/13 giver 3(*3 måneder) plus en uge.

Men nej det vil ikke passe med 9 *kalender* måneder, da måneder har den
uvane ikke at være lige lange ;)

Når terminen så rykkes, f.eks ved en skanning, så flytter man
"kalenderen", så det paser med at man er 40+0 på terminsdatoen.

Eksempel, hvis man er 24+2 i dag, og en skanning estimerer man skal føde
en uge tidliger, så vil man være 25+2 i stedet.

Tallet bruges som et udtryk for fosterets størrelse, ikke for hvor længe
det er siden det blev undfanget.

--
Don't waste space

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-05 08:22

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> skrev:

>Tallet bruges som et udtryk for
>fosterets størrelse, ikke for hvor længe
>det er siden det blev undfanget.

Nææ, men jeg blev bare lige lidt forvirret over det. Damerne
kikker også lidt mærkligt på én, når de spørger hvor langt men er
henne "ja, det ved jeg ikke lige helt" Det er ikke rigtig godt at
svarre sådan
Senere er jeg så selv begyndt at gå lidt op i det, og så var det
at jeg ik´liiige kunne få det til at passe.
Takker endnu engang for hjælpen.

Hov, jeg kommer lige til at tænke på (aprobo damer)hvor er alle de
der har født børn dog kloge på om man nu er stor eller lille -
altså maven. Helt ærlig, så er det da ligegyldigt, bare at læge og
jordmoder siger at alting er som det skal være, betyder det så så
meget hvor stor maven er? Nu hører jeg til den slanke type, og alt
hvad der er kommet til siden jeg er blevet gravid, det sidder der.
Jeg kan da godt se at det sidder forskelligt på andre gravide, men
jeg går da ikke over og siger "Guuud, du er godt nok ik´ret stor" -
eller omvendt.
Nå, det var bare lige lidt galde her fra morgenstunden.
Ha´en dejlig dag

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mette

Dato : 02-09-05 08:41

> [...]
> altså maven. Helt ærlig, så er det da ligegyldigt, bare at læge og
> jordmoder siger at alting er som det skal være, betyder det så så

Ikke spor. Jeg så først rigtigt gravid ud i syvende måned. Før det troede
folk bare, at jeg var fed.
Jeg fik en dejlig datter på 49 cm og 3030 gram
Nu er hun 117 cm og 23 kg - 6½ år efter

Tilykke med de lykkelige omstændigheder - det er en dejlig tid og meget
smukt at starte en familie

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-05 09:25

Mette <Mette@dk> skrev:

>Ikke spor. Jeg så først rigtigt
>gravid ud i syvende måned. Før det troede
>folk bare, at jeg var fed.

Ja, det er det jeg mener, vi ser jo ikke ens ud i forvejen, og gør
det heller ikke når vi er gravide.
Jeg ser iøvrigt ret gravid ud, for det hele sidder jo på maven, og
der er rigeligt af det synes jeg

>Tilykke med de lykkelige
>omstændigheder - det er en dejlig tid og meget
>smukt at starte en familie

Tak. Vi glæder os meget. Kæresten fortæller gerne vidt og bredt om
hans Junior til alle der gider høre på ham

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Thomas Corell

Dato : 02-09-05 09:01

Nina Svanholm wrote:

> [...]
> kikker også lidt mærkligt på én, når de spørger hvor langt men er
> henne "ja, det ved jeg ikke lige helt" Det er ikke rigtig godt at

Kan du så ikke bare svare "jeg har termin først i januar" (eller hvornår
det nu er) ?

I virkeligheden er det vel det de vil vide.

> Hov, jeg kommer lige til at tænke på (aprobo damer)hvor er alle de
> der har født børn dog kloge på om man nu er stor eller lille -
> altså maven.

Det er nok velment, og i virkeligheden et udtryk for at de er desperate
for at holde snakken igang, og dermed få del i din lykke.

Og tillykke med den kommende familieforøgelse.

--
Don't waste space

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-09-05 09:21

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> skrev:

>Kan du så ikke bare svare "jeg har
>termin først i januar" (eller hvornår
>det nu er) ?
>I virkeligheden er det vel det de vil vide.

Jo, men ofte så er det første spørgsmål jo hvornår jeg er sat
til....

>Det er nok velment, og i
>virkeligheden et udtryk for at de
>er desperate
>for at holde snakken igang, og
>dermed få del i din lykke.

Ja, det ved jeg godt. Jeg opfører mig da også pænt
Selvfølgelig er de nysgerrige og synes det er spændene, og det er
også helt fint, jeg vil jo også godt selv snakke om det. Der hvor
jeg står lidt af, det er når "damerne" pludselig er eksperter i
graviditet -alle har gode råd, som de gerne deler ud af, hvilket
er helt fint med mig. Men det er jo bare sådan at jeg jo gør hvad
jeg mener er bedst for mig.

>Og tillykke med den kommende
>familieforøgelse.

Tak

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 21:22

> [...]
| Jeg er sat til at føde d.1/1. I dag burde jeg så være 22 uger henne???
| Men hvis man er gravid i ca 42 uger, så er der jo ikke 20 uger til

Det er heller ikke så nemt

Når man taler om graviditet, så er der kun 4 uger i en måned. Så på den
led er man gravid i 10 måneder...

For at finde terminen kan man bruge følgende tommelfingerregel:
Sidste mens første dag
Læg et år til
Træk tre måneder fra
Så kommer babyen +- 14 dage omkring dette tidspunkt.

Desuden "plejer" 1-gangsfødende at gå over tiden.

VH jakob

Fra : Cocoamum

Dato : 10-09-05 21:22

JcLind skrev:
> [...]
> led er man gravid i 10 måneder...
>
> For at finde terminen kan man bruge følgende tommelfingerregel:

Og læg en uge til (det er nemlig 40 uger)

> Så kommer babyen +- 14 dage omkring dette tidspunkt.

Det passer nok.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 03:33

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

| Og læg en uge til (det er nemlig 40 uger)

Nej, det der med den ekstra uge er noget du selv finder på.
Den oprindelige tommelfingerregel er som jeg har beskrevet.

VH jakob

Fra : Thomas Corell

Dato : 11-09-05 10:12

JcLind wrote:

> Nej, det der med den ekstra uge er noget du selv finder på.
> Den oprindelige tommelfingerregel er som jeg har beskrevet.

Jo, jeg har også kun hørt det som Tine (be)skriver. En graviditet varer
40 uger, i gennemsnit. 9 måneder er 39 uger (der går 13 uger på et kvart
år), altså kommer der til at 'mangle' en uge i forhold til de 40 uger i
dit forslag.

Prøv f.eks terminsberegneren på sundhed.dk, så vil du se at en SM
1. januar medføre termin 8. oktober (40 uger sener).

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 14:51

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kvart
| år), altså kommer der til at 'mangle' en uge i forhold til de 40 uger

Nu er det jo sjældent at en graviditet lige præcis forløber indenfor
samme kalenderår. Derfor strækker graviditeten sig ofte over et nytår.
Det er ganske almindeligt at et år indeholder 53 kalenderuger.
53 - 13 = 40 uger.

| Prøv f.eks terminsberegneren på sundhed.dk, så vil du se at en SM
| 1. januar medføre termin 8. oktober (40 uger sener).

Ja, for du har jo brugt rigtig pæne tal. Nu kunne jeg ikke selv finde en
"terminsberegner" på sundhed.dk.
Men prøv selv at indtaste en graviditet, der forløber over et nytår.

I øvrigt er det ikke et "forslag" jeg kommer med, men en almindelig
regneregel fra sundhedsvæsenet.
Hvor stammer jeres forslag fra?

jakob

Fra : Cocoamum

Dato : 12-09-05 15:39

JcLind skrev:
> [...]
> Men prøv selv at indtaste en graviditet, der forløber over et nytår.
>
> I øvrigt er det ikke et "forslag" jeg kommer med, men en almindelig

Læger. Fagbøger. Jordemødre.

Vi tæller ikke ugenumre - vi tæller måneder. Da der er 52 hele uger på
et år (næsten - 52 uger er 364 dage), så er der 4 1/3 uge på en
gennemsnitsmåned. Derfor vil 9 måneder med få dages afvigelse være 39
hele uger. Der vil ikke nødvendigvis være 39 numre imellem ugenumrene
fra den første til den sidste, men der vil være 39 uger ikke desto mindre.

Et menneskesvangerskab regnes til at være 40 uger (det regner jordemødre
og læger i al fald med). Derfor 9 måneder plus en uge.

Hvis man sammenligner fra 1/1/2005 og måler 9 måneder frem, og gør det
samme for de næste 12 måneder, så får man 7 intervaller, der er præcis
39 uger, 2 der er 39 uger + 1, 2 der er 39 uger + 2, og en enkelt, der
er 39 uger + 3. I skudår er der 2 ekstra 1'ere og 2 færre 0'ere. Groft
set passer det meget godt. Det passer i al fald bedre end ni måneder rent.

Tine

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-09-05 15:58

JcLind wrote:

> [...]
> samme kalenderår. Derfor strækker graviditeten sig ofte over et nytår.
> Det er ganske almindeligt at et år indeholder 53 kalenderuger.

Et typisk år er 52 uger og én dag. Så det almindelige er at år
indeholder 52 uger.

> Ja, for du har jo brugt rigtig pæne tal. Nu kunne jeg ikke selv finde en
> "terminsberegner" på sundhed.dk.

http://www.sundhed.dk/ -> Sundhed og forebyggelse -> Gravid, fødsel...
-> Beregn din termin
Eller http://www.netbaby.dk/ -> Graviditetskalender
eller http://korturl.dk/fDzFQ (netdoktor.dk)

> Men prøv selv at indtaste en graviditet, der forløber over et nytår.

SM 1. sept, termin 8. maj.
SM 15. juni, termin 22. marts.

> I øvrigt er det ikke et "forslag" jeg kommer med, men en almindelig
> regneregel fra sundhedsvæsenet.
> Hvor stammer jeres forslag fra?

Jordemoder (flere), fødselslæge, egen læge, netdoktor.dk, netbaby.dk,
"Den store graviditets bog", "Når du bliver far" ...

Hvis du vil kan jeg godt finde lidt flere ?

Alle disse siger uden undtagelse at en graviditet i gennemsnit varer 280
dage fra SM.

280/7 == 40 uger.

--
Don't waste space

Fra : ellisa

Dato : 12-09-05 19:57

"JcLind" <Svar her i gruppen> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men prøv selv at indtaste en graviditet, der forløber over et nytår.
>
> I øvrigt er det ikke et "forslag" jeg kommer med, men en almindelig

I en folder jeg fik ved mit første jordemoderbesøg står der:

Citat:
"Hvordan udregnes terminen?

Da de færreste ved nøjagtig hvilken dag de blev befrugtet, har man valgt at
bruge sidste menstruations første dag som basis for udregningen, da det er
en dag de fleste kender.

Din termin finder du nemmest ved at tage sidste menstruations første dag. Så
lægger du ét år til og trækker tre måneder fra. Denne dato lægger du 7 dage
til og så har du din beregnede terminsdato.

Eksempel: Lise har sidste menstruations første dag den 1/12.
+ et år giver 1/12.
- 3 måneder giver 1/9
+ 7 dage giver 8/9 = Lises terminsdag.

Men husk, barnet kommer når det er klart. Alt inden for 3 uger før, til 2
uger efter termin regnes for "født til tiden".

God graviditet og fødsel."
Citat slut.

/ellisa

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 20:09

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

| Men husk, barnet kommer når det er klart. Alt inden for 3 uger før,
til 2
| uger efter termin regnes for "født til tiden".

Tja, den læge, der i sin tid underviste mig i "Anatomi og fysiologi"
sagde det, jeg sagde. At I har fundet mange kilder der siger noget
andet, er så, tja, noget andet,

Men i bund og grund var min udmelding: +-14 dage. At I så vil lægge 1
ekstar uge til og så sige
-3 uger +2, er vel det samme.

"Joooooo, men vi har jo så også en uge ekstra end dig" vil I måske
udbryde. Nuvel. Jeg sagde jo også at nogle gik over tiden...
Så egentligt endte vi det samme sted.

Så hvorfor så al den kommers?

Og i øvrigt er det helt rigtige svar netop: barnet kommer, når den
kommer.

VH jakob

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-09-05 13:14

JcLind wrote:

> Og i øvrigt er det helt rigtige svar netop: barnet kommer, når den
> kommer.

Og så skal man huske at varsle sin arbejdsgiver senest 3 måneder (som
mor) før 'barnet kommer, når det kommer' ;)

Derudover er dit svar dårligt, når nu spørgsmålet er 'hvor længe er man
gravid'.

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 15:51

| Derudover er dit svar dårligt, når nu spørgsmålet er 'hvor længe er
man
| gravid'.

sakset fra sundhed.dk:

"Uge 40 (13. august 2000 - 19. august 2000)
Fosteret er 34 cm i sædehøjde eller 55 cm langt. Det vejer 3500 gram. Nu
har I nået terminen, og barnet skal fødes. Omkring 10 % går over tiden.
Barnet er nu helt nede i bækkenet og på spring til fødslen. Plukkeveerne
tager til. Slimproppen går, og der kan komme lidt slimet blod. Måske går
fostervandet også, og det føles som om, man tisser uden at kunne holde
det tilbage. Egentlige veer viser sig og bliver regelmæssige. Kontakt
dit fødested. Tillykke med dit barn! Og velkommen til en ny
verdensborger. "

Det vil sige hele uge 40 går med at vente på at barnet fødes. Da det
åbenbart er ligegyldigt om den kommer om mandagen eller først næste
søndag, kan der praktisk taget gå 39 uger i en graviditet ifølge
sundhed.dk.

Så er vi tilbage igen, mit oprindelige udsagn holder.

For at undgå flueknepperi holder jeg også.

"I rest my case".

VH jakob

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-09-05 16:17

JcLind wrote:

> sakset fra sundhed.dk:
[...]
> Det vil sige hele uge 40 går med at vente på at barnet fødes.

Ja, man venter på at barnet fødes, så når man er færdig med at vente og
barnet fødes er uge 40 gået og man er på det tidspunkt 40 uger efter SM.
Normalt skal man gå den uge, gennemsnittet er 280 dage for normale
graviditeter.

Dit forsøg på at bøje betydningen af dit citat, det er flueknepperi der
vil noget.

Men det er da rart at du endelig har givet dig ;)

> Så er vi tilbage igen, mit oprindelige udsagn holder.

Du er den eneste der har påstået at man regner en uge mindre end 40
uger. Alle andre har sagt 280 dage eller 40 uger, vi kan underbygge det
med stakkevis af henvisninger, til bøger/fagfolk/websider.

Find bare et sted, hvor man kan læse at termin er 9 måneder efter SM;
eneste sted jeg har kunnet finde det er i dine indlæg.

Sundhedsstyrelsen:
http://www.sst.dk/publ/Publ2002/Barnivente/Pages/kap1.htm#Anchor%204hvad%20sker

"Fra sidste menstruations første dag og til fødslen går der cirka 280
dage. De 280 dage opdeles i 40 uger."
"Eksempel på terminsberegning
Sidste mens første dag +9 måneder +7 dage"

http://www.sst.dk/publ/Publ2002/Barnivente/index.htm kan du finde en
e-mail adresse til redaktøren, så du kan påpege deres "fejl". Held&lykke ;)

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 21:08

"Thomas Quarell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

| Ja, man venter på at barnet fødes, så når man

Fluuuuuuekneppeeeeeeer

jakob

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-09-05 09:50

JcLind wrote:

> Fluuuuuuekneppeeeeeeer

Skynd dig tilbage på rød stue, der uddeles frugt.

--
Don't waste space

Fra : Nina Svanholm

Dato : 13-09-05 06:32

JcLind <Svarherigruppen> skrev:

>Sidste mens første dag

Ja, det kunne jeg ikke lige gøre, for jeg har ikke haft menses i
ca 3 år, så da jeg kom til lægen troede jeg sådan set bare at jeg
skulle have af vide at jeg ikke kunne få børn...........det kunne
jeg så godt, og lægen har siden forklaret hvordan det nu lige er
det hænger sammen med p-piller og forskellige kvinde kroppe. -vil
lige tilføje at Junior er altså planlagt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Gitte

Dato : 13-09-05 19:00

Hej

>Desuden "plejer" 1-gangsfødende at gå over tiden.

Tja, og plejer er jo død for længe siden Jeg fødte nøjagtigt til
termin første gang. Faktisk næsten så præcist man kan komme. Lægens
termin sagde 20.12 og scanningen sagde 19.12. Veerne startede om
morgenen d. 19.12. og drengen kom ud kl. 12.57 d. 20.12.
Anden gang gik jeg over tiden, lægens termin hed 19.8. scanningen
sagde 25.8., men han ville sørme først ud efter at jeg var blevet sat
i gang og det hele alligevel endte med akut kejsersnit d. 6.9.
Så når man taler graviditet/termin/fødsel er alt vel nærmest
"normalt"...

MVH
Gitte