Skift af 70'er greb
Fra : ellisa

Dato : 31-08-05 23:32

Vores køkkenskabe er fra 70'erne og har de her indfældede runde plastikgreb.
De er ikke liiiige i vores smag, og så husker jeg at der på et tidspunkt var
et boligprogram i fjernsynet hvor de viste hvordan man skiftede dem.

Jeg er nogenlunde med på at det er noget med at save/bore nogle cirkler ud i
træ, som passer så de kan limes i hullerne, men hvor store de skal være og
den præcise fremgangsmåde er jeg ikke helt sikker på.

Kan det tænkes at det er et program som har nogle videoklip liggende på
nettet (a'la bedre bolig). Eller er der evt. nogle der kan huske det/ved
hvordan man gør?

Selvfølgelig kunne man jo prøve sig frem, men jeg vil nu helst ikke lave for
mange bommerter. (brøøøøøølere!!!!)

/ellisa

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-05 10:43

ellisa skrev:

> [...]
> cirkler ud i træ, som passer så de kan limes i hullerne, men hvor
> store de skal være og den præcise fremgangsmåde er jeg ikke helt

Man brugte et kop-bor, hvor den udsavede
prop havde samme diameter som hullet i lågen
når plasticgrebet var lirket ud. Hullet i
proppen, som centerboret efterlod, blev så brugt til
montere et andet greb i.
Kopbors størrelse opgives i den udvendige diameter
så det skal altså være "en smule" større end
hullet på lågen. Mine kopbor laver en rille på
1mm, hvilket vil sige at proppen er 2mm mindre
i diameter end borets angivne mål.
Pladen, proppen saves ud af, skal have samme tykkelse
som dybden på hullet i lågen. Typisk 8-10mm.
Proppen limes i med pva-lim og centerhullet
bores igennem lågen med et bor, der passer til
skruens tykkelse på det nye håndtag.
Man slipper næppe for at spartle og male
efterfølgende.

Peter Schrøder

Fra : ellisa

Dato : 01-09-05 13:41

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bores igennem lågen med et bor, der passer til
> skruens tykkelse på det nye håndtag.
> Man slipper næppe for at spartle og male

Mange tak! *SS*

/ellisa

Fra : Olskum

Dato : 01-09-05 20:53

> Selvfølgelig kunne man jo prøve sig frem, men jeg vil nu helst ikke lave for
> mange bommerter. (brøøøøøølere!!!!)

Har selv været i samme situation. Det lykkedes os faktisk at finde nogen
som kunne erstatte de grimme brune håndtag i en forretning på Gothersgade i
Kbh. Vi skulle bruge 17, så da prisen var godt stykke over 150 kr/stk opgav
vi. Det endte med at vi fandt en auto-spray-lak, som passede ret godt til
den farve resten af køkkenet havde fået. Sleb håndtagene let og gav 3 gange
autolak. Da vi flyttede 4 år efter var der kun få hakker i lakken - lige
til at klare med en omgang auto-spray-lak.

God fornøjelse

/Olskum

Fra : Max

Dato : 01-09-05 21:05

Hej Ellisa

> Jeg er nogenlunde med på at det er noget med at save/bore nogle cirkler ud
> træ, som passer så de kan limes i hullerne, men hvor store de skal være og
> den præcise fremgangsmåde er jeg ikke helt sikker på.

Et stort arbejde at lave. I mit gamle køkken var lågerne blevet malet sammen
med de der håndtag i samme farve, og det så ikke så slemt ud.
Det er et nemmere alternativ.

Mvh Max

Fra : ellisa

Dato : 01-09-05 21:09

> [...]
> sammen
> med de der håndtag i samme farve, og det så ikke så slemt ud.

Tjo... her er det hvide låger og hvide håndtag - men alligevel bliver jeg
irriteret hver gang jeg ser på de låger.......

Det er heldigvis min far der har tilbudt at ordne det for mig , så jeg
skulle bare finde en fremgangsmåde for ham (nogle efterlønnere har for meget
tid til overs *S*)

Tak for svar.

/ellisa

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-05 23:00

ellisa wrote:

> (nogle efterlønnere
> har for meget tid til overs *S*)

Spørger du din far, kan han sikkert ikke forstå, hvordan han i sin tid havde
tid til at gå på arbejde. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : ellisa

Dato : 02-09-05 02:08

> Spørger du din far, kan han sikkert ikke forstå, hvordan han i sin tid
> havde
> tid til at gå på arbejde. ;)

Jeg behøver ikke at spørge....... han undrer sig selv gang på gang *SS*

/ellisa