/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
50 W. eller 100 W. til 60 l. akvarie ?
Fra : Michael Petersen


Dato : 31-08-05 16:03

Jeg har 2 varmelægmer, et på 50 W, og et på 100 W.
....jeg er ikke sikker på akvariets størrelse, men det 50-60 liter.

Hvilken skal jeg putte i akvariet ?

Grunden til jeg spørger:
Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)


Med venlig hilsen.


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 436 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



 
 
Per W. (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Per W.


Dato : 31-08-05 16:41


"Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i melding
news:4315c582$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har 2 varmelægmer, et på 50 W, og et på 100 W.
> ...jeg er ikke sikker på akvariets størrelse, men det 50-60 liter.
>
> Hvilken skal jeg putte i akvariet ?
>
> Grunden til jeg spørger:
> Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)
>

50Watt bruker jo minst strøm, det sier seg jo selv. Men hvis du skal ha
samme temperatur i vannet med 50 eller 100 så spiller det jo nesten ingen
rolle, man må jo uansett bruke samme mengde energi på å varme opp samme
mengde vann. Jeg ville valgt minst mulig siden det jo er mulig at de henger
seg opp, slik at hvis den står på over lang tid så blir ikke fiskene kokt.
Du vil jo også få jevnere temperatur i vannet med f.eks 2 små montert i hver
sin ende.

/Per W.



Jan Vestergaard (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 31-08-05 17:15

Michael Petersen wrote:
> Grunden til jeg spørger:
> Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)

Jeg er ikke helt sikkert på at det holder i virkeligheden, men i teorien og
hvis de er termostatstyrede, så er det nok ligegyldigt, da det lille så bare
vil køre dobbelt så længe som det store.

Termostaten sørger jo for, at de kun varmer, når der er brug for det.

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



Carsten Jensen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 03-09-05 12:18

Ja, så længe de virker. Hvis de går i stykker vil 100w koge fiskene
hurtigere end 50 w.
Jeg har prøvet at paralelforbinde 2 varmelegmer og det virker. Jeg tror det
giver en ekstra sikkerhed mod overophedning hvis det ene går i stykker.

Carsten

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
news:4315d76f$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Michael Petersen wrote:
>> Grunden til jeg spørger:
>> Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)
>
> Jeg er ikke helt sikkert på at det holder i virkeligheden, men i teorien
> og hvis de er termostatstyrede, så er det nok ligegyldigt, da det lille så
> bare vil køre dobbelt så længe som det store.
>
> Termostaten sørger jo for, at de kun varmer, når der er brug for det.
>
> Jan
>
> --
> Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.
>
>



Hobi (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Hobi


Dato : 03-09-05 13:46


"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43198666$0$680$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja, så længe de virker. Hvis de går i stykker vil 100w koge fiskene
> hurtigere end 50 w.
> Jeg har prøvet at paralelforbinde 2 varmelegmer og det virker. Jeg tror
> det giver en ekstra sikkerhed mod overophedning hvis det ene går i
> stykker.
>
> Carsten

Hvis der er 2, er der også dobbelt så stor risiko for, at glasset sprænger
og sætter strøm til akvariet, eller at thermostaten går og koger vandet..

Jeg ville nøjes med et varmelegeme, så er der kun ½ så stor sandsynlighed
for, at der bliver noget galt med det...

Mvh
Hobi



Carsten Jensen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 03-09-05 18:08

Jeg har ikke oplevet et varmelegme springer, men jeg har flere gange set
termostaten går istykker. Hvis du venter længe nok går termostaten istykker
på alle varmelegmer, men det er et fåtal der springer.


"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43199b11$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43198666$0$680$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Ja, så længe de virker. Hvis de går i stykker vil 100w koge fiskene
>> hurtigere end 50 w.
>> Jeg har prøvet at paralelforbinde 2 varmelegmer og det virker. Jeg tror
>> det giver en ekstra sikkerhed mod overophedning hvis det ene går i
>> stykker.
>>
>> Carsten
>
> Hvis der er 2, er der også dobbelt så stor risiko for, at glasset sprænger
> og sætter strøm til akvariet, eller at thermostaten går og koger vandet..
>
> Jeg ville nøjes med et varmelegeme, så er der kun ½ så stor sandsynlighed
> for, at der bliver noget galt med det...
>
> Mvh
> Hobi
>



Jan F. (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Jan F.


Dato : 03-09-05 20:10

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4319d853$0$73140$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Hvis der er 2, er der også dobbelt så stor risiko for, at glasset
>> sprænger og sætter strøm til akvariet, eller at thermostaten går og koger
>> vandet..
>>
>> Jeg ville nøjes med et varmelegeme, så er der kun ½ så stor sandsynlighed
>> for, at der bliver noget galt med det...
>>
Så må den ultimative løsning være et varmelegeme med indbygget termostat og
et termostat.

Jan



Maria Frederiksen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 03-09-05 20:31

> Jeg har 2 varmelægmer, et på 50 W, og et på 100 W.
> ...jeg er ikke sikker på akvariets størrelse, men det 50-60 liter.
>
> Hvilken skal jeg putte i akvariet ?

Det mindste. Altid så lille som muligt, så det kører mest muligt. Det
skyldes at man så kan holde en mere jævn temperatur. Om det så er relevant
for fisk - i naturen er temperaturen jo bestemt ikke konstant.

Mvh Maria



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste