Firefox: tegnsæt i RSS overskrifter
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 30-08-05 15:16

Jeg har oprettet live bookmarks i Firefox af RSS feeds fra forskellige
sider.

Men med nogle feeds går det galt. Bl.a. hos dr.dk nyheder.
http://www.dr.dk/Nyheder/Service/rss.htm

Her vises overskrifterne med forkert tegnsæt (æ, ø, å m.fl. bliver til
koder) og er svære at læse.

Er der noget jeg kan gøre ved det?`

Mikkel

Fra : stroemer

Dato : 30-08-05 16:39

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:
> [...]
> http://www.dr.dk/Nyheder/Service/rss.htm
>
> Her vises overskrifterne med forkert tegnsæt (æ, ø, å m.fl. bliver til

Hej Mikkel!

Sådan er det også her hos mig :) Kom efter den nye adresse på deres
RSS-feeds. Det må være DR der skal lave noget om, for alle andre feeds
virker godt nok med de danske specialbogstaver

--
Mvh stroemer
ps. fjern "GRØN" fra min email adresse.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 30-08-05 16:42

stroemer wrote:

> Sådan er det også her hos mig :) Kom efter den nye adresse på deres
> RSS-feeds. Det må være DR der skal lave noget om, for alle andre feeds
> virker godt nok med de danske specialbogstaver

Ja, hos mig kom det også først da DR omlagde sine feeds i sidste uge.
Øv. Har de mon ikke UTF-kodning?

Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 31-08-05 11:31

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev blandt andet:

> [...]
> http://www.dr.dk/Nyheder/Service/rss.htm
>
> Her vises overskrifterne med forkert tegnsæt (æ, ø, å m.fl. bliver til

Problemerne ligger hos DR. Læs her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Service/20050830123737.htm

--
vh
Ole C

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 31-08-05 12:57

Ole C wrote:

> Problemerne ligger hos DR. Læs her:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Service/20050830123737.htm

Tak for linket. Det giver jo svar på det hele.

Mikkel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-05 14:03

Ole C skrev:

>Problemerne ligger hos DR. Læs her:
>http://www.dr.dk/Nyheder/Service/20050830123737.htm

Der er også problemer med den side i Opera...

Ved ikke, hvordan den ser ud i Mozilla/Firefox.
--
Knud

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-09-05 03:31

On Wed, 31 Aug 2005 12:30:44 +0200, "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk>
wrote:

>Problemerne ligger hos DR. Læs her:
>http://www.dr.dk/Nyheder/Service/20050830123737.htm

Hm, har det ikke altid været et Firefox-problem, at den ikke
konverterer htmlentities til passende tegn? Jeg synes ofte at have set
det på en del af mine live feeds i Firefox (hvilket var én af grundene
til at jeg droppede Firefox som rss-klient).

Det er ærgerligt, hvis fejl i Firefox tvinger website-administratorer
til at lave krumspring, etc. Men selvfølgelig, hvis det er let nok i
det eksisterende system at omgå de entities, så er det passende nok.
--
- Peter Brodersen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 06-09-05 21:55

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> til at lave krumspring, etc. Men selvfølgelig, hvis det er let nok i
> det eksisterende system at omgå de entities, så er det passende nok.

De skal ikke lave special-tegn om til html-ækvavivalenter - det er et
brud på specifikationerne for RSS-formatet - så Firefox er helt korrekt
på den og viser rss-nyhederne helt efter standarden!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-09-05 22:18

On 6 Sep 2005 22:55:09 +0200, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

>De skal ikke lave special-tegn om til html-ækvavivalenter - det er et
>brud på specifikationerne for RSS-formatet - så Firefox er helt korrekt
>på den og viser rss-nyhederne helt efter standarden!

Men hvis RSS serveres i et standard XML-format, så bør RSS vel ikke
have noget at sige desangående?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-08-05 16:13

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Er der noget jeg kan gøre ved det?`

A: Vente på at DR får rettet feedet (de er opmærksomme på det, jf.
resten af tråden.

B: Skifte til Sage (<http://sage.mozdev.org/>) - her vises DR-
nyhederne uden problemer. Sage giver også en noget mere overskuelig
opdeling af nyheder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-08-05 21:42

Den 31-08-05 17.13 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> B: Skifte til Sage (<http://sage.mozdev.org/>) - her vises DR-
> nyhederne uden problemer. Sage giver også en noget mere overskuelig
> opdeling af nyheder.

Sage er desuden oversat til dansk, selvom den danske version endnu ikke
er kommet med i den officielle udgave af udvidelsen - den skulle være
med i den næste udgave. Indtil da kan en uofficiel udgave hentes her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-udvidelser.html#sage

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.