porno filter til computeren?
Fra : michael

Dato : 29-08-05 09:42

hej jeg fandt et rigtig godt porno-filter (proxy access) til pc's så børnene
bliver forskånet for det ulødige. Filtered skulle være det bedste man kan få
og tillige dansk. Jeg testede det og det virkede perfekt. Nu vil jeg jo så
gerne købe det men det viser sig at det åbenbart er et lille firma hvor man
ikke kan købe det online og når man ringer til firmaet i dagtimerne så er
der telefonsvare. Firmaets hjemmeside hedder:

http://www.accessproxy.dk/

og pornofilteret er vist det eneste produkt de har. Nu har jeg jo brugt
noget tid på at finde ud af hvordan det fungere men hvis firmaet ikke sælger
i dagtimerne så er det ikke så fortrøstningsfuld med updates fremover etc.
Kender nogen noget til firmaet? Er der andre pornofiltre som i kan anbefale
og ikke for dyre. På forhånd tak.

Vh. Michael

Fra : michael

Dato : 29-08-05 13:37

Det lykkedes mig at få telefonisk fat i en i firmaet. Han sagde at man bare
skal downloade den engelske version og så bruge seriel nummeret i den
engelse manual. Så er det nemlig gratis for private. hmm ja det var jo ikke
lige til at vide :). Men dejligt at det er gratis.

vh. michael

Fra : Anita

Dato : 29-08-05 14:29

michael <nospam@yahoo.com> skrev:
> [...]
> nummeret i den engelse manual. Så er det nemlig gratis for private.
> hmm ja det var jo ikke lige til at vide :). Men dejligt at det er

Det står ellers på forsiden i en fin gul stjerne, at det er gratis til
private.

Venligst Anita

Fra : michael

Dato : 29-08-05 17:15

haha ja jeg var vist lidt dum der.

Fra : Gitte

Dato : 29-08-05 18:41

Hej

> [...]
>Kender nogen noget til firmaet? Er der andre pornofiltre som i kan anbefale

Hvad med i stedet selv at bruge lidt tid foran pc'en med dine børn, og
selv lære dem, hvad der er lødigt (tilladt), og hvad der ikke er?
Et pornofilter er imo en falsk tryghed - det lukker kun af for en vis
del, og typisk lærer børn/unge hurtigt at omgå filteret....

MVH
Gitte

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-08-05 22:28

Gitte wrote:

> [...]
> Et pornofilter er imo en falsk tryghed - det lukker kun af for en vis
> del, og typisk lærer børn/unge hurtigt at omgå filteret....

Det var også min første tanke. Et sådan filter vil aldrig være 100%
sikkert. Så hvis man tror at man kan undlade, at forholde sig til
problemet ved at installere et filter, så er man naiv.

Dem der vil udbyde porno på nettet kører en evig kamp for at omgå disse
netnanny's (og hvad de ellers kaldes), der så udvider deres
filtreringsalgoritme, der så gør at pornoudbyderne.....

Samme problematik som med spam og spamfiltre, det er en evig kamp, hvor
ingen rigtigt vinder.

Derudover skal man passe på med at undervurdere børns evner; de skal
ikke være særlig gamle, før de lærer at afinstallere programmer, eller
omkonfigurere browseren til ikke at bruge en proxyserver.

Filteret der omtales skulle angiveligt:
- Fjerne ekstreme sider (Ku Klux kan nævnes)
- racisme filter
- blokere for mp3
- blokere for peer2peer fildeling

Var det ikke mere på sin plads at lære ungerne, at der findes mennesker
med ekstreme holdninger. At fildeling af mp3 filer ofte er ulovligt, og
at far+mor kan blive forgældet resten af livet, hvis sønnike begynder at
hente+dele købemusik i mp3 format ?

At installere netnannys o.lign, svarer til at forbyde børnene at gå
udendørs for at undgå børnelokkere. Tag en snak om det i stedet...

Så min personlige holdning er, at sådanne filtre kun giver én ting: en
dårlig undskyldning for forældrerne, for ikke at snakke om emnet med
deres børn.

P.S. denne gruppe handler ikke om installation af software, men om
familie/børn ;)

--
Don't waste space

Fra : michael

Dato : 30-08-05 12:09

> [...]

> netnanny's (og hvad de ellers kaldes), der så udvider deres
> filtreringsalgoritme, der så gør at pornoudbyderne.....

Man kan jo gøre flere ting for at forhindre sine børn i at se porno. Så bare
fordi det skulle tillade en enkelt side ud af 1000 eller hvad ved jeg så
mener du altså ikke man skal have det? Som en anden tidligere poster virker
synspunktet lidt unyanseret. Igen vil jeg sige at det vel IKKE er et
spørgsmål om enten eller vel?

Dette her er en af tingene man kan gøre og jo filteret virker helt udmærket.
Med det jeg har prøvet blokere filteret yderst effektivt de billeder eller
hele sider har med sex at gøre. Men det skal du jo nok selv prøve før du
tror på det.

> Samme problematik som med spam og spamfiltre, det er en evig kamp, hvor
> ingen rigtigt vinder.

Ikke helt det samme. Det er væsentlig nemmere at frasortere pornosider med
pornobilleder og pornotekster hvorimod det er lidt svært at se forskel på en
almindelig tekst om den kommer som spam eller en ven du kender.

> Derudover skal man passe på med at undervurdere børns evner; de skal
> ikke være særlig gamle, før de lærer at afinstallere programmer, eller
> omkonfigurere browseren til ikke at bruge en proxyserver.

Med dette pornofilter kan selv ikke jeg lave om i browserens
proxy-instilling. Og hvis jeg kunne tror jeg ikke det betød noget fordi selv
min ftp server går nu igennem proxien (desværre). Derudover skal man starte
et program og indtaste et kodeord før man kan afinstallere eller tillade
porno igen. Det kan jeg bestemt ikke tror at nogen børn kan finde ud af.

> [...]
> med ekstreme holdninger. At fildeling af mp3 filer ofte er ulovligt, og
> at far+mor kan blive forgældet resten af livet, hvis sønnike begynder at

Jo og igen må jeg så spørge at tror du ikke jeg lærer mine børn det? Er din
verden kun sort eller hvid?

> udendørs for at undgå børnelokkere. Tag en snak om det i stedet...

"Nu har jeg jo installeret et porno filter så hvorfor skulle jeg da gøre
det???" TIL ORIENTERING IRONISK MENT.

> P.S. denne gruppe handler ikke om installation af software, men om
> familie/børn ;)

Næ det har du ret i og så er det jo heldigt at 95% af diskussionen til nu
IKKE angår installation af software. Men tak fordi du nævnede det. Altid
rart at vide.

Vh. Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-05 12:38

michael wrote:

> Man kan jo gøre flere ting for at forhindre sine børn i at se porno.

Lige præcis min (og andres pointe). Bemærk at ingen har beskyldt dig for
kun at bruge accessproxy filteret.

> Så bare
> fordi det skulle tillade en enkelt side ud af 1000 eller hvad ved jeg så
> mener du altså ikke man skal have det?

Bibliteksskolen fandt nu at det var 1 ud af 100 og 6 der slap delvist
igennem.

> Som en anden tidligere poster virker
> synspunktet lidt unyanseret. Igen vil jeg sige at det vel IKKE er et
> spørgsmål om enten eller vel?

Nej, og det er lige præcis min pointe ;)

> [...]
> hele sider har med sex at gøre. Men det skal du jo nok selv prøve før du

Hvis man skal have en reel vurdering af filteret, vil det kræve mange
timers arbejde. Det gider jeg ikke, især ikke når man på producentens
hjemmeside kan finde links til undersøgelser.

[eksempler på uønsket indhold på nettet]
> Jo og igen må jeg så spørge at tror du ikke jeg lærer mine børn det? Er din
> verden kun sort eller hvid?

Undskyld, men drop din paranoia. Det har jeg på intet tidspunkt beskyldt
dig for.

--
Don't waste space

Fra : Søren G

Dato : 06-09-05 09:11

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message
> Det var også min første tanke. Et sådan filter vil aldrig være 100%
> sikkert. Så hvis man tror at man kan undlade, at forholde sig til
> problemet ved at installere et filter, så er man naiv.

Problemet er da det samme som med virus, og du har vel en virusscanner på
computeren eller hvad ?

> Dem der vil udbyde porno på nettet kører en evig kamp for at omgå disse
> netnanny's (og hvad de ellers kaldes), der så udvider deres
> filtreringsalgoritme, der så gør at pornoudbyderne.....

Det samme gør virus programmørene.

> Samme problematik som med spam og spamfiltre, det er en evig kamp, hvor
> ingen rigtigt vinder.

Men derfor kan man godt minimerer risikoen for at modtage det.

> Derudover skal man passe på med at undervurdere børns evner; de skal
> ikke være særlig gamle, før de lærer at afinstallere programmer, eller
> omkonfigurere browseren til ikke at bruge en proxyserver.

Ja de er lærenemme de små purke. *S

> [...]
> med ekstreme holdninger. At fildeling af mp3 filer ofte er ulovligt, og
> at far+mor kan blive forgældet resten af livet, hvis sønnike begynder at

Lær dem hellere at de selv kan blive forgældede resten af deres liv. Far og
mor er som udgangspunkt ikke økonomisk ansvarlige for det krav der kan komme
imod barnet.

> At installere netnannys o.lign, svarer til at forbyde børnene at gå
> udendørs for at undgå børnelokkere. Tag en snak om det i stedet...

Igen. Har du virusscanner på din computer ? Vira kan i det store og hele
undgåes ved ansvarlig adfær.

> Så min personlige holdning er, at sådanne filtre kun giver én ting: en
> dårlig undskyldning for forældrerne, for ikke at snakke om emnet med
> deres børn.

Det samme gør børnesikringer på lågerne i køkkenet, og på bagdørene i bilen
så også efter din mening ?

> P.S. denne gruppe handler ikke om installation af software, men om
> familie/børn ;)

Ja og der er vist endnu ikke snakket om konfiguration og installering af
SW'en.

--
Søren

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-09-05 10:02

Søren G wrote:

> Problemet er da det samme som med virus, og du har vel en virusscanner på
> computeren eller hvad ?

Ja, men mit antivirus program har aldrig fanget en virus. Undtagen
når jeg bevidst indfører en virus på min computer. Her i huset har vi
snakket om hvordan man skal forholde sig til attachements, "underlige"
pop-up's o.lign. Og vi har som sagt ikke været udsat for virus.

Så hvis jeg skal forholde mig til din analogi, så er et virusfilter hos
os overflødigt, da en sund indstilling til problematikken overflødiggør
vores filtre.

Men jeg tror du misforstår min pointe, jeg siger ikke man skal lade være
med at bruge netnanny's (for at give dem et generelt navn), jeg siger at
brug af netnanny's ikke fritager en for at have en debat med ungerne om
hvad netporno m.m. er; af selvsamme argumenter, som du fremfører, nemlig
at de aldrig vil spærre 100% for det du vil slippe for. Det står i de 3
ovennævnte linjer som du citerer mig for.

Og hvis du har fået formidlet en forståelse for alt det uønskede på
Nettet, så er en netnanny mindre påkrævet.

Ligesom med netnanny's, skal du jo også forholde dig til virus, da det
ikke er nok bare at køre antivirus programmer; et af problemerne er jo
at virus i dag er så agressive, at de når ud til brugerne, før man kan
nå at få opdaterede sine antivirusfiltre.

[...]
> Det samme gør børnesikringer på lågerne i køkkenet, og på bagdørene i bilen
> så også efter din mening ?

Er glad for at du understreger min pointe. Nej børnesikring af låger
og bildøre, gør ikke at du kan undlade at fortælle/lære dine børn at de
ikke må lukke bildøren op, når man kører.

--
Don't waste space

Fra : michael

Dato : 30-08-05 11:57

> [...]
> Et pornofilter er imo en falsk tryghed - det lukker kun af for en vis
> del, og typisk lærer børn/unge hurtigt at omgå filteret....

Det er vel IKKE et spørgsmål om enten det ene eller det andet. Tror du ikke
jeg OGSÅ gør det du forslår?

Vh. Michael

Fra : Gitte

Dato : 30-08-05 18:55

OHej

>Det er vel IKKE et spørgsmål om enten det ene eller det andet. Tror du ikke
>jeg OGSÅ gør det du forslår?

Jeg HÅBER ikke, det er et spørgsmål om enten eller... Jeg tror såmænd
hverken det ene eller andet om dig, for jeg kender dig jo ikke Men
har desværre set (for) mange eksempler på, at forældre tror, at et
pornofilter er løsningen i sig selv - det er det bare ikke. Det KAN
være en DEL af løsningen, men det kan absolut ikke stå alene... Så
hvis du ser det som en del af løsningen, kombineret med samvær omkring
pc'en, forklaring på det ene og det andet, råd om god "net-etik" osv.
osv., ja så er det da helt ok at installere et filter som "ekstra"
sikkerhed. Men at tro at et filter løser alle problemer er naivt imo.

MVH
Gitte

Fra : michael

Dato : 30-08-05 20:01

> sikkerhed. Men at tro at et filter løser alle problemer er naivt imo.

Helt enig og jeg forstår slet ikke hvordan alt det kommer på tale lol.

mich<el

Fra : Lars Raaby

Dato : 29-08-05 19:31

michael skrev:
> [...]
> ikke kan købe det online og når man ringer til firmaet i dagtimerne så er
> der telefonsvare. Firmaets hjemmeside hedder:

Brug heller noget tid sammen med dine børn foran computeren og lær dem
at surfe rundt.
Sådan et filter er bare falsk tryghed.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : ellisa

Dato : 30-08-05 00:12

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Brug heller noget tid sammen med dine børn foran computeren og lær dem at
> surfe rundt.
> Sådan et filter er bare falsk tryghed.

Tjoooo...... Det kan nu være godt til at undgå uønskede pornosider. Min
bonusdatter sad og skulle finde noget med Barbie (altså dukken), og kom ind
på diverse pornosider uden at ville det (hun er 8, så jeg tror ikke det
interesserer hende).

Vi kunne godt finde på at have et sådant filter til de situationer. Jeg
regner da nok med at ungerne (når de bliver lidt større) vil kunne finde ud
af at omgås et filter......

Vi kan jo heller ikke sidde og kigge samtlige sider på nettet igennem for at
finde dem som ungerne må kigge på. Og at bestemme at de kun må kigge på
nogle få (af os) forudbestemte sider..... Så kan man jo lige så godt bare
printe siderne ud og sætte dem i en mappe. Så er man da ude over det
problem.

/ellisa

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-05 00:30

ellisa wrote:

> Tjoooo...... Det kan nu være godt til at undgå uønskede pornosider. ...

Du overser pointen, et filter spærrer ikke for alle pornosider. Så hvis
du installerer et sådant filter, så *tror* du at alt er i orden.

> Vi kunne godt finde på at have et sådant filter til de situationer. Jeg
> regner da nok med at ungerne (når de bliver lidt større) vil kunne finde ud
> af at omgås et filter......

Der findes ikke filtre der fjerner porno/racistiske sider effektivt, så
du snyder dig selv hvis du tror det er tilfældet.

Hvad er mest skadeligt. Barnet der ser pornosider uden at være
forberedt og uden at forældrerne sidder med da de har installeret
fyfy-filter, eller barnet hvis forældrer der lærer barnet hvad man
risikerer at møde på Internettet ?

> [...]
> nogle få (af os) forudbestemte sider..... Så kan man jo lige så godt bare
> printe siderne ud og sætte dem i en mappe. Så er man da ude over det

Det er ligeså nemt at positivliste "gode" sider, som det er at liste alle
fyfy-siderne.

--
Don't waste space

Fra : michael

Dato : 30-08-05 12:16

> Det er ligeså nemt at positivliste "gode" sider, som det er at liste alle
> fyfy-siderne.

Cmon tror du det er et spørgmål om at liste sider?

Uden at kende til programmet så kunne jeg forestille mig at grundlæggende
ser det på de ord som indgår på siden. Er der mange fy fy ord så blokeres.
F.eks. blokeres gratis6.dk og hvorfor mon??? Her er et lille udpluk af
ordene på den side:

gratis-porno
2. GratisFilmklip.dk
3. Gratis Pornofilm!
4. AHOT.dk
5. Fræk Amatør Sex
6. Moden Fisse
7. Sexy Games
8. Gratis Pornovideoer
9. ONLINE PORNOFILM!
10. Fræk Gratis Porno
11. Privat Gratis Porno
12. Storpattede Amatører
13. Rapport.dk
14. DK-SEX.DK
15. Private Sex Billeder
16. Gratis kvalitets porno
17. Xmeup.com
18. De bedste gallerier

Derudover kan man selvfølgelig blokere for enkeltsider man måttet have
kendskab til og derudover tror jeg nok den kan noget med test af billeder
også. Men det ved jeg ikke. Verden er jo ikke perfekt og det er altså
ligesom om du synes at så kan det også være ligemeget.

Vh. Mcihael

Fra : Holst

Dato : 30-08-05 12:30

michael wrote:

> [...]
> også. Men det ved jeg ikke. Verden er jo ikke perfekt og det er altså
> ligesom om du synes at så kan det også være ligemeget.

Et sådant filter, vil det ikke medfører en væsentlig reduktion af
hastigheden af computeren, når man browser?

Fra : michael

Dato : 30-08-05 20:04

> Et sådant filter, vil det ikke medfører en væsentlig reduktion af
> hastigheden af computeren, når man browser?

det tror jeg egentlig ikke. de fleste internetsider har jo ikke så meget
"klar-tekst" så det gør noget. og gemmenløbet af en side sker lokalt på din
computer og en side med f.eks. 1000 ord tager no time at gennemløbe hvis du
da bare har en nogenlunde cpu. access proxy tager ikke længere tid hvad jeg
har bemærket.

michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-05 12:30

For det første, tror du tager den her debat alt for personligt.

Jeg diskuterer netnanny's og filtre generelt, på ingen måde hvad du gør
for det har jeg ikke nogen idé om.

Så lad være med at læse debatten som en kritik af dig, for det er det
altså ikke.

Det er derimod en god debat om forholdet mellem børn og indhold på
Internettet, der tager udspring i en mulighed (filtrering af indhold).

michael wrote:

> Cmon tror du det er et spørgmål om at liste sider?

Lad venligst være med at quotefucke, du får drejet betydningen af det du
citerer mig for. Du skrev 'man kan jo ikke liste alle de gode sider',
det giver jeg dig ret i, og skriver at det er ligeså umuligt at liste de
uønskede sider. Sådan fremstår det ikke efter din citering.

> [...]
> ser det på de ord som indgår på siden. Er der mange fy fy ord så blokeres.
> F.eks. blokeres gratis6.dk og hvorfor mon??? Her er et lille udpluk af

Grundet mit arbejde er jeg udemærket klar over mulighederne for
filtrering; jeg også klar over fejl/mangler.

F.eks var der på et tidspunkt et netnanny filter, der gjorde at man ikke
kunne afslutte Lego's online spil; spillet sluttede med at vise et
billed, med filnavnet 'slut.jpg'. Filteret vidste hvad 'slut' betyder på
engelsk og spærrede for siden, da det jo måtte være porno af værste
kaliber.

For at understrege min pointe om at der ikke findes perfekte filtre, så
har biblioteksskolen testet accessproxy.

De oplevede at 1% af pornosiderne slap helt igennem filteret, og 6% blev
kun delvist blokeret. Derudover blev der blokeret for 3% af de sider der
burde være tilladte (accessproxy i sikreste filtrering).

http://www.db.dk/Undersøgelse%20af%20internetfiltre.pdf

Indrømmet filteret klarede sig fint i den test, dengang i 2003. Men det
er ikke perfekt og kan ikke stå alene.

--
Don't waste space

Fra : Line

Dato : 14-09-05 22:35

prøv evt at downloade Enologic netfilter. Gratis i 14 dage Så kan du se
hvordan det virker.

Mvh Line

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-05 12:41

michael wrote:
> hej jeg fandt et rigtig godt porno-filter (proxy access) til pc's så børnene
> bliver forskånet for det ulødige. Filtered skulle være det bedste man kan få
> og tillige dansk. Jeg testede det og det virkede perfekt. ...

Tillader mig lige at fremhæve det der fik mig i blækhuset. Du får
Accessproxy til at fremstå som et perfekt produkt, der kan stå alene som
løsning på problematikken omkring børn og porno m.m. på Internettet.

Jeg siger på intet tidspunkt noget om hvordan du løser problemet, jeg
forholder mig blot til 'indholsfiltrereing af Internet materiale'
generelt.

--
Don't waste space

Fra : michael

Dato : 30-08-05 20:09

> [...]
>
> Jeg siger på intet tidspunkt noget om hvordan du løser problemet, jeg
> forholder mig blot til 'indholsfiltrereing af Internet materiale'

Ja jeg blev nok lidt overrasket over hvor godt det virkede og det der gør
det ekstra godt er at det er dansk gør vel at det er bedre til at fra/til
vælge alle de danske sider. måske er det derfor at det vandt den test. Nå
anyway for mig er det vigtigste at min 9+11 årige ikke får poppet hårde
pornosider lige up i hovedet og så er jeg ret ligeglad med om der er 3%
eller 5000 sider whatever som er falsk positive.

michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-08-05 23:01

michael wrote:

> [...]
> pornosider lige up i hovedet og så er jeg ret ligeglad med om der er 3%
> eller 5000 sider whatever som er falsk positive.

Det er ikke de falske positive, men den ene % der slipper igennem du nok
skal være mest bekymret for. Ja det har en værdi at gå fra at filtrere
0% til at filtrere 99%, men der er stadig den ene % som man skal lære
ungerne at kapere.

Derudover vil poder i den alder få en del fif fra (ældre)
skolekamerater, til hvordan man omgår filtre o.lign. Man skal ikke
undervurdere deres kreativitet på det område. Så inden du ved af det, så
er der ingen filtrering på ungernes konto, på trods af at du fratager
dem admin-rettigheder.

Men jeg fornemmer at du er obs på faldgruberne, i det her emne.

--
Don't waste space