Træpilleovn ?
Fra : Harry Lund

Dato : 28-08-05 09:07

En sådan een synes jeg er alletiders bidrag til klodens beståen, MEN min
kone siger at den støver.Det er altså en indendørskamin vi taler om.
Er der nogen der tør udtale sig; især kvinder ,for det er min kone der
skal overbevises.
Venligst Harry

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 28-08-05 09:38

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kone siger at den støver.Det er altså en indendørskamin vi taler om.
> Er der nogen der tør udtale sig; især kvinder ,for det er min kone der

Min søn har en Calimax som denne:
http://www.roskildepejsecenter.dk/Calimax_traepillefyr.2513.0.html
Han er vældig glad for den. Og så vidt jeg har forstået på ham, så støver
den ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 10:33

Matthias H Matthiessen wrote:
> Min søn har en Calimax som denne:
> http://www.roskildepejsecenter.dk/Calimax_traepillefyr.2513.0.html
> Han er vældig glad for den. Og så vidt jeg har forstået på ham, så
> støver den ikke.
Hvad er prisen på sådan en?
--
Calle.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 28-08-05 11:25

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Hvad er prisen på sådan en?
> --
> Calle.

Jeg kender ikke prisen. Men hvis du kontakter en forhandler er de sikkert
mere end villige til at oplyse. En forhandlerliste finder du her:
http://www.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC2=&FC3=/dk-da/html/iwgen/shell_for_the_home/home_heating/trapiller/calimax/trapillebrandeovn_forhandlere_3008_1652.html
Hilsen Matthias

Fra : L.Støvring

Dato : 28-08-05 11:25

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Hvad er prisen på sådan en?
> --
> Calle.

I april måned "konverterede" vi efter 20 år med traditionel træfyret
brændeovn, til en Ecoteck Silvia pillebrændeovn. Indtil nu er vi meget glade
for den, og den støver *absolut ikke* sammenlignet med en alm. brændeovn,
som man jo åbner for at lægge træ i ( og så trækker man en masse askestøv
med ud ). Det var netop griseriet som var en overvejende faktor til at vi
skiftede ovn, sammen med det faktum at vi ikke skal bruge dagevis på at
flytte træ fra indkørslen, hvor det blev leveret, og ned i haven hvor vi
opbevarede det - for så at flytte det igen eftersom vi skulle bruge det.
Pillerne køber vi i 16 kg.´s sække, og sådan en portion kan nemt være i
ovnens kammer.

Vi er så bare spændte på om vi kan holde ud til at høre på støjen fra
pilleovnen til vinter, når der formentlig bliver brug for at den kommer op i
den høje effekt, for en pilleovn er jo ikke helt så lydløs som en alm.
brændeovn.

Mvh. Lisbeth

Fra : tom jensen

Dato : 28-08-05 12:52

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Hvad er prisen på sådan en?
> --
> Calle.

hej

min kæreste købte sidste år en calimax solida og jeg mener at prisen total
(monteret ) blev lige under 30 tusinde med moms.
fordelen ved calimax er at den ikke støjer så meget som mange af de billige
modeller og at der kan være 30 kg piller i den ( i nogle kan der kun være ca
under 20 kg ).

hun er ihvertfald glad for hendes og hun har elvarme i huset så den bliver
rigtig brugt om vinteren

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 17:06

> En sådan een synes jeg er alletiders bidrag til klodens beståen,

Niks, et pillefyr er rigtigt godt, men som træpilleovn vil jeg ikke have den
inden for dørene.

> MEN min kone siger at den støver.Det er altså en indendørskamin vi taler
> om.

Det gør den også, men mindre end en brændeovn, og så slipper hun for
hvepsene og edderkopperne.

> Er der nogen der tør udtale sig; især kvinder ,for det er min kone der
> skal overbevises.

Som sagt kommer den ikke inden for dørene her i huset, og det er primært pga
støj. Selv de meste støjsvage larmer, så det er en plage i mine ører.

Mvh Maria

Fra : Harry Lund

Dato : 28-08-05 18:11

Hej Maria,
Tak for alle svarene.
En forhandler har meddelt at den støjer ikke mere end en PC?
Hvda er din målestok for støj: emhætten i køk., støvsugeren eller hvad??
Venligst Harry

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 18:42

Harry Lund wrote:
> En forhandler har meddelt at den støjer ikke mere end en PC?
Der er også mange PC'er der støjer forfærdeligt
--
Calle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 19:47

> En forhandler har meddelt at den støjer ikke mere end en PC?

En støjende pc, vil jeg sige. Og det er alt for meget i min stue. Der kører
jo en blæser konstant.

Mvh Maria

Fra : H.S.

Dato : 30-08-05 09:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> En støjende pc, vil jeg sige. Og det er alt for meget i min stue. Der
> kører jo en blæser konstant.

Vores har ingen blæser... eneste man hører er når sneglen drejer piller op i
ovnen. - Det er meget begrænset hvad den siger, en den smule man hører
venner man sig meget hurtigt til

Fra : L.Støvring

Dato : 30-08-05 12:45

"H.S." <public@NOSPAMqlm.dk> skrev i en meddelelse

> Vores har ingen blæser... eneste man hører er når sneglen drejer piller op
> ovnen. - Det er meget begrænset hvad den siger, en den smule man hører
> venner man sig meget hurtigt til

Er det så en "gammel svend" ? Måske var de tidlige pilleovne uden blæser?

Jeg har svært ved at forestille mig hvordan varmen skal komme fra ovnen og
fordeles i rummet uden en elektrisk blæser til at skyde varmen ud?!
Vores ovn støjer lidt pgra. blæseren, og man kan da også høre lyden fra
sneglen, men det er en bi-ting. Personligt kan jeg fornemme at jeg nogle
dage er mere følsom overfor blæserstøjen end andre - og i nogle situationer
lægger man knapt mærke til blæseren.

Mvh. Lisbeth

Fra : H.S.

Dato : 30-08-05 15:24

"L.Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> wrote in message
> Er det så en "gammel svend" ? Måske var de tidlige pilleovne uden blæser?

Ja, den er en 5 år gammel - så det var nok 'en af de første'.

> [...]
> sneglen, men det er en bi-ting. Personligt kan jeg fornemme at jeg nogle
> dage er mere følsom overfor blæserstøjen end andre - og i nogle

Den fordeler vel varmen som enhver anden brændeovn ?- Hedder der ikke
'konveks' - den måde de fordeler varmen på ? - Jeg har svært ved at se
hvorfor de nye skal have en blæser, når en almindelig brændeovn ikke skal -
men jeg kender selvfølgelig heller ikke til den tekniske forskel.

Fra : *** Calle ***

Dato : 30-08-05 21:17

H.S. wrote:
> [...]
> hvorfor de nye skal have en blæser, når en almindelig brændeovn ikke
> skal - men jeg kender selvfølgelig heller ikke til den tekniske
Det er for at kunne styre pilleforbrændingen, husk på at mange af dem har
termostat & fjernbetjening.
Når så der er varmt nok skal blæseren jo kun lige holde gløderne i live.
--
*** Calle ***

Fra : H.S.

Dato : 31-08-05 07:44

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> wrote in message
> [...]
> termostat & fjernbetjening.
> Når så der er varmt nok skal blæseren jo kun lige holde gløderne i live.
oh på den måde, så i stedet for at hælde flere piller i - 'puster' den til
gløderne for ikke at skabe mere vare, og for at undgå ovnen 'går ud' ?
Vores har også en termostat, men jeg tror den er lidt mere 'simpel' idet den
kun har 3 varme trin (hastighed den kører pillerne ind med) - hvis der ikke
kører piller ind, så går ovnen ud til sidst.

Men der skal jo gerne ske en del på det område i løbet af 5 år.

Fra : Harry Lund

Dato : 31-08-05 18:50

Tak for alle svarene.Vi må tage en beslutning.Olieprisen vokser videre til
skyerne og kommer aldrig ned..
Alternativ er fjernvarme,men den kan ikke arbejde sammen med vores
solvarmeanlæg,som er virker perfekt.
Venligst >Harry.