Flis vs. sten (Og ? om hosta)
Fra : MAG

Dato : 27-08-05 08:22

Hej igen!

Lidt længere nede har jeg sprugt til flis i et bed med meget ukrudt. Jeg er
så kommet til at tænke på om man kan bruge ærte/perle sten i stedet for,
altså om det virker ukrudst hæmmende på samme måde som flis? For sten forgår
jo ikke på samme måde som flis.

Og spørgsmål nr 2: Kan Hosta komme op i mellem flis eller sten? synes at jeg
har set det et eller andet sted men om der var fri for sten/flis rundt om
det husker jeg ikke...

På forhånd tak...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-05 08:54

On Sat, 27 Aug 2005 09:21:31 +0200, "MAG" <Maria@fredslund.biz> wrote:

> [...]
>altså om det virker ukrudst hæmmende på samme måde som flis? For sten forgår

Efter min mening vil flis være bedst. Især barkflis. Der er nogle
ukrudtshæmmende stoffer i flis som ikke er i stenene.
Til gengæld kan man så sige at det er nemmere at luge stenene, hvis der
kommer ukrudt. Et skuffejern er nemt at bruge i f.eks. perlesten, men
umuligt i flis.

Jeg bruger selv kun flis, af to grunde. Jeg syntes det ser træls ud når
der er sten/grus/ral på et bed, og jeg bruger kun flis for at holde
ukrudtet væk indtil det jeg har plantet i bedet dækker jorden. Jeg kunne
ikke drømme om at have et bed hvor man kan blive ved med at se flisen i
flere år. Flis er ikke pænt at se på i længere tid, efter højst 2 år
skal mine bede helst være dækket af plantevækst. (Det er de også, men
det sker at noget af den plantevækst er ukrudt

>Og spørgsmål nr 2: Kan Hosta komme op i mellem flis eller sten? synes at jeg
>har set det et eller andet sted men om der var fri for sten/flis rundt om
>det husker jeg ikke...

Det kan de godt, men de er ikke glade for at skulle op gennem et alt for
tykt lag - man kan så smide et tyndere lag lige over basis af hosta'en.
Når først bladene er foldet ud, så skygger den alligevel næsten ukrudtet
væk.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-08-05 22:18

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
Et skuffejern er nemt at bruge i f.eks. perlesten, men
> umuligt i flis.

Der er nok ingen af jer, der har haft gårdsplads med grus. For det første
kommer der ukrudt alligevel, og når man så kratter i det, får man blandet
stenene med jord og må ideligt fylde mere på. Dyrt og ikke til
ukrudtsbekæmpelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-05 09:37

On Sat, 27 Aug 2005 23:17:34 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>kommer der ukrudt alligevel, og når man så kratter i det, får man blandet
>stenene med jord og må ideligt fylde mere på. Dyrt og ikke til

Men det ændrer ikke på at et skuffejern er nemt at bruge i perlesten....

Jeg har ikke selv haft perlesten, dog er der sådan nogle i min nye
gårdsplads, men de bliver nok skiftet så snart pengene er til det.
Til gengæld har jeg arbejdet på et par kirkegårde, så jeg har skuflet
rigeligt i perlesten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-08-05 21:01

> [...]
> gårdsplads, men de bliver nok skiftet så snart pengene er til det.
> Til gengæld har jeg arbejdet på et par kirkegårde, så jeg har skuflet

Er vi så ikke derhenne, at det ikke kan anbefales, da?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen