Ny ligusterhæk
Fra : Gipsyman

Dato : 26-08-05 08:17

Hej.

Nu nærmer tiden sig hvor plantningen af ny hæk skal ske.

Vi skal have en liguster sat op hele vejen rundt om grunden.

Spørgsmålene er så:

1. Hvor bred skal "renden" være som hækken skal stå i??

Hækken skal stå ud til en cykelsti, så den må jo ikke stikke ud på stien.

Jeg havde selv tænkt mig at fjerne ca. 40 cm græs fra stien og ind mod
huset, og så plante hækken midt i (altså 20 cm inde). Er dette nok ??

2. Skal man købe liguster hos BILKA/BAUHAUS eller hos en planteskole??

Jeg kender jo ikke kvaliteten af de forskellige planter fra butik til
butik, men kan forestille mig at der ER forskel.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Gipsyman

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-05 11:56

On Fri, 26 Aug 2005 02:17:20 -0500, Gipsyman <not@all.dk> wrote:

>Nu nærmer tiden sig hvor plantningen af ny hæk skal ske.
>
>Vi skal have en liguster sat op hele vejen rundt om grunden.
>
>Spørgsmålene er så:
>
>1. Hvor bred skal "renden" være som hækken skal stå i??

Rødderne må ikke blive "krøllet sammen" i plantehullet.
Jeg plejer at grave renden i eet spadestiks bredde, det fungerer fint.
Men lidt større hul vil ikke gøre noget ......

>Hækken skal stå ud til en cykelsti, så den må jo ikke stikke ud på stien.
>
>Jeg havde selv tænkt mig at fjerne ca. 40 cm græs fra stien og ind mod
>huset, og så plante hækken midt i (altså 20 cm inde). Er dette nok ??

Det lyder fint nok - en ligusterhæk kan man jo holde meget smalt
klippet, og 40 cm er da også en god bredde.

>2. Skal man købe liguster hos BILKA/BAUHAUS eller hos en planteskole??
>
>Jeg kender jo ikke kvaliteten af de forskellige planter fra butik til
>butik, men kan forestille mig at der ER forskel.

Jeg ville købe i en planteskole ...... men jeg er jo også forudindtaget

Bilka sælger nogle billige hækplanter, men de er ikke specielt store
eller specielt godt forgrenede. Det værste er dog, at man nogle gange
ser hækplanter i Bilkas havecenter, som ligger med blottede rødder og
som er tørret ud. Hvis det sker, så vil planterne tage skade eller
direkte dø. Godt nok er de flinke til at bytte uden brok, men det vil
være ret træls at skulle plante hækken om pga. det.

I en planteskole vil jeg påstå de har mere styr på den slags, at
platnerne ikke tørrer ud osv. Samt at du i planteskolen kan købe nogle
betydeligt større/kraftigere planter, for ikke specielt meget ekstra.
Med større planter har du jo også en hæk måske 2 år tidligere, end hvis
du planter de små.

Fra : Max

Dato : 26-08-05 12:04

Hej

> Det lyder fint nok - en ligusterhæk kan man jo holde meget smalt
> klippet, og 40 cm er da også en god bredde.

Bare lige en bemærkning, en ligusterhæk bliver ikke tættere af at
blive tyk. Den skal helst være helt spids i toppen og så omkring
20 cm. i bunden, så bliver den både tæt og flot. Men der findes
ikke mange der ser sådan ud.

Mvh Max