Rhododendron
Fra : Preben Christensen

Dato : 24-08-05 20:17

Hej

Vi skal i vores lille have ca 80 Kvm (boligselskab) haven er helt ny 2004
med nyt græs
Vi vil nu gerne plante en Rhodedendron det bliver en lille en på ca 50Cm
højde
Hvordan forkæler vi den bedst her i starten?
Havde tænkt mig at plante den i ca 100 liter spagnum er det for meget?

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen
www.cobra-mc.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-08-05 20:46

Preben Christensen wrote:

> Hvordan forkæler vi den bedst her i starten?
> Havde tænkt mig at plante den i ca 100 liter spagnum er det for meget?

Nej, for en lille rhododendron er det vist passende. Lav et hul som er
en del større end rodklumpen og sørg for at "fore" hullet så der er
masser af spagnum hele vejen rundt.

Lad være at gøre, dels er årstiden ikke til det, dels er der masser af
næring i spagnummet. Du behøver sikkert heller ikke gøde til foråret,
eller i hvert fald kun lidt.

Vand kun med regnvand hvis det er muligt. Postevand sænker surhedsgraden
på grund af kalkindholdet.

Har du brug for mere viden, så slå op på havenyt.dk - Danmarks bedste
haveside!

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-05 21:19

> Hvordan forkæler vi den bedst her i starten?
> Havde tænkt mig at plante den i ca 100 liter spagnum er det for meget?

Inden du hælder spagnum i hullet, så skal det stå og trække en uges tid med
alt det van, den kan. Det nemmeste er at fylde posen med vand, og så fylde
efter. Gøres lige der, hvor hullet skal være, da posen ikke er til at flytte
efterfølgende, men bare skal tømmes ned i hullet.

Mvh Maria

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-08-05 21:50

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> efter. Gøres lige der, hvor hullet skal være, da posen ikke er til at flytte
> efterfølgende, men bare skal tømmes ned i hullet.

Ud fra hvad jeg har læst mig til og egne erfaringer med tre
rhododendroner er det nu ikke nødvendigt. Vi lagde spagnum i hullet
direkte fra posen og gennemvandede derefter bedet så det virkeligt sejlede.

Husk på at planten er vant til den rodklump der er i potten (og den skal
naturligvis gennemvandes inden), så i klumpen er der vand nok til nogle
dage. Spagnummen suger dog noget af vandet, derfor er gennemvandingen af
bedet bagefter nødvendig.

Men der er selvfølgelig intet forgjort i at vande spagnummen først!

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-08-05 22:36

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev >
> Men der er selvfølgelig intet forgjort i at vande spagnummen først!

Næh, men at påstå at det tager en uge....

Set ud fra at Rhododendron kan gro i det rene sand, er det efter min mening
nogen helt horrible mængder sphagnum man ser foreslået rundtomkring. Min er
sat i alm. sandet muld, og nu bliver den så forkælet med en slat sur
sphagnum med 1 eller 2 års mellemrum. Og den har det glimrende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-08-05 18:52

> [...]
> sat i alm. sandet muld, og nu bliver den så forkælet med en slat sur
> sphagnum med 1 eller 2 års mellemrum. Og den har det glimrende.

Jeg har tre, der står i havejord, og som også bare får en slat. Det står
betydeligt pænere end de nyere, der står i et rigtigt spagnumbed. Gad vide
hvad man kan lære af det?

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-08-05 18:55

> Ud fra hvad jeg har læst mig til og egne erfaringer med tre rhododendroner
> er det nu ikke nødvendigt. Vi lagde spagnum i hullet direkte fra posen og
> gennemvandede derefter bedet så det virkeligt sejlede.

Vi brugte sidste år 10 m3 vand på, at spagnum stadig var tør 15 cm nede. Det
var den spagnum, man køber på planteskolen i gule sække. De næste sække fik
så en uge med vand i posen, så den ikke var helt tør. Vi snakkker om poser,
hvor det støvede, når vi hælte det ud.

> dage. Spagnummen suger dog noget af vandet, derfor er gennemvandingen af
> bedet bagefter nødvendig.

Det kræver at spagnumen er fugtig, ellers suger den ikke vandet.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-05 20:25

On Thu, 25 Aug 2005 19:55:17 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>hvor det støvede, når vi hælte det ud.

>Det kræver at spagnumen er fugtig, ellers suger den ikke vandet.

En meget effektiv måde at vande spagnum op på, er at vælte det ud hvor
man har lidt plads, gerne på fliser eller i en trailer. Så lægger man
det tørre spagnum i den ene ende, skovler et tyndt lag over i den anden
ende, vandet det, bare lige så det er bruset over een gang. Et nyt lag
tørt ovenpå det våde, vande igen og så fremdeles.

Når man er igennem bunken, så gentager man processen een gang til.
Skovler, vander, skovler, vander.

Når bunken er skovlet igennem 2 gange, så er spagnummen våd og der er
ikek nødvendigvis ret meget vand som er løbet væk.

Om foråret når jeg potter buske op, så vander jeg ca. 1,8 m3 spagnum op
ad gangen på den måde, i min boogietrailer.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-05 21:56

> [...]
poser,
> hvor det støvede, når vi hælte det ud.

> Det kræver at spagnumen er fugtig, ellers suger den ikke vandet.

Hvis der står en luftlomme i sækken, kan du vande til dommedag. Hvis man
tager det op i en spand, bliver det vådt med det samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Smiley

Dato : 25-08-05 23:55

> [...]

> Hvis der står en luftlomme i sækken, kan du vande til dommedag. Hvis man
> tager det op i en spand, bliver det vådt med det samme.

Maria har nu ret langt henad vejen. Erfaringerne med mine godt 400 rhodoer
har lært mig, at der kan være stor forskel på hvor hurtigt
gennemfugtningen
af spagnum sker. Jeg gætter på, at den hun har brugt - i gul sæk - er den
ekstremt grove, og den kan være meget vanskelig at gennemfugte - selvom
man
plukker den i småbidder. Jeg ville aldrig smide den slags direkte ned i
plantehullet og så bare hælde et par spande vand i bagefter. Hvis det ikke
er i en regnvejrsperiode, kan man let risikere, at spagnummen fortsat er
tør
i ugevis. Den "fine" spagnum er lettere at gennemfugte
Venlig hilsen
Smiley

Fra : Preben Christensen

Dato : 26-08-05 14:23

Hej

Nu er det jo kun en enkelt lille plante på ca 50 cm højde jeg skal have
hvilken spagnum er så den bedste og er det bedste ikke at lade den
gro i det den er i fra potten og så bruge spagnum rundt om den?

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-08-05 00:39

Preben Christensen wrote:

> Nu er det jo kun en enkelt lille plante på ca 50 cm højde jeg skal have
> hvilken spagnum er så den bedste og er det bedste ikke at lade den
> gro i det den er i fra potten og så bruge spagnum rundt om den?

Ja, fjern ikke jorden fra pottenklumpen.

Mht. spagnumtypen er grov spagnum bedst, da den bevarer strukturen
længere. Om du vil vande spagnummen eller ej er en skønssag, hvis Marias
spagnum ligefrem "støvede" kan det måske være en ide, men som regel er
de mere eller mindre fugtige fra posen.

Fra : Preben Christensen

Dato : 27-08-05 12:23

Hej

Så er der købt 2 Rhodedendron og 2x 100 liter Rhodedendron spagnum
det var på tilbud i Jem og fix 200 kr ialt
planterne ser fine ud og spagnummen ser fugtig ud med det regnvejr vi har
nu
vil jeg lade spagnummen bliver godt fugtig af regnvejr en uges tid først
inden jeg planter dem i
så må vi se om de ikke holder

--
Venlig Hilsen