Flis - Hvor meget?
Fra : MAG

Dato : 24-08-05 09:29

Hejsa!

Jeg har et mindre område i min have som er vildt bevokset med ukrudt som jeg
har givet "round up". Hvad gør jeg så når det er visnet ned og jeg gerne vil
have flis på? Skal jeg grave jorden af eller? Og hvor mange cm. flis skal
der på for at holde ukrudtet nede?

Håber at i kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 09:45

"MAG" <Maria@fredslund.biz> wrote in message
> [...]
> gerne vil have flis på? Skal jeg grave jorden af eller? Og hvor mange cm.
> flis skal der på for at holde ukrudtet nede?

Ingen grund til at grave jord af, bare læg flisen direkte på. Et lag på 15
cm er tilstrækkeligt.

Fra : MAG

Dato : 24-08-05 10:02

Hej!

TAk for det hurtige svar. Håber at det bliver nemmere at holde ukrudtet
nede...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Holst

Dato : 24-08-05 10:11

Mikael wrote:

> Ingen grund til at grave jord af, bare læg flisen direkte på. Et lag på 15
> cm er tilstrækkeligt.

15 cm er det ikke meget? Jeg har ikke meget forstand på det, men på mig
lyder 15 cm altså af ret meget. Fjerner man ikke jord, så får man jo
nærmest højbede.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 10:22

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> wrote in message

> 15 cm er det ikke meget? Jeg har ikke meget forstand på det, men på mig
> lyder 15 cm altså af ret meget. Fjerner man ikke jord, så får man jo
> nærmest højbede.

Hvis det er et problem kan man vel lægge det på, så det skråner ud mod
kanten. Så er det kun det yderste stykke, der ikke er dækket i fuld højde.

Se fx. på http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/2030.html.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-08-05 20:19

On Wed, 24 Aug 2005 11:10:38 +0200, Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:

>15 cm er det ikke meget? Jeg har ikke meget forstand på det, men på mig
>lyder 15 cm altså af ret meget. Fjerner man ikke jord, så får man jo
>nærmest højbede.

Jeg syntes også 15 cm er meget, men på den anden side, hellere for meget
end for lidt når det drejer sig om flis.

Jeg plejer at sige 8-10 cm. Men det kommer også an på om det er træflis
eller barkflis, samt på hvor grovt det er - jo grovere, jo tykkere lag
skal der bruges.

Det er en god ide at grave jord væk helt ude i kanten, bare lige 20-30
cm ind i bedet. Så kan man få flisen ned i niveau med fliser/græs rundt
om bedet, men stadig have et tykt nok lag derude. At det så bliver lidt
højere på midten, det syntes jeg ikke gør noget.

Det jord man graver op i kanten kan man passende fordele jævnt inde midt
i bedet - om det bliver 2-3 cm højere der gør ikke nogen forskel.

Fra : Nygaard

Dato : 24-08-05 10:18

> [...]
vil
> have flis på? Skal jeg grave jorden af eller? Og hvor mange cm. flis skal

10-15 cm skulle kunne gøre det.
Men jeg vil anbefale dig at give halv gas med at dække det til med flis lige
nu... Ukrudtsplanterne har spredt årets høst af frø, og det vil være en
fordel, hvis du lader det spire og så puster det med round-up igen... Nogle
former for ukrudt er meget ihærdige når det handler om at komme igennem flis
(f.eks. tidsel og mælkebøtte).

Mvh
Nygaard

Fra : martin

Dato : 24-08-05 13:56

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogle
> former for ukrudt er meget ihærdige når det handler om at komme igennem

bare fyld på,flis bliver til god kompost jord indenfor 1-2 år

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-08-05 20:16

On Wed, 24 Aug 2005 11:17:52 +0200, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote:

> [...]
>former for ukrudt er meget ihærdige når det handler om at komme igennem flis

Det er ikke så meget frøplanterne der vil komme igen. Det er mere det
flerårige rodukrudt som man skal være helt sikke rpå er væk, inden man
smider flis på.

Hvis nu det ikke er helt dødt .... frø vil normalt ikke kunne spire hvis
de er dækket af 10 cm jord/flis/whatever.

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 24-08-05 21:18

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote in message

Mvh
Nygaard<<

Hejsa.

Det kan godt betale sig at dække hele området med et godt lag aviser inden
man lægger flisen på. De fungerer som en slags ukrudtdug, men forgår efter
nogle år... og det er passende når det meste af ukrudtet også er væk.

God fornøjelse

Hilsen,
Hanne

Fra : Finn Christiansen

Dato : 25-08-05 14:07

"Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man lægger flisen på. De fungerer som en slags ukrudtdug, men forgår efter
> nogle år... og det er passende når det meste af ukrudtet også er væk.

Her bruger vi sort plastik, der kommer ikke ukrudt igennem.
mvh FC

Fra : ms

Dato : 26-08-05 07:50

> Her bruger vi sort plastik, der kommer ikke ukrudt igennem.
> mvh FC

Nej men det gør vand heller ikke...

/Max

Fra : Max

Dato : 26-08-05 08:20

Hej Finn

> Her bruger vi sort plastik, der kommer ikke ukrudt igennem.

Det er jo ligemeget hvad man gør, flis er jo kun en midlertidig løsning,
på et tidspunkt er der jo samlet så meget muld mellem flisen og oven på
plast eller hvad man nu dækker af med så ukrudtet igen gror lystigt.
Put flis på og når det efter nogle år ikke kan holdes rent mere, så læs
et nyt lag på eller skrab det gamle af og læg nyt.

Mvh Max