Langsom voksene hæk
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 08:06

Hej!
Skal til at plante ny hæk og vil gerne vælge rigtigt.
Jeg vil gerne have en hæk der vokser tæt sammen og som ikke skla klippes så
meget. Jeg ved god at det så sikkert vil tage længere tid får der er vokset
op, men hellere det end at skulle klippe hæk i tid og utide og 10 år. .0)
Nogen gode forslag?

M.V.H.
G&M

Fra : Calle.

Dato : 24-08-05 08:23

M&G wrote:
> [...]
> får der er vokset op, men hellere det end at skulle klippe hæk i tid
> og utide og 10 år. .0) Nogen gode forslag?

bøg

--
Calle.

Fra : Gunnar

Dato : 24-08-05 16:26

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> [...]

Tuja hvis det staves sådan.
Gunnar

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-08-05 22:33

> Tuja hvis det staves sådan.

Jeg synes at tuja egner sig dårligt som hæk. Den er jo helt brun og bar
inden under det yderste grønne lag og da den bliver meget bred med årene er
det svært at holde den i ave uden at resultatet bliver noget bart, vissent
noget at se på. Og har man først engang klippet den for meget ind, bliver
den aldrig pæn mere.

Buksbom vokser _meget_ langsomt, men bliver til gengæld også _helt_ tæt, er
stedsegrøn og skal ikke klippes særlig tit. Imho er det en aller smukkeste
slags hæk - men som sagt, det tager en krig før den bliver høj. Husk at
vælge en type der bliver lidt højere hvis du vil have en hæk på 180 cm.

http://www.haveinspiration.dk/artikel.asp?id=41&page=vinter

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-05 08:40

On Wed, 24 Aug 2005 23:32:47 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>noget at se på. Og har man først engang klippet den for meget ind, bliver

Du har ret, men hvis bare man ved (og husker) det, så er der ikke noget
problem med en thujahæk. Man skal bare huske at begynde med klipningen
allerede når den er så bred som den må blive. Det du'r ikke at man først
klipper når den er blevet en halv meter for bred, for så er det man
kommer ind i det brune, som man aldrig slipper af med igen.

> [...]
>slags hæk - men som sagt, det tager en krig før den bliver høj. Husk at
>vælge en type der bliver lidt højere hvis du vil have en hæk på 180 cm.

Den buksbom som hedder 'Rotundifolia' vil være den bedste hvis hækken
skal blive over en meter høj.

Men taks er da også en mulighed. Den har ca. samme egenskaber som
buksbom, den er bare lidt mørkere grøn.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-08-05 16:57

Calle. wrote:

> bøg

Uenig.
Bøg opfylder det første ønske, men bestemt ikke det med at det ikke skal
klippes.

Vist lige så meget som f. eks. Liguster.
1- 2 gange pr år.

Mvh. Jørgen

Fra : Calle.

Dato : 25-08-05 01:11

Jørgen Rasmussen wrote:

> Uenig.
> Bøg opfylder det første ønske, men bestemt ikke det med at det ikke
> skal klippes.
>
> Vist lige så meget som f. eks. Liguster.
> 1- 2 gange pr år.

nej kun 1 gang pr. år Og det slipper han vist ikke for uanset hvad han
vælger
--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-08-05 17:58

On Wed, 24 Aug 2005 09:05:35 +0200, "M&G" <MichaelATodc.dk> wrote:

> [...]
>op, men hellere det end at skulle klippe hæk i tid og utide og 10 år. .0)

Hvor høj skal hækken ende med at blive?

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-08-05 18:48

"M&G" <MichaelATodc.dk> wrote in message
> [...]
> så meget. Jeg ved god at det så sikkert vil tage længere tid får der er
> vokset op, men hellere det end at skulle klippe hæk i tid og utide og 10

Cypres eller tuja, som en anden har foreslået.

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 21:26

hmm, havde tænk mig en højde på en 1,5-2 m. en "byboerhæk" *GG*
Tuja, lyder meget godt, og nyt, ..det er også stedsegrønt ... men andre
forslag modtaget også gerne.

M.V.H.

G&M

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-05 08:44

On Wed, 24 Aug 2005 22:25:30 +0200, "M&G" <MichaelATodc.dk> wrote:

>hmm, havde tænk mig en højde på en 1,5-2 m. en "byboerhæk" *GG*
>Tuja, lyder meget godt, og nyt, ..det er også stedsegrønt ... men andre
>forslag modtaget også gerne.

Nu jeg tænker lidt mere på taks, og at der blev sagt i et andet indlæg
at du ikke slipper for at klippe een gang om året ......

Den taks som hedder 'Hicksi' (og muligvis også 'Hillii') ville være fin.
Det er begge søjleformede taks, dog med en smule bredde. Hicksii bliver
bredest. Så hvis du har en meters penge i bredden du kan afsætte til
hækken, så vil du med disse to slippe for at klippe. 'Hillil' er
smallere end 'Hicksi', og jeg tror det kunne blive en rigtig flot hæk.

Eneste minus er prisen ...... det vil koste noget mere at anlægge end
med normale hækplanter.